Τρίτη, Απριλίου 11, 2006

Στιγμιότυπα από ένα «διαφορετικό» ημερολόγιο

Τρίτη βράδυ. Λεωφόρος Κηφισίας, η ώρα δέκα το βράδυ. Περιμένω στη στάση του λεωφορείου το 550, φθάνει, ανεβαίνω, βρίσκω ελεύθερο κάθισμα, κάθομαι. Ρίχνω μια ματιά στους επιβάτες: μετανάστες από όλα τα μέρη, λευκοί, μαύροι, κίτρινοι... Εκείνη την ώρα γυρίζουν από τις δουλειές τους. Μερικοί κοιμούνται, άλλοι συζητούν, άλλοι σιωπούν, άλλοι παίζουν με το κινητό τους. Ξαφνικά το λεωφορείο σταματά απότομα και όσοι δεν κάθονται λικνίζονται μπρος-πίσω, δεξιά-αριστερά. Ένας από τους επιβάτες βρίζει άσχημα τον οδηγό. Εκείνος αντιδρά και ζητά να κατέβει κάτω ο υβριστής. Ο επιβάτης επιμένει, βγάζει το κινητό του, τηλεφωνεί στην αστυνομία. Το λεωφορείο εξεγείρεται: «Άφησε την αστυνομία, θέλουμε να πάμε σπίτι μας κύριε». «Το θέλουμε να πάμε σπίτι μας κύριε» προφέρεται σε όλες τις εκδοχές. Με αλβανική, αιγυπτιακή, φιλιππινέζικη μπαγκλαντεσιανή, αιθιοπική, ρώσικη, κολομβιανή προφορά... Εκείνη την στιγμή συνειδητοποιώ την παγκοσμιοποιημένη εκδοχή της ελληνικής... Το συνειδητοποιεί και ο επιβάτης και ξεσπά: «Δεν υπάρχει κάποιος Έλληνας σε αυτό το λεωφορείο, ρε γαμώτο;». Κανείς δεν ανταποκρίνεται και εκείνος κατεβαίνει οργισμένος. Ο οδηγός ρίχνει ένα βλέμμα ευγνωμοσύνης στους υπόλοιπους επιβάτες, οι μετανάστες γυρίζουν στην προηγούμενη στάση τους: μερικοί κοιμούνται, άλλοι συζητούν, άλλοι σιωπούν, άλλοι παίζουν με το κινητό τους...
Πέμπτη βράδυ: Πλατεία Κύπρου, Καλλιθέα. Ηλικιωμένες γυναίκες από την Αλβανία συζητούν στα αλβανικά.
- Θα δώσουν κι εμάς άδεια παραμονής... Αλλά πρέπει να έχουμε 8.000 ευρώ στην τράπεζα. - Μας κοροϊδεύουν, δηλαδή.
- Τι άδεια μαυρί, εμάς τώρα άδεια μόνο για τον άλλο κόσμο θα μας δώσουν... - Έχω πει στον γιο μου να με θάψει απάνω, εκεί στα χώματά μου...
- Το είδατε το «Φέιμ στόρι» χτες; Πήρα το κινητό της νύφης και ψήφισα για τον Διονύση. - Δεν μας γουστάρουν εμάς τους Αλβανούς που μιλάμε ελληνικά καλύτερα από τούτους εδώ. Τρελαίνονται για εκείνη την Αμερικάνα που μιλά ελληνικά χειρότερα και από τον γέρο μου...
Σάββατο. Απόσπασμα από το ημερολόγιο ενός Σουδανού μετανάστη, ονόματι Μοΐζ, σε αναζήτηση ενός σπιτιού για νοικίασμα:

«08/01/2006
210 36...
- Παρακαλώ;
- Καλησπέρα. Τηλεφωνώ για την αγγελία στην εφημερίδα.
- Ναι;
- Πού βρίσκεται ακριβώς;
- Στην οδό Λεβέντη... από πού είστε;
- Από το Σουδάν.
- Γιατί το θέλετε το σπίτι;
- Για να μείνω το θέλω...
- Εγώ δεν έχω πρόβλημα, δεν είμαι ρατσίστρια, αλλά στην πολυκατοικία δεν γουστάρουν ξένους...
29/01/2006
210 51...
- Εμπρός;
- Καλημέρα σας.
- Καλημέρα.
- Σας παίρνω για το διαμέρισμα.
- Ξένος είσαι;
- Ναι.
Του - του - τουτ...
24/02/2006
210 92...
- Λέγετε.
- Γεια σας, τηλεφωνώ για την αγγελία.
- Ναι... Ένα δωμάτιο, τουαλέτα και μικρή κουζίνα. Είναι 30 τ.μ., υπόγειο, χωρίς παράθυρο, αλλά έχει απορροφητήρα, είναι φρεσκοβαμμένο και ανακαινισμένο.
- Πόσο το δίνετε;
- 300 ευρώ.
- Τι πρέπει να κάνω για να το κλείσω;
- Ξένος είσαι;
- Ναι.
- Αλβανός;
- Όχι από το Σουδάν.
- Όχι όχι, είναι της γυναίκας μου το διαμέρισμα και δεν θέλει ξένους. Πιιιιιτ...
04/03/2006
210 95...
- Ναι;
- Χαίρετε, σας παίρνω για το διαμέρισμα.
- Είναι πολύ καλό κύριέ μου, σε άριστη κατάσταση, στον τέταρτο όροφο, 40 τετραγωνικά, ανακαινισμένο, φρεσκοβαμμένο, ελάτε να το δείτε, πραγματικά αξίζει τον κόπο.
- Πόσο είναι το ενοίκιο;
- Έλληνας είστε;
- Όχι μετανάστης.
- Αλβανός;
- Όχι, από το Σουδάν.
- Πάλι καλά... Έχετε χαρτιά και ΑΦΜ;
- Τα χαρτιά τα φτιάχνω, ΑΦΜ έχω...
- Όχι, όχι δεν δίνω τέτοιο διαμέρισμα σε ξένο. Αν θες, έχω μια ημιυπόγεια γκαρσονιέρα.
Είναι η ημιυπόγεια γκαρσονιέρα όπου μένω σήμερα...».
ΤΑ ΝΕΑ , 11/04/2006

25 σχόλια:

LiAnne είπε...

Μιας και είμαι νέα στο blog σου...εξήγησέ μου σε παρακαλώ πού ακριβώς το πάς...

a. είπε...

den einai eykolo na antexeis thn pragmatikothta etsi lianne? Den to paei pouthena o anthropos, aplos mas dinei aformh na skefthoume oloi mazi pou kai pos tha pame... Apla mathimata "diaforetikhs" anthropinhs istorias

S G είπε...

τουλαχιστον οι τυποι ειναι ειλικρινεις (πραγμα εντυπωσιακο. Στην Ελλαδα ακομα δεν ντρεπονται να ειναι ρατσιστες, το λενε ανοιχτα!!).

Ενας φιλος στην Γαλλια ειναι μαυρος αλλα Γαλλος, μιλα απταιστα γαλλικα. Παιρνει τηλεφωνα για να νοικιασει σπιτια και του λενε ολα ενταξει. Παει να τα δει, βλεπουν οτι ειναι μαυρος και του λενε: συγγνωμη, μολις ενοικιαστηκε... Ο τυπος εχει βαρεθει τοσο πολυ, που τωρα πια το λεει στο τηλεφωνο: ΕΙΜΑΙ ΜΑΥΡΟΣ, ΕΧΕΤΕ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΜΕ ΑΥΤΟ?

Ανώνυμος είπε...

Eimai sigourh oti symbainei ayto. Tetoia symbainoyn kai me toys foithtes h' tis polyteknes oikogeneies. Oi idiokthtes de 8eloun na noikiazoun diamerisma se 'perastikous nearous' an mporoyn na to apofygoun h' se polyplh8eis oikogeneies giati 'xalane' to spiti. H pe8era moy exei ena diamerisma Kyjelh, konta sto terma toy trolley, anoikiasto. H monh apaithsh ths einai na einai o enoikiasths nomimos wste na mporei na dhlwnei sthn eforia to noiki. Malista gia 2 ebdomades to eixe 'kleisei' me 50 euro prokatabolh enas Iranos kyrios poy telika den to phre kai emeine me to diamerisma 3enoikiasto (toy epestreje kai ta 50 euro!). Xeirotera exei pa8ei apo Ellhna kyrio pou thn afhse me 2 noikia aplhrwta kai to diamerisma mesa sth brwma. H enoikiash exei risko opoios kai na einai o enoikiasths. O aderfos mou exei geitones mia oikogeneia Rwswn pou epimenoun na petane kokkala sthn aylh toy gia na faei o skylos toy (o opoios trefetai me skylotrofh). Par'oles tis systaseis toy ekeinoi synexizoun. Th teleytaia fora o skylos toy paraligo na pnigei apo ena kefali kokkora - h teleytaia toys apanthsh einai oti eixan skylo sth Rwsia kai 3eroyn....ton eipan kai ratsisth. Ageneis kai amorfwtoi an8rwpoi pantote 8a yparxoun kai stis dyo pleyres. Shmasia exei na einai kalos kai ypey8ynos o an8rwpos kai oxi h e8nikothta tou.

An-Lu είπε...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από έναν διαχειριστή ιστολογίου.
An-Lu είπε...

Αυτό που δεν έχουμε συνειδητοποιήσει, είναι ότι έχουμε γίνει μια πολυ-πολιτισμική κοινωνία, με πιο γρήγορους ρυθμούς απ' ότι μπορούμε να αποδεχτούμε, καθώς έχουμε μείνει ακόμα στον παλαιολιθικό "ορισμό" του ποιός είναι ο "γνήσιος" νεοέλληνας (ο λευκός, Χριστιανός Ορθόδοξος που μιλά ελληνικά).

βασίλης είπε...

Αγαπητέ Γκασμέντ,
Κυρία, δημοτικός σύμβουλος βορείου προαστίου, είχε δηλώσει: «Μα επιτέλους, γιατί κόπτεσθε και τι τα θέλετε τα συχνά δρομολόγια των λεωφορείων. Αφού μόνο... φιλιππινέζες τα χρησιμοποιούν...»
Η πεμπτουσία της χυδαιότητας και του ρατσισμού.
Άλλο: Πριν από κάποια (1998; 1999;) χρόνια, είμαι στο τρόλεϋ υπ' αριθ. 5. Δέκα με δέκα και μισή το πρωΐ. Δύο ΚΥΡΙΕΣ από την Αλβανία, ηλικίας 40 με 45 ετών κάθονται στα διπλά καθίσματα και συζητούν χαμηλόφωνα.
Μία «κυρία» από την Ελλάδα, γύρω στα 55, θίγεται γιατί δεν της παραχωρούν τη θέση να καθίσει. Οι κυρίες από την Αλβανία, ευγενέστατα μεν αλλά έντονα της απαντούν αυτό που θα απαντούσε κάθε ελεύθερος πολίτης όπου γης. Δηλαδή, «...τι ακριβώς εννοείτε κυρία μου;». Η «κυρία» αρπάζεται και ένα ολόκληρο τρόλεϋ θλιβερών, υποταγμένων σε κάθε είδους αφεντικό, ανθρωπαρίων βρίσκει την ευκαρία να τα βάλει με τις αλλοδαπές κυρίες.Μεταξύ τους και πολλοί άντρες ασήκωτοι και μάγκες.
Αν και χαμηλών τόνων άνθρωπος, δεν άντεξα και υπερασπίστηκα, πολύ δυναμικά ομολογώ για πρώτη φορά μάλιστα στη ζωή μου, τις ΚΥΡΙΕΣ έναντι των «κυριών» και των «κυρίων» του τρόλεϋ.
Η ντροπή που αισθάνθηκα για λογαριασμό των τελευταίων ήταν τεράστια.
Σήμερα όμως, που έχω ευτυχώς απόλυτα ξεκαθαρίσει ότι δεν έχω καμιά απολύτως σχέση μ' αυτά τα ανθρωποειδή, δεν θα ντρεπόμουνα καθόλου.
Γιατί απλούστατα ανήκουν σε άλλο από εμάς κόσμο. Και χαίρομαι πολύ γι' αυτό.Τόσο πολύ, που όσο περισσότερους αλλοδαπούς συναντώ στο τρόλεϋ 5 τόσο περισσότερο χαίρομαι για τα θλιβερά μούτρα των...αντιφρονούντων.

cthemelis είπε...

πολύ ωραίες ιστορίες, όπως πάντα. Ακριβως τα ιδια είχα δεί στην γερμανια περι το τελος της δεκαετιας του 80, παρόλο που οι γερμανοι ειχαν τοτε τρεισήμισυ δεκαετιες που ζουσαν με αλλοδαπούς. και φυσικα οι γερμανοι-οπως και οι ελληνες-εκαναν διακρισεις μεταξυ των αλλοδαπων. πχ τους ελληνες γενικα τους συμπαθουσαν περισσοτερο απο αλλους, ενω και με τους αλβανους δεν εχουν προβλημα, οπως μαθαινω. Οι περισσοτεροι δεν χωνευουν τους πολωνους, οι οποιοι στην ελλαδα γενικα θεωρουνται συμπαθεις. Ενας καθηγητης της Νομικης που εκανε την διατριβη του στην δεκαετια του 50 στην γερμανια, μου ελεγε οτι τοτε αν ησουν ελληνας, ησουν βασιλιας. (μεταξυ των αλλων παραδειγματων που ανεφερε και, ομολογω, με εντυπωσιασε, ηταν οτι ως ελληνας πηδουσες τις ωραιοτερες γκομενες). Αναφερομαι στην γερμανια, γιατι βλεπω τις ομοιοτητες. 2 πραγματα που με εντυπωσιαζαν στην γερμανια ηταν τα εξης: οτι ακομη και οι πλεον ευγενεις, μορφωμενοι και μη-ρατσιστες δεν μπορουσαν να δεχτουν ευκολα οτι καποιος αλλοδαπος μπορει να ειναι καλυτερος ή εστω ισος στον τομεα τους με αυτους. Επισης εβλεπα καμμια φορα "υπερβολικη" ευγενεια απο πολλους γερμανους προς τους ξενους: μ'ενοχλουσε, διοτι το αιτημα ηταν απλως "ισοτητα". και διοτι πιστευω οτι η γερμανικη υπερβολικη ευγενεια ειναι συγκεκαλυμενος ρατσισμος, αν και βεβαια πιο ευχαριστος απο τον "κανονικο".
(βασιλη το 5 χρησιμοποιεις; μενεις ακροπολη ή κοντα;)

cthemelis είπε...

ενδιαφερουσα η ερωτηση της lianne...αληθεια καπλανι, που ακριβως το πας;;; καν'τα μας λιανα και γρηγορα! χαχαχαχα

βασίλης είπε...

Αγαπητέ cthemelis to 5 το χρησιμοποιώ που και που, για εσωτερικές μετακινήσεις στο κέντρο της πόλης. Μένω όμως στο Χαλάνδρι.
Σε χαιρετώ.

Anastasia είπε...

Συμφωνω με τον Βασιλη και τον/την an-lu ως προς την τραγικη κατασταση της Ελλαδας. Ναι πρεπει να αλλαξουμε, ναι πρεπει να το συνειδητοποιησουμε και μαλιστα γρηγορα. Δεν ξερω αν ειναι προτερημα η ειλικρινεια sg ή αν απλώς το ειπες ειρωνικά (θελω να πιστευω).

Το θεμα ρατσισμος ειναι μεγαλο κεφαλαιο, και γινεται ολοενα πιο σημαντικο δεδομενης της συνεχούς αυξανομενης μετακινησης των πληθυσμων. Ας αφησουμε προς στιγμην την Ελλαδα και τη Γαλλια (παρολο που δεν μπορουν να μπουν στην ιδια κατηγορια) και ας κοιταξουμε μια χώρα όπου το φυλετικο ζητημα απασχολει χρονια, τις ΗΠΑ. Μια οξυτατη κριτική που ασκειται στους Αμερικανους ειναι οτι ειναι εν πολλοις υποκριτες, δηλαδη ειναι και αυτοι ρατσιστες. Οι ΗΠΑ δεν μπορουν να καλουπωθουν σε ενα χαρακτηρισμο, ωστοσο, και αυτο ειναι το σημαντικο: οι ΗΠΑ, όπως και η Νοτιος Αφρικη ειναι χώρες των οποιων η ιστορια εχει συνδεθει/επηρεαστει/αναδημιουργηθει κλπ με/απο αναλογα ζητηματα ρατσισμου. ΕΜΕΙΣ ΠΩΣ ΤΟΛΜΑΜΕ ΝΑ ΚΛΕΙΝΟΥΜΕ ΤΑ ΑΥΤΙΑ ΜΑΣ;

Niklas είπε...

Αγαπητέ Γκασμέντ, ωραία τα λες αλλά για έλα και στη θέση του απλού Έλληνα, ποιος τον υποχρέωσε να "δεχτεί" τόσους μετανάστες στην χώρα του? Τι λες για την όλο αυξανόμενη βία και εγκληματικότητα παντού στην Ελλάδα? Φυσικά οι πολλοί μετανάστες είναι "καλοδεχούμενοι" από τα "αφεντικά" τους πλούσιους που με την αναγκαστική ανεργία έχουν ρίξει τα μεροκάματα. Τα "αγαπητά" ΝΕΑ, όπως και άλλες "διαπλεκόμενες" εφημερίδες (όπου πίσω τους βρίσκονται όλοι οι μεγαλοκαρχαρίες της Ελλάδας) κάνουν θέμα και σημαία τους τον ρατσισμό για να μη ξεσηκωθεί ο απλός Έλληνας εναντίον της απαράδεχτης κρατικής μεταναστευτικής πολιτικής. Δεν έχω τίποτα εναντίον των νόμιμων μεταναστών, αλλά γιατί να ανέχομαι την βία εξαιτίας τους? Πώς θα βρω δουλειά, αφού ακόμη και για τις πιο απλές εργασίες θα προτιμηθούν αλλοδαποί? Ειλικρινά δεν με πειράζει αν με κρίνεται σαν ρατσιστή, γιατί απλά δεν είμαι!

βασίλης είπε...

Ο απλός έλληνας πολίτης λοιπόν σύμφωνα με τα λεγόμενά σου επιβάρυνε, ως μετανάστης, τον αμερικανό, το γερμανό, τον καναδό, τον αυστραλό κ.ο.κ. απλό πολίτη. Διότι οι τελευταίοι ανέχονταν τη βία εξ αιτίας του, επίσης διότι ακόμη και για τις πιο απλές δουλειές προτιμούνταν οι αλλοδαποί (μεταξύ αυτών και οι έλληνες συμπατριώτες μας), ή όχι; Εσύ τα λες.
Ασφαλώς δε τα αφεντικά της Γερμανίας, της Αμερικής, του Βελγίου, του Καναδά, κ.λπ. «καλοδέχονταν» τους αλλοδαπούς (μεταξύ αυτών και τους έλληνες συμπατριώτες μας) γιατί έριχναν τα μεροκάματα. Ή μπας και πιστεύεις ότι τότε ήταν διαφορετικά τα πράγματα; Και τι' ναι τούτο πάλι με τους νόμιμους και παράνομους μετανάστες; Μεταναστεύουν οι άνθρωποι εκεί που βρίσκουν δουλειά. Ή μπας κι ο προγραμματισμός και οι ποσοστώσεις (από τα αφεντικά βεβαίως) γίνονταν υπέρ των ντόπιων εργαζομένων;
Εγώ δεν δέχομαι τίποτε απ' όλ' αυτά. Τα αναφέρω επειδή οι ισχυρισμοί σου δεν επιτρέπεται να πατούν σε δύο μέτρα και σε δύο σταθμά. Όχι επειδή λάδωσε τ' αντεράκι του έλληνα να ξεχνάει τις φάμπρικες της Γερμνίας και του Βελγίου τις στοές, (ή και τη λάντζα των εστιατορίων της Αστόριας).
Η Ευρώπη, ή θα γίνει ανοιχτή κοινωνία, ή θα επιστρέψει στην προ του Α' παγκοσμίου πολέμου κατάσταση. Δικαίωμά σου να το επιθυμείς,ακόμη και να το επιδιώξεις αν θες, αλλά και δικό μου δικαίωμα η άποψη που χωρίζει τις ανθρώπινες υποστάσεις (τους ανθρώπους) έτσι όπως προτείνεις, να μου προκαλεί ανατριχίλα.

cthemelis είπε...

αγαπητοί αναστασία και βασίλη,
ας μην μπλέκουμε τα πράγματα: δεν είναι στην πραγματικότητα συγκρίσιμη η εισροή μεταναστών (και ελλήνων) στην αμερική των αρχών του περασμένου αιώνα, ή στην γερμανία την δεκαετία του 50 (δεν ξέρω για βέλγιο κλπ) με την -σχεδόν ανεξέλεγκτη-εισροή μεταναστών στην ελλάδα των αρχών του 1990 και εντεύθεν. Στην Αμερική ήταν αρχικώς καλοδεχούμενοι και κάλυπταν υπαρκτές ανάγκες, έπαιρναν σχεδόν άμεσα υπηκοότητα, αλλά συχνά οι κρατούντες wasp (white anglo-sachson protestants) τους αντιμετώπιζαν σαν "μαύρους", μάλιστα είχα διαβάσει κάπου το απίστευτο ότι πράγματι τους θεωρούσαν εθνολογικά ...μαύρους και όχι white caucasian που ήταν οι...original λευκοί-πράγμα που μας κάνει να σκεφτούμε ότι οι διάφορες ρατσιστικές κατηγοριοποιήσεις δεν έχουν κάποια οντολογική βάση, ούτε βασίζονται σε κάποιου είδους παρατήρηση της πραγματικότητος ή έστω και της ιστορίας, αλλά κινούνται σε καθαρά "ιδεολογικούς"-normativ χώρους.
Η γερμανία πάλι βγήκε απο την στάχτη τού β'παγκοσμίου που προκάλεσε και αφού ξεπέρασε τον κίνδυνο να μετατραπεί σε αγροτική μόνον χώρα (σχέδιο rosenthal νομίζω) αποφασίστηκε εν τέλει με επίνευση των αμερικάνων που σιγά-σιγά έπαιρναν την θέση των ατάκτως υποχωρούντων και αδύναμων πλέον εγγλέζων να γίνει-η γερμανία-το προπύργιο και προχωρημένο φυλάκιο του "ελεύθερου κόσμου" στην ευρώπη, που θα σταματούσε τον στάλιν που γρήγορα-γρήγορα μετέτρεπε (και με βάση τις συμφωνίες γιάλτας-πότσνταμ) τις χώρες που ελευθέρωνε γύρω απο την εσσδ σε προτεκτοράτα του με σταλινικές κυβερνήσεις ανδρεικέλων. Ετσι λοιπόν άρχισαν να εισρέουν απίστευτα κεφάλαια βοήθειας στην γερμανία και πο γερμανοί άρχισαν να δημιουργούν το αποκληθέν αργότερα "οικονομικό θαύμα". Βέβαια είχαν ανάγκη εργατικών χεριών, που τους στέρησε ο πόλεμος-και μπορούσαν να πληρώσουν και καλά. Αλλά βέβαια οι γερμανοι, απόγονοι του αλαριχου και αλλων βαρβαρων, ειχαν κατέβει απο τις βελανιδιες (πλακα κανω) και εβαλαν καποιο σύστημα με ποσοστώσεις ανα χωρα κλπ και αρχισαν να προσκαλουν εργαζομενους απο αλλες χωρες. Μαλιστα υπαρχουν και φωτογραφιες θερμης υποδοχης μεταναστων που αν τυχαινει να είναι καποιος στρογγυλος αριθμος (πχ 100.000) παιρνουν μεγαλα δωρα οπως φολκςβαγκεν κλπ. Συνεπώς η μεταναστευτική πολιτική της γερμανιας δεν μπορει να συγκριθει με αυτην της ελλαδας που αποτελει στην πραγματικοτητα ερωτηματικο και εχει κυριως κατασταλτικο χαρακτηρα-και βεβαιως οι ελληνες προσκληθηκαν και πηγαν και δεν επιβαρυναν κανεναν. συνεπως βασιλη, ορθως απορει η αναστασια αν ρωτηθηκαν οι πολιτες αν επιθυμουν να δεχτουν τοσους μεταναστες χωρις σχεδιο και προγραμμα-και σε συντομο μαλιστα διαστημα χωρις δυνατοτητα πραγματικης "απορροφησεως" θα προσεθετα. Εχεις ομως δικιο και συ, που λες οτι ο ανθρωπος μεταναστευει εκει που βρισκει δουλεια. Και εχετε δικιο και οι δυο, διοτι πραγματι παιζεται παιχνίδι εις βαρος και των μεταναστων και των ντοπιων εργαζομενων. Πριν μπω σ'αυτό, να πω και το εξής: Αν οι μεταναστες ειχαν αληθινο δικαιωμα επιλογης, ισως θα ειχαμε πολυ λιγωτερους-θα προτιμουσαν ισως να πανε βορεια ιταλια, γερμανια, ισπανια, αγγλια κλπ-αλλα εκει δεν μπορουν να πανε τοσο ευκολα οσο στην ελλαδα με τα αντικειμενικα τρυπια συνορα. Το παιχνιδι που παιζεται με απλα λογια ειναι το εξης: οτι ο μεταναστης θα γινει αντικειμενο πιο στυγνης εκμεταλλευσης απο ο,τι ο ελληνας-επειδη δεν εχει αλλου μοιρα, θα δεχτει να δουλεψει και ανασφαλιστος και με λιγωτερα λεφτα και πιο σκληρα! Γι`αυτο το αιτημα μερικων εθνικιστων-να ειναι ευγνωμονες οι ξενοι που τους δινουμε ψωμι και να μας αγαπανε δεν θα ικανοποιηθει ποτε: πως ν`αγαπησεις αυτον που σε βλεπει σαν το ζωο και θα σε χρησιμοποιησει για να βγαλει περισσοτερα λεφτα;;Και γι`αυτο βεβαια θα πανηγυρισουν οι αλβανοι σαν τρελλοι αν μπορουν να κερδισουν τους εκμεταλλευτες τους σε αλλο (ανωδυνο) επιπεδο-πχ στην μπαλλα. Το παιχνιδι λοιπον παιζεται εις βαρος ολων-χωρις μεταναστες που συμπιεσαν το κοστος προς τα κατω δυσκολα θα μπαιναμε στην ευρωπαϊκη ζωνη του ευρω (οσες λαθροχειριες και αν εκαναν τα λευκα περιστερακια του πασοκ), το κοστος πχ του ελ. βενιζελος θα ηταν πολυ μεγαλυτερο-για να μην πουμε για τους ολυμπιακους...για τις γιαγιαδες-παπουδες που εχουν ακουμπησει την ζωη τους στα χερια της ουκρανης που τους περιποιείται, τα χωραφια που θα ρημαζαν, το κοστος που θα εφταναν τα αγροτικα προϊοντα, τους μεσηλικες στην επαρχια που γελασε λιγο το χειλακι τους-να μην πουμε και για τις γυναικες τους..., τα εγκαταλελειμενα σχολεια σε χωρια που ξανανοιξαν κλπ. Βεβαια καποιοι ελληνες εργαζομενοι την πληρωσαν, ετσι; μην βλεπουμε μονον την μια πλευρα. πωπω-εγραψα πολλα και το θεμα ειναι ανεξαντλητο.
αλλα το ωραιο ειναι οτι ο γκαζι στον δημοσιο λογο του δεν ενδιαφερεται γι'αυτα-ενδιαφερεται για τις ανθρωπινες ιστοριες που "γραφει" η μεταναστευση-και κανει τεχνη!

cthemelis είπε...

παραπανω αντι για σχεδιο rosenthal διαβασε morgentau.

Anastasia είπε...

cthemelis

οι αποψεις σου με εκφραζουν κατα πολυ· να διευκρινησω ωστοσο οτι οταν εγω αναφερθηκα στην Αμερική δεν ήταν ως προς τη μεταναστευση αλλά το φυλετικο ζήτημα (και τις "φυλετικές" διαμαχες που διαμελιζουν μια κοινωνια), αναφερθηκα δηλαδη τους αφροαμερικανους των ΗΠΑ (για να ειμαι και πολιτικώς ορθή) και για αυτο το λογο συμπεριελαβα και τη Ν.Αφρικη ελπιζοντας να κανω το επιχειρημα μου πιο σαφες.

Οσο για το καθευατο κομματι της συγκρισης, η Ελλάδα παρουσιαζει το εξης φαινομενο οπως σωστα σκιαγραφεις: εχει Ελληνες πολιτες ανεργους και μεταναστες. Ναι μεν τα κινητρα για παραμονη στην επαρχια λιγοστευουν για τους Ελληνες αλλά καποιος πρέπει να καλλιεργει τις πατατες που τρώμε ε;

Σε κάθε περιπτωση το θέμα της μεταναστευσης ειναι πολυσυνθετο τοσο ως προς τις κοινωνικες οσο και τις οικονομικές προεκτασεις του και πρέπει κάποια στιγμή να το αντιμετωπισουμε σοβαρά...

Anula είπε...

κοιτα, εγω νιωσει και εγω ξενη στην ελλαδα, και ειμαι ελληνιδα (το δηλωνω γιατι μερικοι ισως με παρουν για αιγυπτια, οχι χωρις λογο!)

λοιπον, ψαχνοντας και εγω για γκαρσονιερα αθηνα, με ρωταγανε

- Γαμιόλα κωλογιαγιά με μπικουτι και 1000 ευρω στην τσεπη της ρομπας:

"απο που εισαι κοριτσακι μου"?

- Εγώ: Απο εδω περα, Αθηνα

- Γαμιόλα: Μάλιστα...(υφος αμφισβητησης), συνεχιζει, και οι γονεις σου δηλαδη που μενουν?

- Απο Κυπρο ειναι οι γονεις μου. Πριν 3 χρονια επιστρεψανε πισω μετα απο 30 χρονια στην Αθηνα. Εγω γεννηθηκα και μεγαλωσα εδω αθηνα ,εχω παει σπανια κυπρο.

- Γαμιολα: α, μαλιστα (το υφος γινεται μνησικακο), και τώρα εσυ εισαι εδω περα....μόνη?

- Εγω:οχι μενει ο αδερφος μου στην πελοπονησσο, δεν ειμαι μονη.

- Γαμιόλα: α, μάλιστα, και εσυ το σπιτι τι το θες? δουλευεις εδω στην αθηνα?

-Εγω: ειμαι φοιτητρια στο τει

- Γαμιολα: δεν εισαι λιγο μεγαλη για σπουδες? Ποσο εισαι?

- Ειμαι 25.

- Γαμιολα: Δηλαδη, τοσα χρονια και ακομα να τελειωσεις το πανεπιστη΄μιο? (υφος ψευδοοικτου)

- Οχι καλε κυρια, ημουν στο εξωτερικο και τωρα κανω δευτερο πτυχιο.

- Γαμιολα: α, μαλιστα, κοιτα να δεις κοριτσι μου, θα πας πρωτα στο τει, θα μου φερεις μια αποδειξη οτι εισαι φοιτητρια, θα μου δωσεις το τηλ των γονεων σου, ΚΑΙ του αδερφου σου, και σε λιγες μερες θα σου πω αν θα παρεις τη γκαρσονιερα ή οχι, ενταξει αγαπη μου?

ΑΥΤΟ ΕΓΙΝΕ ΤΟΥΛΑΧΙΣΤΟΝΣ 3 ΦΟΡΕΣ ΑΠΟ 3 ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΕΣ ΓΑΜΙΟΛΕΣ ΠΟΥ ΕΙΧΑΝ ΟΛΕΣ ΤΗΝ ΙΔΙΑ ΗΛΙΚΙΑ, ΤΟ ΙΔΙΟ ΥΦΟΣ ΚΑΙ ΦΥΣΙΚΑ, ΟΛΕΣ ΕΙΝΑΙ ΕΛΛΗΝΙΔΕΣ

Επειδη τοτε μολις ειχα γυρισει απο το εξωτερικο, ενιωσα μια ψυχρα που με εκανε να νιωσω ξενη και στη χωρα μου. Οι Σουδανοι θα εχουν προβλημα? Αφου και εμας τους ελληνες και ελληνιδες ,μερικες φορες, μας περνανε του χριστου τα παθη για να μας "βαλουνε μεσα" στα γυφτοδωμάτια που αποκαλουν "γκαρσονιερες" οι διαφορες κωλοχοντρες ελληναρογριες.

Anula είπε...

@S G

λολ, ρε τον καημενο

Anastasia είπε...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από έναν διαχειριστή ιστολογίου.
Anastasia είπε...

dear Egypt,

Οι δυο διαστασεις:

α)"οι σπιτονοικοκυρες" απλώς θέλανε να σιγουρευτουνε οτι εισαι ικανή να ανταπεξελθεις στις οικονομικες υποχρεωσεις σου. Για παραδειγμα ξέρω οτι σε χωρες του εξωτερικου ζήτανε αλλου είδους παραλογα (λχ. να αποδειξεις οτι εχεις τα νοικια ενος χρονου σε τραπεζικο λογαριασμο). Απλά στι δική σου περιπτωση ηταν διαπροσωπικο και αρα πιο ενοχλητικο.

β) Αμα στους Ελληνες κανουμε ετσι, τι θα κανουμε στους ξένους δηλαδη;;;

Συνοψίζοντας (=παίρνω το πινελο με τη μαυρη μπογια), συνοψίζοντας λοιπόν, ειναι εμφανες οτι οι μικροαστική (κλπ) νοοτροπία μας συνδυασμενη με αρκετή δόση ρατσισμού και οικονομικής ανασφαλειας δημιουργούν ένα επικινδυνο μίγμα, και με εκρηκτικη ισχύ θα ελεγα. Η Ελλάδα ειναι μια -συγκρινομενη με αλλες χώρες- στατική κοινωνία, εκτος βέβαια απο κατι trends τυπου Fame Story που υπεισερχονται επιτυχώς στην καθημερινοτητα μας.

ΥΓ. Προς αποφυγην παρεξηγησεως, δεν εννοώ οτι δεν εχει σημειωθεί προοδος στην Ελλάδα, κάθε αλλο, απλά σημειωνω ότι κοινωνικά η Ελλάδα παραμενει εν πολλοις μια χώρα μη συμβατή με αυτες που αποκαλει εταιρους και θέλει να συγκρινεται.

Nils είπε...

Νομίζω πως ίσως δε θα πρέπει να γράφουμε σχόλια, περισσότερο δηλώνουν την αμηχανία μας ή την ανοησία που μας διακατέχει προσπαθώντας να δικαιολογήσουμε τα αδικαιολόγητα.

Απλώς νομίζω πως πρέπει να συζητηθεί το θέμα περισσότερο σε όλη του την έκταση. Θα παρακολουθώ αυτό το μπλόγκ για περισσότερα γεγονότα και ει δυνατόν τεκμηριωμένα.

Συνέχισε σε παρακαλώ και μη σταματήσεις ποτέ. Περισσότερα.

Anastasia είπε...

Nils, νομιζω οτι γενικευεις αρκετά καθώς δεν ειναι ολα τα σχόλια ανόητα ούτε εκφάνσεις αμηχανίας. Επίσης δεν νομιζω οτι ολοι προσπαθούν να δικαιολογησουν τα -και κατα τη δικη μου γνωμη- αδικαιολογητα, αλλά ακομα και αν καποιοι ήθελαν, γιατι να μη τους δωθεί το δικαιωμα να υποστηριξουν τη γνώμη τους;

Arerh Efg είπε...

AN DEN SAS ARESEI NA GYRISETE STA XWRIA SAS STIS XWRES SAS.ANTI NA EISTE PERHFANOI GIA THN KATAGWGH SAS THN KRYBETAI,DHLWNETE ELLHNES KAI META MAS 8AVETE PISW APO THN PLATH MAS.DEN 8ELOYME TETOIOYS KSENOYS POY DEN SEVONTAI TH XWRA POY TOYS FILOKSENEI KAI TOYS TAIZEI KAI POU EINAI AXARISTOI

arerh fefg είπε...

eno arerh efg na pas na gamhtheis. an kai tha mou arese perissotero an oi anthropoi san kai sena pethenan apo to karkino apo thn kakia tous. Einai o monos tropos gia na sothei h Ellda, o monos tropos gia na mhn taytistei ayth h xora me ton protogonismo, thn agriada thn varvaroththa pou anthroipoi (?) san kai sena ensarkonoun. FUCK THE NAZI and FUCK YOU!

Ανώνυμος είπε...

Κε Καπλάνη μόλις ενημερώθηκα για το βιβλίο σας,έχω διαβάσει άρθρα σας παλιότερα που μου φάνηκαν ενδαφέροντα ως προς την οπτική γωνία του μετανάστη στην χώρα μας, με τον οποίο δυστυχώς δεν έχω καμία άμεση επαφή. Είμαι σίγουρη οτι η ζωή στην Ελλάδα θα είναι δύσκολη για έναν 'ξένο' όπως είναι δύσκολη και για έναν Έλληνα (αγένεια κωλυσιεργεία σε υπηρεσίες κ.λ.π.)
Πριν ζήσω στο εξωτερικό ένιωθα 100%διεθνήστρια. Νομίζω οτι είναι το πιο εύκολο πράγμα να διατυμπανίζεις ιδέες περι ανεκτικότητας, και διαπολιτισμικής προσέγγίσης όταν η κουλτούρα σου είναι η κυρίαρχη κουλτούρα και η γλώσσα σου η κυρίαρχη γλώσσα.Εφησηχάζεις την συνείδησή σου εκ του ασφαλούς, υποστηρίζοντας τον ανίσχυρο.Παραδόξως η δική μου εθνική μου ταυτότητα ενδυναμώθηκε σε αυτή την κοσμοπολίτικη πρώτευουσα, διότι νομίζω πως μέσα ακριβώς από την διαφορετικότητα ορίζει κανείς τον εαυτό του. Και όταν ανήκει σε πολιτισμική μειοψηφία,όπου νιώθει πως εξ'αιτίας αυτής της διαφορετικότητάς του αντιμετωπίζεται στερεοτυπικά, επόμενο είναι ως αντίδραση να την υποστηρίξει με σθένος.
Πριν φύγω έξω υποτιμούσα (όπως πολλοί Έλληνες πιστεύω) την νοοτροπία και τα ελληνικά συστήματα. Τώρα,δεν βρίσκω την Ελλάδα καλύτερη απ'ότι νόμιζα, αλλά απομυθοποίησα το εξωτερικό και θέλω να πω πως κατά τη γνώμη μου, ρατσισμός και προκαταλήψεις δυστηχώς υπάρχουν παντού.Και στις πιο αναπτυγμένες οικονομικά κοινωνίες με τα πανεπιστήμια και τους 'πνευματικούς ανθρώπους'που κάνουν διατριβές πάνω στο θέμα, παντού ο 'ξένος' είναι ξένος.
Φιλικά, Μαρία
Υ.Γ.Λυπάμαι που δεν είχα να πω κάτι πιο ενδιφέρον, μια απλή προσωπική διαπίστωση.