Τετάρτη, Απριλίου 25, 2007

Σκόπια: ίσοι αλλά (σχεδόν) χωρισμένοι...

Το όνομα της πόλης των Σκοπίων στην οθωμανική περίοδο ήταν «ΟυσΚούπ». Σημαίνει «παλαιά χύτρα». Μια ονομασία που περιγράφει την πανσπερμία εθνοτήτων και πολιτισμών που ανακατεύονταν σε αυτή την πόλη.


Η ΠΟΛΗ των Σκοπίων καταστράφηκε σχεδόν ολοκληρωτικά το 1963 από τον σεισμό. Στον παλαιό σταθμό του τρένου, σαν φάντασμα της φοβερής καταστροφής, το ρολόι δείχνει πάντα 5 και 17 λεπτά. Τα Σκόπια ξαναχτίστηκαν τότε, το αποτέλεσμα όμως είναι μάλλον αποθαρρυντικό. Τα Σκόπια μού φάνηκαν μια βαρετή πόλη, που συνδυάζει το βαλκανικό χάος με την αισθητική του σοσιαλιστικού ρεαλισμού. Πίσω από την πλάτη της πόλης υπάρχουν λόφοι. Και πάνω στους λόφους ένας τεράστιος σταυρός που προσπαθεί να υπερτονίζει την χριστιανική ορθόδοξη ταυτότητα των Σλαβομακεδόνων. Ο σταυρός, καθώς ανάβει την νύχτα και φωτίζει, προσφέρει ένα σπάνιο κιτς θέαμα που μετατρέπεται σε σουρεαλιστικό, κάθε φορά που από πάνω του «κρέμεται» το μισοφέγγαρο στον ουρανό...

Από τον καταστροφικό σεισμό του 1963 σώθηκε ένα από τα σύμβολα της πόλης. Η πέτρινη γέφυρα πάνω στον ποταμό Αξιό (Βαρδάρη), χτισμένη τον 15ο αιώνα. Οι τουριστικοί οδηγοί γράφουν πως ενώνει την καινούργια με την νέα πόλη. Οι ταξιτζήδες, εάν είναι Σλαβομακεδόνες, πιθανόν να σας πουν ότι συνδέει την «ευρωπαϊκή πλευρά» με την «αλβανική πλευρά» των Σκοπίων. Κατοικημένη από Σλαβομακεδόνες η πρώτη, από Αλβανούς η δεύτερη. Πλούσια η πρώτη, φτωχή η δεύτερη. Με εκκλησίες η πρώτη, με τζαμιά η δεύτερη. Μοντέρνα η πρώτη, συντηρητική και με ισλαμικές μαντίλες η δεύτερη. Αν και δεν είναι ακριβώς έτσι, ο ποταμός Αξιός που τρέχει κάτω από την πέτρινη γέφυρα, αποτελεί πράγματι ένα άτυπο σύνορο που χωρίζει Αλβανούς και Σλαβομακεδόνες. Οι Αλβανοί, που αποτελούν περίπου το 22% των 550.000 κατοίκων της πόλης, μένουν κυρίως στην αριστερή όχθη του. Οι Σλαβομακεδόνες στη δεξιά. Ο χωρισμός αυτός δεν είναι σημερινός. Έτσι ήταν από παλαιά. Μόνο που έγινε πολύ πιο ορατός μετά το 2001 και την ένοπλη εξέγερση των Αλβανών που ζήτησαν να αναγνωριστούν όχι πια ως μειονότητα αλλά ως συστατικό στοιχείο του κράτους. Όλοι εδώ πέρα θυμούνται τον Ιούνιο του 2001, όταν οι ένοπλες συγκρούσεις απειλούσαν να απλωθούν μέσα στην πόλη. Τότε η πέτρινη γέφυρα νεκρώθηκε. Οι Αλβανοί δεν την περνούσαν για να πάνε στην άλλη πλευρά. Οι Σλαβομακεδόνες το ίδιο. Οι Σλαβομακεδόνες που είχαν καταστήματα και σπίτια στην «αλβανική πλευρά», την «Τσαρσί» (κάτι σαν το Μοναστηράκι των Σκοπίων), τα πούλησαν και έφυγαν. Τώρα, στα «σύνορα» της παλαιάς πόλης, δεσπόζει το άγαλμα του εθνικού ήρωα των Αλβανών, του Σκεντέρμπεη. Μαζί με την καθολική Μητέρα Τερέζα αποτελούν τους «εθνικούς σταρ» των Αλβανών και τονίζουν την διαφορά τους από τους Σλάβους. Όσο για τους τελευταίους, αυτή την περίοδο, έχουν πάθει κάτι σαν παράκρουση με τον Μεγαλέξανδρο και κάθε τι αρχαίο. Ακόμα και το γεγονός ότι ανακαλύφθηκε αρχαίος σκελετός καμηλοπάρδαλης στο έδαφος της Fyrom, έγινε η είδηση της ημέρας...


Σε σύγκριση όμως με τις άλλες Δημοκρατίες της πάλαι ποτέ Γιουγκοσλαβίας, η Fyrom τα πήγε πολύ καλύτερα. Υπήρχαν συγκρούσεις και νεκροί και εδώ, δεν υπήρχαν όμως σφαγές τύπου Βοσνίας και Κοσόβου. Εν μέρει γιατί οι Ευρωπαίοι, για πρώτη φορά από τη διάλυση της Γιουγκοσλαβίας, έπεσαν με τα μούτρα για να προλάβουν μια γενικότερη ανάφλεξη στην περιοχή. Εν μέρει γιατί Σλαβομακεδόνες και Αλβανοί κατάλαβαν ότι μπορούν να βγουν πιο κερδισμένοι από το τραπέζι των διαπραγματεύσεων παρά από την κάννη των όπλων. Η ένταση πάντως παραμένει. Η «Συμφωνία της Οχρίδας», χάρη στην οποία αποφεύχθηκε ο πόλεμος, στην ουσία κάνει λόγο για ένα κράτος που θα αποτελείται από δύο λαούς. Αλλά η εφαρμογή της είναι δύσκολη. Τα σλαβομακεδονικά κόμματα κατηγορούν τους Αλβανούς ότι οδηγούν τη Fyrom στη διάλυση. Τα αλβανικά κόμματα κατηγορούν τους Σλαβομακεδόνες ότι θέλουν να βάλουν τους Αλβανούς στο περιθώριο.

Ενώ οι πολιτικοί ερίζουν, οι απλοί πολίτες πρέπει να τα βγάλουν πέρα με την φτώχεια και την ανεργία. «Αυτά είναι τα πραγματικά μας προβλήματα», μου λέει ο Μπόμπι Χρίστοφ. Ο Μπόμπι είναι ο πρώτος Σλαβομακεδόνας δημοσιογράφος που δούλεψε σε αλβανικό περιοδικό. «Ήταν ένα χρόνο μετά τον πόλεμο», αφηγείται ο Μπόμπι Χρίστοφ, «δεν έβρισκα αλλού δουλειά και πήγα στο "Lobby"». Επειδή δεν ήξερα αλβανικά, τα άρθρα μου τα μετέφραζαν». Τον ρωτάω πώς τον αντιμετώπιζαν οι φίλοι του. «Οι Σλαβομακεδόνες φίλοι μου παραξενεύονταν. Για να πω την αλήθεια οι Αλβανοί ζουν στον δικό τους κόσμο και οι Σλαβομακεδόνες το ίδιο». Σήμερα ο Μπόμπι εργάζεται ως δημοσιογράφος σε μια αλβανική τηλεόραση, την AlSat, η οποία έχει κάνει δυναμική εμφάνιση τελευταία στην αγορά. Το έξυπνο «κόλπο» της AlSat ήταν να κάνει ένα δίγλωσσο κανάλι, κάτι σαν το γαλλογερμανικό Arte. Και φαίνεται πως δικαιώνεται, γιατί εξασφαλίζει κοινό ανάμεσα σε Αλβανούς και Σλαβομακεδόνες. Και κοινό σημαίνει διαφημίσεις. «Μόνο η αγορά καταφέρνει να γκρεμίζει τα αόρατα σύνορα που μας χωρίζουν», λέει ο Μπόμπι. Στα γραφεία της AlSat συναντώ τον Ιβάν και τον Μουχάμεντ. Σλαβομακεδόνας ο πρώτος, Αλβανός ο δεύτερος. Ο Ιβάν μιλά αλβανικά και ο Μουχάμεντ σλαβομακεδόνικα. Μου λένε ότι οι ξένοι δημοσιογράφοι μεγεθύνουν τα προβλήματα ανάμεσα σε Σλάβους και Αλβανούς.


Ο Ιβάν (αριστερά), ο Μουχάμεντ (κέντρο) και ο Μπόμπι (δεξιά) στα στούντιο της AlSat. Δύο Σλαβομακεδόνες και ένας Αλβανός εργάζονται μαζί σε μια πόλη όπου καθετί το μεικτό υπάρχει με το σταγονόμετρο

Ρωτάω τον Μουχάμεντ εάν θα είχε πρόβλημα να παντρευτεί μια Σλάβα. «Ίσως να είχαν οι δικοί μου», απαντάει. Κάθε τι το μεικτό εδώ είναι με το σταγονόμετρο. Οι μεικτοί γάμοι. Οι μεικτές παρέες. Οι μεικτές σχολικές τάξεις. Σλάβοι και Αλβανοί διδάσκονται τα ίδια βιβλία αλλά σε χωριστά σχολεία, σε χωριστές γλώσσες. Κάποιες προσπάθειες που έγιναν πρόπερσι για τη δημιουργία μεικτών τάξεων, προκάλεσαν τη βίαια αντίδραση των Σλάβων μαθητών και γονέων. «Εμείς μοιάζουμε στο Βέλγιο, όπου Φλαμανδοί και γαλλόφωνοι ζουν χωριστά στην ίδια χώρα», λέει ο Ιβάν. Μόνο που το Βέλγιο δεν μαστίζεται από 38% ανεργία και οι Βέλγοι δεν παίρνουν 200 ευρώ μηνιαίο μισθό. Η φτώχεια και η ανεργία είναι οι καλύτεροι «μάνατζερ» της μισαλλοδοξίας. Μπορούν ανά πάσα στιγμή να μετατρέψουν το άτυπο σύνορο που χωρίζει τις δυο κοινότητες σε χαράκωμα...

Φεύγω από την AlSat. Καθώς το ταξί περνά μπροστά από το Πρωθυπουργικό Μέγαρο παρατηρώ τα αραδιασμένα αρχαία αγάλματα. Το πρωί δεν υπήρχαν. Απέναντί τους, πάνω στον λόφο, διακρίνεται ο τεράστιος σταυρός. Ο ταξιτζής προσπαθεί να μου εξηγήσει ότι εκεί κοντά θα γίνει το καζίνο της πόλης. Η μεταφορά μου φάνηκε εξαίσια και επώδυνη μαζί. Γιατί η ίδια η χώρα παίζει αυτή την στιγμή το μέλλον της κορόνα-γράμματα στη ρουλέτα της ιστορίας. Σε περίπτωση που τα πράγματα δεν πάνε καλά, δεν ξέρω ποιοι θα είναι οι κερδισμένοι. Οι ηττημένοι όμως θα είναι απλοί άνθρωποι που πιστεύουν σε ένα καλύτερο μέλλον. Άνθρωποι σαν τον Μπόμπι, τον Ιβάν, τον Μουχάμεντ...

ΤΑ ΝΕΑ , 31/03/2007

18 σχόλια:

gstanitsas είπε...

Πολύ καλό οδοιπορικό..
Συγχαρητήρια Κύριε Καπλάνι

N.Ago είπε...

Γκάζι σε χάσαμε!
Αυτό το έχω διαβάσει ξανά.
Είναι τα σύνορα, που μόνο εσύ ξέρεις να τα περιγράφεις τόσο καλά, και να τα κάνεις μοιάζουν ασύνορα!

Αρχαίος είπε...

Σε συρράξεις όπως αυτή που περιγράφεις συνήθως στο τέλος δεν κερδίζει κανένας. Κερδίζουν περιστασικά ελάχιστοι έμποροι όπλων και άνθρωποι που πουλάνε εθνικισμό με σκοπό την πολιτική άνοδό τους.
Πάντως η συνύπαρξη δύο τόσο διαφορετικών κοινοτήτων είναι μεγάλο πρόβλημα. Το μεγάλο πρόβλημα είναι η αμοιβαία καχυποψείς και η εκμετάλευσή του γεγονότος απο πολιτικούς που θέλουν να ανέβουν.
Γκάζι σε είχα ξαναρωτήσει αλλά δεν απάντησες, πόσο ασφαλή είναι τα μέρη αυτά για έλληνες; Είναι τόσο κοντά μας αλλά είναι τόσο άγνωστα.

tolisM είπε...

Κύριε Γκάζι, είναι όντως πολύ διαφωτιστικό το ταξίδι αυτό και το παρουσιάζετε με συγκλονιστικό τρόπο. Όμως έχω μια παρατήρηση. Στα κείμενά σας γενικά παρατηρώ μια λεπτή διαχωριστική γραμμή ανάμεσα στον απλό λαό, τον μεροκαματιάρη που θα έλεγαν οι τοπικοί αστέρες των ειδήσεων, και σ'αυτούς που αποφασίζουν για τις τύχες του. Αυτό αφαιρεί ένα μεγάλο μερίδιο ευθύνης, που νομίζω δεν είναι σωστό, από τους καθημερινούς ανθρώπους.
Πιθανόν και να κάνω λάθος, απλά μου έχει δημιουργηθεί η εντύπωση πως προσπαθείτε να αποφύγετε να ρίξετε ευθύνες στους "απλούς" ανθρώπους, που μόνο απλοί δεν είναι.
Σήμερα έχουμε εμπεδώσει ότι η ελληνική κοινωνία είναι μια ρατσιστική ξενοφοβική κοινωνία. Το ίδιο όμως φαίνεται να ισχύει και για τους άλλους λαούς των βαλκανίων.

Kristo Hyka είπε...

Για σου Gazi , σου χρωστάω ένα απαντητικό mail , εδώ και μερικές εβδομάδες , αλά μόλις εχτές διάβασα αυτό που μου έστειλες τότε , λόγο του κάποιου προβλήματος στο outlook , ελπίζω να μην παρεξηγηθείς . Τώρα πια είναι πολύ αργά , sorry !

tolism
Δεν συμφωνώ , αλά καθόλου , με την προτελευταία πρόταση σου . Όσο για αυτό που λες για τους άλλους βαλκανικούς λαούς , ΝΑΙ … στο ίδιο καζάνι βράζουμε όλοι, φίλε!

Kristo Hyka είπε...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
Παράφωνος... είπε...

Αγαπητέ καλημέρα
Ελπίζω να μας τιμήσετε με την παρουσία σας.
http://greekbloggersparty.wordpress.com

Ergotelina είπε...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
Ergotelina είπε...

tolisM said...
Το ίδιο όμως φαίνεται να ισχύει και για τους άλλους λαούς των βαλκανίων.



Ναι αλλά εμείς
γεννήσαμε τη δημοκρατία
τη φιλοσοφία,τον ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ..

Από "βάρβαρους" τί να περιμένεις;
ούτε ΟΝΟΜΑ δεν έχουν
ούτε ΙΣΤΟΡΙΑ...
αναγκαστικά οι απλοί άνθρωποι
προσπαθούν να ΣΥΝΥΠΑΡΧΟΥΝ..



ΣΚΟΠΙΑ, πΓΔΜ -- Ο Ερντουάν Ισένι του Ηνωμένου Κόμματος Απελευθέρωσης κέρδισε στις επαναληπτικές εκλογές της Κυριακής (4 Σεπτεμβρίου) για τη δημαρχία του κυριαρχικά Ρομ δήμου Σούτο Οριζάρι. Η Δημοτική Εκλογική Επιτροπή ανέφερε ότι η συμμετοχή των ψηφοφόρων ήταν 33,9 τοις εκατό. Με ψήφους 3.465, ο Ισένι προηγήθηκε 200 περίπου ψήφους από τον αντίπαλό του Σαμπάν Σελίου, της Ένωσης Ρομ. Οι επαναληπτικές εκλογές ήταν απαραίτητες καθώς δεν υπήρξε πλειοψηφία στον πρώτο εκλογικό γύρο στις 21 Αυγούστου. (Makfax, A1 TV - 05/09/05)

http://www.setimes.com/cocoon/setimes/xhtml/el/features/setimes/newsbriefs/2005/09/05/nb-09

Ergotelina είπε...

Πρόκειται για το μοναδικό
τσιγγάνικο δήμο
στον κόσμο(και υπάρχουν
χώρες με μεγαλύτερα
ποσοστά τσιγγάνων)

///////////////////////////////
Το Ο.Τ. θεωρεί ότι είναι σήμερα ανεπίτρεπτο στο όνομα των ανθρωπίνων δικαιωμάτων να εφαρμόζει μια μειονότητα ή τμήμα της τρομοκρατικές μεθόδους και ένοπλη βία σε μια χώρα όπως η Δημοκρατία της Μακεντόνιας όπου λειτουργεί η κοινοβουλευτική δημοκρατία και μέσα από τους θεσμούς της μπορεί να θέτει προβλήματα ή να διεκδικεί τα όποια δικαιώματα.
Γενικά σε ότι αφορά τις μειονότητες στην Δημ. της Μακεντόνιας πρέπει να τονισθεί όχι μονό ότι δεν τίθεται σε αμφισβήτηση η εθνοπολιτισμική τους ταυτότητα αλλά σύμφωνα με τα διεθνή στάνταρ και τις εκθέσεις των διεθνών οργανισμών για την προστασία των μειονοτήτων η Δημ. Μακεντόνιας παρά το γεγονός ότι υπάρχουν προβλήματα, όπως υπάρχουν βέβαια και αλλού, είναι πρότυπο προς μίμηση για τα υπόλοιπα βαλκανικά κράτη.

Ειδικά για το ζήτημα της αλβανικής μειονότητας στην Δημ. της Μακεντόνιας υπάρχει και εσωτερική (εντός της μειονότητας) διάσταση που έχει να κάνει με την ανάγκη του εσωτερικού εκδημοκρατισμού της. Ποια είναι η θέση και ο ρόλος της Αλβανίδας γυναίκας για παράδειγμα μέσα στην Αλβανική μειονότητα.
Πιστεύουμε πως πρέπει στη Δημ. της Μακεντόνιας να εκλείψει η παράλληλη συμβίωση ανάμεσα στους Αλβανούς της μειονότητας και τους άλλους πολίτες και να υπάρξει η ενεργή συμμετοχή όλων των πολιτών σε όλα τα κοινωνικοπολιτικά δρώμενα της χώρας.
Το Ο.Τ. στην παραπάνω συνέντευξη κάλεσε όλους τους δημοκράτες πολίτες στη Δημ. της Μακεντόνιας να συνταχθούν σε ένα δημοκρατικό μέτωπο απέναντι στην ένοπλη βία υπερασπίζοντας την ευρωπαϊκή προοπτική της χώρας.
Το πρόβλημα στα Βαλκάνια είναι οι βαλκανικοί μεγαλοϊδεατισμοί. Είναι χαρακτηριστική η υποκρισία των βαλκανικών ηγεσιών την τελευταία δεκαετία με αφορμή τα γεγονότα στην πρώην Γιουγκοσλαβία.
Η Σερβία η όποια αναφέρεται στο Κόσοβο ως αναπόσπαστο τμήμα της ενιαίας Γιουγκοσλαβίας και δικαίως υποστηρίζει την μη αλλαγή συνόρων τα προηγούμενα χρόνια πραγματοποίησε εθνοκαθαριστικές επιχειρήσεις στη Βοσνία θέλοντας να πραγματοποιήσει το όραμα της μεγάλης Σερβίας και προχωρεί σήμερα σε συμφωνία "ειδικής σύνδεσης" με τη Σερβική Δημ. της Βοσνίας υποστηρίζοντας ουσιαστικά την αλλαγή συνόρων στην Βοσνία - Ερζεγοβίνη δηλ. το διαμελισμό της. Την ίδια στιγμή παρόμοια συμφωνία υπογράφει η Κροατία με την Κροατική κοινότητα στην Βοσνία.
Η Βουλγαρία τη πρώτη μέρα της κρίσης στην Δημ. της Μακεντόνιας δήλωσε βαρύγδουπα πως θα στείλει στρατεύματά της στην παραπάνω χώρα για να υπερασπιστούν την εδαφική της ακεραιότητα, σαν να είναι επαρχία της, αναβιώνοντας οράματα του βουλγαρικού εθνικισμού των αρχών του αιώνα.
Η αλβανική κυβέρνηση ενώ δήλωσε πως σέβεται την κυριαρχία και την εδαφική ακεραιότητα της Δημ. της Μακεντόνιας αρνήθηκε να υπογράψει δήλωση καταδίκης των ένοπλων αλβανών τρομοκρατών στην διάσκεψη των ηγετών των βαλκανικών χωρών με αφορμή τα γεγονότα στο Τανούσεφτσι επειδή στη κοινή διακήρυξη γινόταν αναφορά σε αλβανούς τρομοκράτες. Παράλληλα η βουλή της Αλβανίας κατέκρινε όλα τα βαλκανικά κράτη και το ΝΑΤΟ επειδή υποστήριξε τη μακεντόνικη κυβέρνηση στα μέτρα που έλαβε για να υπερασπιστεί την εδαφική ακεραιότητα της χώρας.
Η Ελλάδα ενώ σε επίπεδο διακηρύξεων υποστηρίζει την εδαφική ακεραιότητα της γειτονικής της χώρας δέκα χρόνια τώρα μέσα από πολιτικές εμπάργκο και οικονομικής πίεσης προσπαθεί να αναγκάσει τη γειτονική χώρα να αλλάξει το συνταγματικό της όνομα, εμποδίζοντας συστηματικά την ένταξή της στα ευρωπαϊκά όργανα, συμβάλλοντας έτσι όχι στην σταθεροποίηση αλλά στην αποσταθεροποίηση της. Επίσης το τελευταίο διάστημα ήρθε στη δημοσιότητα πρόταση συμβούλων του ελληνικού Υπουργείου των Εξωτερικών σύμφωνα με την οποία στα πλαίσια των προτάσεων για διεύρυνση των δικαιωμάτων της Αλβανικής μειονότητας συμπεριλαμβάνεται η πρόταση για δημιουργία "Τοπικών Κυβερνήσεων" δηλ. "καντονοποίηση" της χώρας και ισοτιμία της Αλβανικής γλώσσας σε όλη την επικράτεια της Δημοκρατίας της Μακεντόνιας. Θα είχε πολύ ενδιαφέρων να ακούγαμε από το ελληνικό υπουργείο των Εσωτερικών ανάλογες προτάσεις για τις περιοχές που κατοικούν στην Ελλάδα μειονότητες δηλ. για τις περιοχές της Βόρειας Ελλάδος (Μακεδονία και Θράκη) όπου αντίστοιχα υπάρχουν η μακεντόνικη και η τουρκική μειονότητα.
Το Ο.Τ. πιστεύει πως οι εθνικές μειονότητες πρέπει να αρνούνται να γίνονται αντικείμενο διακρατικών ανταγωνισμών και επεμβάσεων στα εσωτερικά της χώρας στην οποία ζουν δημιουργώντας παράλληλα σχέσεις φιλίας, συνεργασίας και αλληλεγγύης με όλους τους πολίτες του κράτους στο οποίο κατοικούν.

greekhelsinki.gr

///////////////////////////////////

Μία ένσταση
η Μακεντόνια απαγόρευσε
κάποιο κόμμα που ήθελε
να κατέβει με την ονομασία
"βουλγαρικό"
Το ίδιο έκανε και η Βουλγαρία
με το αντίστοιχο μακεντόνικο
κόμμα στην περιοχή του Πιρίν.

tolisM είπε...

ergotelina δεν μπορω να καταλαβω αν μιλας ειρωνικα η οχι, ομως εμεις δεν γεννησαμε τιποτα. Το ελληνικο κρατος ειναι αποτελεσμα διεργασιων που συνεβησαν αιωνες πριν με την ανοδο της αστικης ταξης. Οπως και ολοι οι βαλκανιοι εθνικισμοι αλλωστε. Η τελευταια παραθεση απο το greekhelsinki ειναι ουσιαστικα αυτο που λεω κι εγω διαχωρισμο λαου-κυβερνησεων. Η "βουλγαρια", η "σερβια" η "ελλαδα" η "μακεδονια" αν θελεις εχουν εντολες απο τους λαους τους. Αν δεν ειχαν τετοια εντολη δεν θα εκαναν και τετοιες ενεργειες.

Ergotelina είπε...

Το επιθετικό σύνθημα "Η Ελλάδα που γέννησε τη δημοκρατία και τον πολιτισμό!.."
υπάρχει στα χείλη και των απλών
Ελλήνων και των κυβερνήσεων.

πως σου φαίνεται το..

Οι ηττημένοι όμως θα είναι οι απλοί άνθρωποι,οι διεθνιστές,που πιστεύουν σε ένα καλύτερο μέλλον. Άνθρωποι σαν τον Μπόμπι, τον Ιβάν, τον Μουχάμεντ...


Για τη Μακεντόνια,τους Makedonski
και το θέμα του ονόματος

->ΕΔΩ

tolisM είπε...

ergotelina, οι διεθνιστες καθε αλλο παρα απλοι ανθρωποι ειναι. Ειναι ανθρωποι που εχουν σκεφτει αρκετα, εχουν ξεφυγει απο στεγανα και εχουν το θαρρος να πανε κοντρα στα κυριαρχα ρευματα.
Απλοι ανθρωποι (οπως καταλαβαινω εγω οτι χρησιμοποιει ο Γκαζι την εκφραση) ειναι οι καθημερινοι ανθρωποι, οι οικογενειαρχες που αποτελουν το λιπασμα και το χωμα που αναπτυσσονται φασιστικες ιδεες.
Η εμμονη των Μακεδονων για το ονομα, η ιδια εμμονη των Ελληνων, οι αγριοτητες στην παλαι ποτε Γιουγκοσλαβια, ολα δειχνουν σε μενα τουλαχιστο πως ολοι ειμαστε ενοχοι σ'αυτο τον παραλογισμο. Δεν ειναι καποιοι κακοι κυβερνητες ουτε καποιοι τυχοδιωκτες που εκμεταλευονται καταστασεις. Οι απλοι ανθρωποι που με τοσο πονο ποζαρουν για τις εικαστικα τελειες ασπρομαυρες φωτογραφιες δυτικων πρακτορειων ειδησεων, ειναι οι φορεις του παραλογισμου των βαλκανιων.

harrygreco είπε...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
harrygreco είπε...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
Madsemfe είπε...

Βασικά ταξίδεψα φέτος τον Αύγουστο στο F.Y.R.Macedonia. Αν και δεν πήγα στα Σκόπια, συγκεκριμένα έμενα στο Βέλες, κατάλαβα πολλά πράγματα για την εκεί χώρα.

Αρχικά υπάρχει ένα μεγάλο χάσμα γενεών. Γνώρισα παιδιά που ήταν ντυμένα με την τελέυταία λέξη της μόδας, με γονείς που δουλέυανε υπερωρίες για να τους τα πάρουνε.

Είδα γυναίκες να με κοιτάζουνε παράξενα όταν τους έλεγα ότι είαμι έλληνας, γιατί μας έχουν συνδέσει με κάτι πολύ κακό και όχι λόγο της διαμάχης περί το όνομα.

Μου εξηγήσαν ότι οι δικοί μας ανοίγουν βιοτεχνίες εκεί και ζητάνε κυριολεκτικά "δούλες" αφού τους δίνουν 100 ευρώ τον μήνα για 10 ώρες καθημερινής ανασφάλιστης δουλειάς.

Όταν ρώτησα πως και στα νομίσματα τους έχουν πάνω εικόνας της Ορθόδοξης εκκλησίας, και πως το επιτ΄ρεπουν οι Αλβανόι, μου απάντησαν ότι οι Αλβανοί πληρώνονται μόνο σε euro...

Γενικά η ανέχεια στηνσυγκεκριμένη χώρα φτάνει στ ύψη, είανι δύσκολο με την οικονομική τους κατάσαση να ζητάνε Ευρωπαική ζωη... Ούτε καν στην Ελλάδα δεν το έχουμε πετύχει απόλυτα!

Παρασύρθηκα λίγο, το κε΄μενο ήταν υπέροχο!

baspal είπε...

Έμεινα 2 εβδομάδες στην πρωτεύουσα και ταξίδεψα και λίγο. Η λεγόμενη αλβανική πλευρά είναι εκείνη που προσελκύει περισσότερο τις αισθήσεις, είτε λόγω πολιτισμικής παράδοσης, όπως τα πανέμορφα τζαμιά, είτε της μεγάλης υπαίθριας αγοράς, είτε των εμπορικών μονοπατιών. Η άλλη πλευρά δε μου προσέλκυσε κανένα ενδιαφέρον. Δεν πιστεύω οτι οι σλαβομακεδόνες μισούν τους έλληνες, το αντίθετο, τους νιώθουν σαν μακρινή πατρίδα τους μιας και πολλοί έχουν ελληνική καταγωγή (γνώρισα κάποιους). Τέλος πιστεύω οτι οποιεσδήποτε αλλαγές χρειάζεται να έρθουν απο τα κάτω, απο την κοινωνία, και ύστερα απο τα πάνω, απο την πολιτεία. Λαοί με παράπονα απο τους πολιτικούς αλλά όχι απο τους ίδιους τους εαυτούς τους, μένουν στάσιμοι , κάτι που γνωρίζουνε καλά στη Δυτική Ευρώπη.

SuW/oHo είπε...

Εξαισιο το κειμενο Gazi. Μπραβω.