Τρίτη, Νοεμβρίου 22, 2005

Χορογραφία, δικτατορία και γραφειοκρατία

Τον Αλαϊν Ριβέρο Ροντρίγεζ τον γνώρισα σε μια συνάθροιση φίλων. Είναι ένας από τους κορυφαίους χορευτές του Teatro National της Κούβας. Έχει δώσει παραστάσεις στις πιο ευυπόληπτες σκηνές του κόσμου. Έχει δουλέψει με ονομαστούς χορογράφους όπως ο Τζιοβάνι ντε Κίκο και ο Ιοακίν Σαμπατέλ…
Ενώ μιλούσαμε για την ιστορία της ζωής του, για την σκληρή προσπάθεια για να πετύχει, για την Κούβα και το πνιγηρό αμερικανικό εμπάργκο, θυμήθηκα την ιστορία του Αγκελίν Πρελότσαϊ: του διάσημου Γάλλου χορογράφου αλβανικής καταγωγής. Η μητέρα του απέδρασε από την Αλβανία το 1957: τότε που οι Αλβανοί φύλακες των συνόρων σκότωναν χωρίς προειδοποίηση κάθε άνδρα ή γυναίκα που προσπαθούσε να εγκαταλείψει τον «σοσιαλιστικό παράδεισο». Ο Αγκελίν γεννήθηκε τρεις μήνες μετά την απόδραση: εκείνη την νύχτα πέρασε και αυτός τα σύνορα, «κρυμμένος» στα σπλάχνα της μητέρας του. Ο ίδιος έχει πει πως ίσως ήταν «καταδικασμένος» να γίνει χορευτής: γιατί ο χορός έχει κάτι το κοινό με το πέρασμα και το ξεπέρασμα των συνόρων: σημαίνει ρίσκο, κίνηση, απόδραση, ελευθερία, ξενιτιά...
Ο Αλαϊν είναι και αυτός ξενιτεμένος. Ακούστε την ιστορία του. Στις 29 Σεπτεμβρίου 2004, αφού είχε λάβει την βίζα Σέγκεν από την Ελληνική Πρεσβεία στην Αβάνα, πέταξε με την Air Cubana, πέρασε transit στη Μαδρίτη, όπου θεώρησε το διαβατήριό του αφού πάτησε σε Ευρωπαϊκό έδαφος, συνεχίζοντας κανονικά το ταξίδι του για την Αθήνα. Ήταν καλεσμένος να συμμετάσχει στην παράσταση «Ρομέο και Ιουλιέτα» του Τσαϊκόφσκι. Είχε στην τσέπη του ένα αεροπορικό εισιτήριο αλέ-ρετούρ: αυτή την φορά όμως αποφάσισε να μην γυρίσει πίσω. Δεν πολυμιλάει για τα αίτια της απόφασής του (όταν έχεις αφήσει πίσω συγγενείς, εικάζω πως πρέπει να είσαι φειδωλός στα λόγια)… Μου λέει πως αγαπά πολύ την πατρίδα του αλλά ήθελε να δώσει μια ευκαιρία στο εαυτό του (μια λεπτομέρεια: ο μισθός του στην Κούβα ήταν 15 ευρώ)…
Έτσι ξεκίνησε λοιπόν η ζωή του Αλαϊν στη Ελλάδα. Όλο αυτό τον καιρό περίμενε με αγωνία μια ευκαιρία για να γίνει νόμιμος. Γι’αυτό μόλις έμαθε για τον νέο μεταναστευτικό νόμο έτρεξε, έκανε αίτηση. Δεν έγινε, όμως, δεκτή. Του ζήτησαν «σφραγίδα εισόδου» στην Ελλάδα. «Πώς να έχω σφραγίδα εισόδου, αφού ήρθα με βίζα Σέγκεν μέσω Μαδρίτης;» - ρώτησε. Η γραφειοκρατία όμως δεν απαντά σε τέτοιες ερωτήσεις: διατάσσει μόνο και αποκλείει. Ο Αλαϊν «προσέφερε» ως επιπρόσθετες αποδείξεις το απόκομμα του αεροπορικού εισιτηρίου, το πρόγραμμα των παραστάσεων που συμμετείχε τον Οκτώβριο 2004, το δημοσίευμα του περιοδικού «Χορός» που δημοσιεύει την φωτογραφία του, τα προγράμματα των παραστάσεων που συμμετείχε το 2005 (μια από αυτές στο Μέγαρο Μουσικής), τις εγκωμιαστικές κριτικές των εφημερίδων. Εις μάτην.
Ένας χορογράφος απέναντι στην γραφειοκρατία: προκλητικό σχήμα. Ο χορός απαλλάσσει τον άνθρωπο από τον Νόμο της Βαρύτητας. Η γραφειοκρατία τον κάνει αχθοφόρο νοθρώτητας. Ο χορός είναι συνύπαρξη και έρως. Η γραφειοκρατία είναι μοναξιά και πλήξη. Ο χορός αψηφά την μονοτονία της ύλης. Η γραφειοκρατία σου «μαθαίνει» πόσο αβάσταχτα μονότονη μπορεί να γίνει η ανθρώπινη ύπαρξη. Χορός σημαίνει ατομικότητα και φαντασία. Γραφειοκρατία σημαίνει απροσωπία και (προπαντός) εξουσία. Και όταν η εξουσία αυτή αφορά τους μετανάστες, τότε το πρώτο που σκέφτεται είναι το πώς θα τους αποκλείσει, πως δεν θα τους νομιμοποιήσει, πως θα τους τσακίσει…
Εάν η γραφειοκρατία επιμείνει στην λογική (;) της, η ζωή του Αλαϊν θα γίνει πολύ δύσκολη. Η καριέρα του κινδυνεύει σοβαρά: χωρίς χαρτιά δεν πας μακριά. Αναρωτιέμαι απλά: πως κινδυνεύει η Ελλάδα από ένα τέτοιο ταλέντο; Αυτό εννοούσαν άραγε οι αρμόδιοι όταν μιλούσαν για νομιμοποίηση, μεταναστευτική πολιτική και κοινωνική ένταξη;
TA NEA, 22/11/2005

15 σχόλια:

βασίλης είπε...

«Ένας χορογράφος απέναντι στην γραφειοκρατία: προκλητικό σχήμα. Ο χορός απαλλάσσει τον άνθρωπο από τον Νόμο της Βαρύτητας. Η γραφειοκρατία τον κάνει αχθοφόρο νωθρότητας. Ο χορός είναι συνύπαρξη και έρως. Η γραφειοκρατία είναι μοναξιά και πλήξη. Ο χορός αψηφά την μονοτονία της ύλης. Η γραφειοκρατία σου «μαθαίνει» πόσο αβάσταχτα μονότονη μπορεί να γίνει η ανθρώπινη ύπαρξη. Χορός σημαίνει ατομικότητα και φαντασία. Γραφειοκρατία σημαίνει απροσωπία και (προπαντός) εξουσία. Και όταν η εξουσία αυτή αφορά τους μετανάστες, τότε το πρώτο που σκέφτεται είναι το πώς θα τους αποκλείσει, πως δεν θα τους νομιμοποιήσει, πως θα τους τσακίσει…»

Πόσες ουρές ατελείωτες, πόσες χαμένες ώρες για τις ζωές των ανθρώπων. Τι άθλιες συμπεριφορές καρεκλοκένταυρων.

Αγαπητέ Γκάζι,
μιά υπέροχη παράγραφος που συμπληρώνει επάξια τα τόσα ωραία γραπτά σου. Συγχαρητήρια από καρδιάς. Περιμένουμε κι άλλα.

Der Freischutz είπε...

Κύριε Καπλάνι,
Άλλο ένα κείμενο στη στήλη σας που επιμένει να δείχνει το ελληνικό κράτος τον «κακό» και τον λαθρομετανάστη αθώο θύμα της γραφειοκρατίας.

Επειδή δεν θέλω να πέσω στην παγίδα του φτηνού συναισθηματισμού, πιστεύω ότι το κείμενό σας θέλει και δεύτερη ανάγνωση. Διότι δεν μας τα λέτε και όλα.
Και εξηγούμαι…

Κανένας, είτε χορευτής είτε πυρηνικός φυσικός, δεν μπορεί να έρθει στην Ελλάδα – νόμιμα – μόνο με το εισιτήριό του και μια βίζα Σέγκεν ( αν δεν είναι μόνο για τουρισμό φυσικά) . Χρειάζεται και η θεωρημένη πρόσκληση (γράμμα) του Έλληνα πολίτη που θα τον προσκαλέσει και το λόγο για τον οποίο έρχεται καθώς και την διάρκεια παραμονής του στην χώρα.

Ο κ. Ροντρίγεζ, αποφάσισε να μείνει στην χώρα μας. Δικαίωμά του , αλλά σίγουρα το έκανε με παράνομο τρόπο.
Δεν έκανε αίτηση πολιτικού ασύλου – κάτι βέβαια που δεν θα μου έκανε εντύπωση , η Κούβα είναι ένα από τα τελευταία ανελεύθερα καθεστώτα στο πλανήτη . (Αλήθεια, γιατί αναφερθήκατε μόνο στο αμερικανικό εμπάργκο κ. Καπλάνι και όχι στην ανελευθερία στην Κούβα ; ). Απλά περίμενε μία συγκυρία για την νομιμοποίηση της παραμονής του.
Άρα ο κύριος αυτός αποφάσισε να αναζητήσει μία καλύτερη οικονομική ευκαιρία στην Ελλάδα όπως ο κάθε οικονομικός μετανάστης που έρχεται νόμιμα ή παράνομα στη χώρα.

Η γραφειοκρατία είναι το ίδιο σκληρή με τις ανθρώπινες μονάδες είτε στην Ελλάδα είτε αλλού . Εσείς που – υποθέτω – έχετε ζήσει στην Αλβανία του «σοσιαλιστικού παραδείσου» θα έπρεπε να αξιολογείτε την ελληνική γραφειοκρατία σαν σχολική εκδρομή μπροστά στους σοβιετικής έμπνευσης μηχανισμούς!

Το πρόβλημα της χώρας είναι ότι ποτέ δεν κατάφερε να έχει μία σοβαρή μεταναστευτική πολιτική που να ελέγχει σοβαρά πόσοι μπαίνουν, ποίοι μπαίνουν και για ποιο λόγο ( π.χ για τρέχτε να ζητήσετε άδεια παραμονής στην Ελβετία αν αντέχετε). Καθώς και να τιμωρεί όποιον παρανομεί με το χρησιμοποιεί για οικονομικό όφελος λαθρομετανάστες , είτε είναι ταλέντα χορευτές. είτε είναι ταλέντα οικοδόμοι, ζημιώνοντας και τους ίδιους αλλά και το κοινωνικό σύνολο.


Ειλικρινά
Der Freischutz


ΥΓ1 «Ο χορός αψηφά την μονοτονία της ύλης» !!!!… Ενδιαφέρουσα αν και «μελωμένη», για το γούστο μου , προοπτική , αλλά θα περίμενα η αρχιτεκτονική να το έκανε αυτό!

ΥΓ2 Διαβάστε παρακαλώ , το σχόλιό μου στο κείμενό σας για την Άκρα Δεξιά και το βιβλίο , «Το Στρατόπεδο των Αγίων». Επιμένω ότι αδικήσατε ένα δυνατό βιβλίο που μάλλον διαβάσατε πρόχειρα.

Gazmend Kapllani είπε...

Αγαπητέ Βασίλη, ευχαριστώ πολύ για τα καλά σου λόγια.

Αγαπητέ Der f,

Καλοδεχούμενες ως νέος επισκέπτης στο μπλογκ μου. Καλοδεχούμενες και οι παρατηρήσεις και η κριτική σας και για το «στρατόπεδο των Αγίων» όσο και για τα υπόλοιπα. Πάντως διαβάστε πιο προσεχτικά τα κείμενά μου – εάν δεν έχετε κάτι καλύτερα να κάνετε βέβαια. Εάν είχατε διαβάσει δυο φορές το κείμενο για τον Αλαιν θα είχατε κατανοήσει την στάση μου απέναντι στην Κούβα και στην κάθε δικτατορία είτε δεξιάς είτε αριστερής έμπνευσης (δεν νομίζω να είστε από αυτούς που ενοχλούνται μόνο από τις τελευταίες).
Από εκεί και πέρα, επειδή έζησα σε ένα ολοκληρωτικό καθεστώς, ξέρω να σέβομαι και την σιωπή την ανθρώπων, γιατί τα σπασμένα θα τα πληρώσουν οι συγγενείς τους που είναι πίσω.
Όσο για τα υπόλοιπα ο νέος μεταναστευτικός νόμος ισχυρίζεται πως θα νομιμοποιήσει του παρανόμους και όχι τους νόμιμους. Τους ανθρώπους σαν τον Αλαιν δηλαδή: απλώς ο νομοθέτης όταν έκανε τον νόμο «ξέχασε» ότι η Ελλάδα είναι χώρα της Ε.Ε. και εδώ και δέκα χρόνια περίπου έχει υπογράψει την συνθήκη Σέγκεν. Ο Αλαιν πληρεί όλα τα κριτήρια και συν αυτώ είναι και ένα καταπληκτικό ταλέντο με διεθνή αναγνώριση. Δεν πιστεύω να σας ενοχλεί κάτι τέτοιο, το αντίθετο μάλιστα…

Αυτά για την ουσία του θέματος. Γεια και χαρά.

βασίλης είπε...

Η βίζα Σένγκεν ισχύει για όλα τα κράτη (μεταξύ αυτών και για την Ελλάδα) που την έχουν υπογράψει, επέχει δε θέση και ελληνικής βίζας. Ο Νόμος 3386/23.8.2005 του ελληνικού κράτους προβλέπει ότι οι αλλοδαποί που βρίσκονταν στην Ελλάδα προ της 31ης Δεκεμβρίου 2004 μπορούν να προχωρήσουν στις διαδικασίες νομιμοποίησής τους.
Στην προκειμένη περίπτωση, συντρέχουν απολύτως οι προϋποθέσεις για τη νομιμοποίησή του κυρίου Αλαϊν Ριβέρο Ροντρίγεζ, εις πείσμα των γραφειοκρατών που την αρνούνται.

Donnie είπε...

Lieber Freischutz... bitte sei aufmerksam!Poia theorimeni prosklisi apo ellina politi na xriezetai o talaiporos?? Afou irthe sthn ellada gia parastaseis arxika,egrapsan giayton oi efimerides! Alloi organismoi dieythetoun ta kallitexnika dromena.Ti einai? O theios apo ton kanada einai pou thelei prosklisi apo to anipsi?
Kai kati allo. Aporo pos les to eksis "Άλλο ένα κείμενο στη στήλη σας που επιμένει να δείχνει το ελληνικό κράτος τον «κακό» και τον λαθρομετανάστη αθώο θύμα της γραφειοκρατίας".Ma den nomizo,agapite freischutz oti xreiazetai na eisai allodapos gia na deis to megethos tis grafeiokratias sthn ellada! Ekei ena AFM piga na vgalo tis proalles kai ekana dyo ores mesa se dyo orofous,3 kila exasa pano kato tis skales,adika fysika!Fantasou na thes na vgaleis adeia paramonis kai malista apo ena kratos pou an mh ti allo.... DEN SE GOUSTAREI! Ti leme tora?
Kyrie Kaplani mou arese poly to arthro sas.Sygxaritiria kai pali.

sali είπε...

ego albano kai eko problima.telo adia .ti kano.eukaristo
sali23@hotmail.com

Donnie είπε...

Geia sou re Sali alvane pou ksereis oti to ευχαριστω grafetai me difthongo! Morfomenoi anthropoi paidi mou :)))

Synoriofylakas είπε...

Sali geia sou, ego Ellhnas, kompleksikos, paidi metanastvn alla ntrepomai, den to leo, giati kapote hmoyn o ksevrakotos ths Eyrophs, tora ta konomisa re malaka me thn Eyropaikh Enosh thn gamhmenh, me ta paketa, me tis promithies, me thn mayrh ergasia, me ta fakelakia, me to lathremporio kai tora esy doyleia gia mena, poly douleia kai an thelo sou dino adeia, an thelo den sou dino kai synhthos den sou dino.
Sali se miso, ksereis giati, giati se sena vlepo ton eayto mou opos hmou kapote, ferneis to parelthon pou thelo na diagrapso apo thn mhnmh mou, ayto einai to megalytero egklhma sou. Sixamene didyme gi’ayto se miso kai den sou dino adeia, na psofiseis kai ola ayta den ta leo apo ratsismo apo magkia ta leo, malaka e malaka

βασίλης είπε...

Συνοριοφύλακα, μέχρι τώρα άντεξα και δεν απαντούσα σ' αυτά τα αποβράσματα. Αλλά το κειμενάκι σου είναι τόσο έξυπνο και αποδίδει τόσο ωραία το κόμπλεξ των εθνικισταράδων, που δεν μπορώ παρά να σε συγχαρώ.

cthemelis είπε...

oh mein gott...ich bin aus allen Wolken gefallen!! αλήθεια λεω, πεσαν γερμανομαθεις, νομομαθεις και το επιπεδο σχολιων ειναι, τουτη την φορα, αρκετα ψηλο! μπραβο.
λοιπον: ο νομος λεει ότι (για να αποδειξεις ότι ησουν εδω 31/12/04) χρειαζεται "θεωρηση εισοδου για την χωρα" δηλ. βιζα. Ο αλαιν εχει βιζα σενγκεν απο την ελληνικη πρεσβεια της αβανας, εισιτηρια κλπ, αρα κατ'αρχην το γραμμα του νομου πληρουται. ελα ομως που η Διοικηση ερμηνευει την θεωρηση εισοδου ως...σφραγιδα εισοδου! πραγμα που ειναι αστειο...διοτι αν δεν υπαρχει απευθειας πτηση για ελλαδα και μπεις απο απο αλλη χωρα σενγκεν τρανζιτ, τοτε εχεις σφραγιδα μονον απο την χωρα που μπηκες (ενιαιος χωρος σενγκεν). ο αλάιν μπηκε απο ισπανια και πεταξε για ελλαδα, εχει εισιτηρια, τα παντα....βεβαια ολες οι "πολιτισμενες" χωρες, περιλαμβανομενων και των ψιλοαπολιτιστων αμερικανων οχι μονον θα εκαναν κρα για να κρατησουν στην χωρα τους τα ταλεντα σε οποιοδηποτε τομεα, αλλα σε 2-3 χρονια θα τους εδιναν και υπηκοοτητα. λογω της ιδιοτητας μου (δικηγορος που ασχολουμαι και με αλλοδαπους) εχω κι αλλα τετοια παραδειγματα. αλλα εμεις δινουμε στο πι και φι υπηκοοτητα κατ'απονομην σε κατι αγριους που δεν μιλανε γρι ελληνικα, αλλα ριχνουν ευστοχες μπουνιες, η καταπινουν με την χουφτα αναβολικα και σηκωνουν βαρη "κατω απο την μπαρα" ή ριχνουν κομψα το ακοντιο....και φερνουν μετάλλια....ο καθενας κι οι αξιες του κι ο πολιτισμος του....φτου μας να μην αβασκαθουμε!

Πολυχρoνης είπε...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από έναν διαχειριστή ιστολογίου.
Πολυχρoνης είπε...

αγαπητέ Gazmend, τέτοιου είδους άτοπες περιπέτειες που προκύπτουν από την τυπολατρεία-ευθυνοφοβία των άμοιρων υπαλλήλων-εφαρμοστών του Νόμου είναι σύνηθες φαινόμενο για μια παρόμοια διαδικασία. Κι εμένα μου έχει τύχει να υπερασπιστώ παρόμοια πρόσωπα που προσέκρουσαν στην ακαμψία της γραφειοκρατίας.
Αλήθεια όμως είναι,απ' την άλλη, ότι ο Άλαϊν είχε την τύχη να είναι ένας ταλαντούχος χορευτής ο οποίος, αν μη τι άλλο, κέρδισε την εύνοια κάποιων διανοουμένων όπως Εσείς, και είμαι σίγουρος ότι, ακόμα κι αν ταλαιπωρηθεί λίγο παραπάνω, θα βρει τρόπο να κερδίσει την πολυπόθητη άδειά του.
Εν κατακλείδει θεωρώ μεγαλύτερη αδικία-μέσα στην αδικία- τα όσα τραβάνε μερικοί miserables ευυπόληπτοι μεροκαματιάρηδες οι οποίοι δεν έχουν στον ήλιο μοίρα ούτε εδώ ούτε στη χώρα τους. Και που γι' αυτούς κανείς δεν πρόκειται ποτέ να βγει να φωνάξει...

Donnie είπε...

Den exei arthro gia simera kyrie kaplani?

Gazmed the agrios είπε...

oxi re file,den exei.ante kane kamia douleia olh mera sto computer vlakako

Gazmend Kapllani είπε...

Αγαπητέ Πολύχρονε συμφωνώ μαζί σου και θεωρώ και εγώ "μεγαλύτερη αδικία-μέσα στην αδικία- τα όσα τραβάνε μερικοί miserables ευυπόληπτοι μεροκαματιάρηδες οι οποίοι δεν έχουν στον ήλιο μοίρα ούτε εδώ ούτε στη χώρα τους". Αλλά μόλις πληροφορήθηκα πως με εγκύκλιο που αξιώθηκε επιτέλους να βγάλει το Υπουργείο Εσωτερικών λύνονται όλα τα παρόμοια προβλήματα όπως αυτό που αντιμετώπιζε ο Αλαίν. Επομένως κάτι γίνεται. μερικές φορές, δεν είναι θέμα ελιτισμού, είναι θέμα "δημοσιογραφικής στρατηγικής" η προβολή μιας "πιασάρικης υπόθεσης" που μπορεί να βοηθήσει και τους άλλους. Απο εκεί και πέρα το συγκεκριμένο πρόβλημα εγώ το έμαθα απο την περίπτωση του Αλαιν, δεν ήξερα άλλες παρόμοιες περιπτώσεις. Σε κάθε περίπτωση εάν εσείς μπορείτε, παρέχοντας μας πληροφορίες σχετικά με τα θέματα των μεταναστών, να συμβάλλετε, η στήλη είναι πολύ ανοιχτή να βοηθήσει είτε τους ταλαντούχους μετανάστες είτε τους "miserables ευυπόληπτους μεροκαματιάρηδες". Πολλούς χαιρετισμού και καλές γιορτές