Τρίτη, Σεπτεμβρίου 11, 2007

«Όταν έρχονται οι εκλογές, νιώθω ξένος»

Ο τίτλος της εφημερίδας «ΤΑ ΝΕΑ», έτος 1953. Οι γυναίκες ψηφίζουν για πρώτη φορά στις βουλευτικές εκλογές στην Ελλάδα. Μέχρι τότε το δικαίωμα ψήφου στις γυναίκες θεωρούνταν αδιανόητο. Στη θέση των τότε γυναικών, βρίσκονται σήμερα τα παιδιά των μεταναστών που έχουν γεννηθεί στην Ελλάδα

«Αγαπητέ “Υπάρχουμε. Συνυπάρχουμε;”. Σας γράφω για κάτι που σας είναι ήδη πολύ γνωστό. Όταν κανείς δεν ακούει όμως, δεν μας μένει παρά η επανάληψη. Με λένε Φαντέλ. Οι γονείς μου γεννήθηκαν στην Αίγυπτο και μετανάστευσαν στην Ελλάδα. Εγώ γεννήθηκα στην Αθήνα, πριν από δεκαεννέα χρόνια. Πήγα στο ελληνικό δημόσιο σχολείο. Τα ελληνικά είναι η δική μου γλώσσα. Στους άγνωστους ανθρώπους που μαθαίνουν την καταγωγή μου και μου λένε, για κομπλιμέντο, ότι μιλώ άριστα τα ελληνικά τούς απαντάω: «Και σεις το ίδιο!». Εκείνοι παραξενεύονται. Παραξενεύομαι όμως διπλά εγώ που υπάρχουν άνθρωποι οι οποίοι δεν μπορούν να καταλάβουν ότι η ελληνική γλώσσα είναι δική μου όσο και δική τους. Το ίδιο συμβαίνει νομίζω και με τις χώρες. Η Αίγυπτος είναι πλέον η χώρα των γονέων μου. Μου αρέσει κάθε φορά που πηγαίνω αλλά νιώθω σαν επισκέπτης σε μουσείο. Η πραγματική μας χώρα είναι αυτή στην οποία γεννιόμαστε και μεγαλώνουμε, ερωτευόμαστε και πονάμε, η χώρα όπου κάνουμε σχέδια για το μέλλον. Επομένως, η χώρα μου είναι η Ελλάδα.
Αν όλα ήταν λογικά, θα έπρεπε να θεωρήσω τον εαυτό μου Έλληνα πολίτη. Να όμως που δεν είναι λογικά. Μέχρι τα δεκαοκτώ μου είχα την ψευδαίσθηση ότι ανήκα εδώ για όλους τους λόγους που σας είπα. Όταν πήγα στον δήμο όμως και ρώτησα τους υπαλλήλους εάν δικαιούμαι την ελληνική υπηκοότητα, επειδή έχω γεννηθεί στην Ελλάδα, εκείνοι γέλασαν. Λες και τους ρώτησα εάν δικαιούμαι να έχω τέσσερα πόδια, τρία κεφάλια και οκτώ χέρια. Έτσι έμαθα ότι με θεωρούν σαν να ήρθα μόλις χθες. Έμαθα ότι πρέπει να βγάλω άδεια παραμονής με τους ίδιους δύσκολους όρους που έβγαλαν και οι γονείς μου. Εκείνη την ημέρα, όταν γύρισα στο σπίτι και έμεινα μόνος με τον εαυτό μου, κοιτάχτηκα στον καθρέφτη και ξέσπασα σε λυγμούς. Σκέφτηκα ότι ζω σε μια χώρα όπου δεν με θέλουν ή με θέλουν για πάντα ξένο. Ένιωσα ότι δεν ανήκω πουθενά...
Θα με ρωτήσετε γιατί σας τα λέω όλα αυτά παραμονές εκλογών; Τις προάλλες συνέβη κάτι που με πείραξε ξανά. Ήμουν με την παρέα μου και συζητούσαμε για διάφορα, σοβαρά και αστεία, τα περισσότερα αστεία, όταν κάποιος ανέφερε το βίντεο της Έφης Σαρρή. Κάποια στιγμή ο φίλος μου ο Βαγγέλης είπε: “Έλα μωρέ, εγώ θα ψηφίσω Σαρρή για χαβαλέ”. Οι φίλοι μου ψηφίζουν φέτος για πρώτη φορά. Δεν ξέρω γιατί, αλλά θύμωσα πάρα πολύ. Άρχισα να βγάζω λόγους, κινδύνεψα να γίνω γελοίος, λέγοντας πως δεν πρέπει να θεωρήσουμε την ψήφο μας χαβαλέ και διάφορα τέτοια. Οι φίλοι μου με παρακολουθούσαν με γουρλωμένα μάτια. Σπάνια συζητάμε εμείς για πολιτικά. Με ρώτησαν τότε τι θα ψηφίσω και εκεί έμαθαν ότι εγώ δεν ψηφίζω. Στην αρχή νόμισαν ότι κάνω πλάκα. Μετά γούρλωσαν ακόμα περισσότερα τα μάτια. Ήμαστε μαζί από το Γυμνάσιο. Εκείνοι δεν με βλέπουν ως ξένο. Είμαι ξένος όμως...
Σκέφτομαι ότι υπάρχουν άνθρωποι που αρνούνται ή βαριούνται να ψηφίζουν. Και άλλοι που ψηφίζουν για χαβαλέ. Εγώ ζηλεύω το δικαίωμά τους να ψηφίζουν. Σκέφτομαι ότι κάθε φορά που θα έρχονται οι εκλογές θα νιώθω ξένος. Και είναι πολλά τα παιδιά σαν και μένα. Οι εκλογές είναι ίσως η μέρα που μας θυμίζει περισσότερο ότι είμαστε ξένοι, ότι δεν ανήκουμε πουθενά. Και αυτό το πράγμα πονάει, σαν δάγκωμα άγριου σκύλου...

Ευχαριστώ για τη φιλοξενία

Φαντέλ Μ. »

16 σχόλια:

ncoupe είπε...

Διάβασα το γράμμα σου Φαντέλ στο blog του Γκαζμέντ Καπλάνι, και κούνησα για μιά ακόμη φορά το κεφάλι μου. Όπως και όταν ακούω κάθε χρόνο τις διαμαρτυρίες των "Ελλήνων" που θέλουν να στερήσουν την τιμή από κάποιο Ελληνάκι, παιδί μεταναστών, να φέρει τη σημαία της πατρίδας του. Δεν καταλαβαίνουν, όπως δεν καταλαβαίνει και το κράτος τους, ότι μερικοί από τους πιό πιστούς πατριώτες είναι και οι πιό πρόσφατοι Έλληνες, και ξέχασαν τα λόγια του Ηρόδοτου περί του Έλληνες είναι οι της ημετέρας παιδείας μετέχοντες'. Μην απελπίζεσαι αγαπητέ Φαντέλ. Με τις φωτιές, τον ωχαδερφισμό και τη διαφθορά, δεν είσαι ο μόνος πού αισθάνεσαι ξένος στην ίδια σου την πατρίδα. Έχουμε καταντήσει αυτό το συναίσθημα να έιναι η απόδειξη ότι είναι κανένας Έλληνας.

Lost Dog είπε...

Γνωστο συναισθημα σ'εμενα επισης σε περιοδο εκλογων, οταν ζουσα στην Ελλαδα. Αλλα και πολλων αλλων, ειμαι σιγουρος.
Πολλες φορες ομως, οπως λεει και ο ncoupe νοιωθουμε ξενοι στην ιδια μας την πατριδα. Θα μου πεις, -"Μα η Ελλαδα ειναι η δικη μου πατριδα", και δικιο θα εχεις.

Ειναι μεγαλη βλακεια παντος καποιος που ζει 19 χρονια στην Ελλαδα να μην μπορει να παρει αυτοματα και την Ελληνικη υπηκοοτητα.
Εαν καποιος αλλοδαπος-ομογενεις, αποδειξει οτι ο παπους του εχει γενηθει στην Ελλαδα, εχει μεγαλωσει και εχει σπουδασει εκει, παιρνει σχεδον χωρις καμοια δυσκολια Ελληνικη αδεια παραμονης. Και απο την αλλη τοσα παιδια που εχουν κανει αυτα και παραπανω, 80 χρονια μετα, να ειναι κυριολεκτικα στον αερα μετα τα 18. Αυτο χαρακτηριζεται μονο ως τρελλα και σε ελαχιστες δυτικες χωρες συμβαινει.
Ευχομαι την καλυτερη και γρηγοροτερη λυση σε ολους οσους βρισκονται στην ιδια περιπτωση.

Demeter είπε...

ειναι πολυ λιγο να πω οτι λυπαμαι οταν βλεπω ανθρωπους που εχουν αξιες, που εχουν περιεχομενο και θελουν να τιμησουν αυτη τη χωρα να μενουν στο περιθωριο απο την πολιτεια. στην πραγματικοτητα σημασια εχει το πως νιωθει καποιος στην καθημερινη του ζωη, στο αν γινεται αποδεκτος απο τους γυρω του,αν νιωθει ανετα με το να ειναι μεταναστης, παραπληγικος, ομοφιλοφυλος και γενικα ανηκων σε μια "περιθωριακη ομαδα" για την πολιτεια. ντρεπομαι για ολα αυτα που η πολιτεια μου με ντροπιαζει και σας κανει να νιωθετε τοσο ασχημα. παντως, πιστευω οτι μονο με την προσπαθεια μπορει να γινει η ζωη ολων μας καλυτερη και ευτυχως υπαρχουν πολλοι ανθρωποι οι οποιοι δεν σκεφτονται οπως το παραλογο ελληνικο κρατος. εχουν αλλα κριτηρια αυτοι οι ανθρωποι και πραγματικες κοινωνικες ευαισθησιες. σε αυτους λοιπον, στους σκεπτομενους ανθρωπους μενει να διεκδικησουν καλυτερες συνθηκες για τους φιλους τους που ειναι πχ. μεταναστες. σε εμενα μενει, στον διπλανο μου και στον παραδιπλα να απαιτησουμε απο την πολιτεια να σας φερεται οπως σας αξιζει ειτε ειστε πολλα χρονια στην ελλαδα, ειτε ολα, ειτε μολις μεταναστευσατε.δεν πιστευω οτι υπαρχει καποιος που αν οι συνθηκες στη χωρα του ηταν οι πρεπουσες θα προτιμουσε να μεταναστευσει.. γι αυτο το λογο πιστευω οτι θα ωφελουσε αυτο το ωραιο σου κειμενο να το βγαλεις παραεξω να το μαθουν κι αλλοι να το ακουσουν κι εκεινοι που πιστευουν οτι τα προβληματα των αλλαων δεν τους αφορουν (μεχρι βεβαιως να γινουν κι εκεινοι αποδεκτες των συνεπειων)και να σκεφτουμε πού θα ριξουμε την ψηφο μας και ποιες ευθυνες εμπεριεχει η επιλογη μας αυτη.
προχωρα τη ζωη σου ομορφα και αξιοπρεπως και χαιρομαι πολυ που μενουμε στην ιδια χωρα και σκεφτεσαι πολυ διαφορετικα απο τον μεσο ορο των πολιτων.

buruburu είπε...

Πόλη συγκινητική αυτή η ιστορία. Είμαι Έλληνας που μεγαλωσα στην Άιγυπτο και για αυτό με αγγίζει προσωπικά. Δεν ξέρω αν αυτό που θα πω είναι νόμιμο η σωστό. Αλλά είναι το πρώτο πράγμα που σκεφτικά. Εάν θέλει ο Φάντελ, εγώ προσφέρομαι να χαρίσω την ψήφο μου για αυτόν. Να μου δώσει τα ψηφοδέλτια σε φάκελο να τα ρίξω. Βεβαία αντιλαμβάνομαι ότι σωστότερο θα ήταν να του δοθεί η υπηκοότητα.

N.Ago είπε...

Αγαπημενε μου Gazi!
Αυτο το γράμμα, φενεται να το έγραψε η μια απο τις κόρες μου...

maria_pin είπε...

Αγαπητέ Φαντέλ, και αγαπητοί κύριοι, είναι αστείο καμιά φορά πόσα πράματα θεωρούμε δεδομένα, που ίσως δεν είναι. Το οτι έχουμε γεννηθεί κάπου, οτί έχουμε ζήσει κάπου, και ήτε έχουμε δικαιώματα ήτε όχι.

Οι νόμοι και οι κανονισμοί είναι από αστείοι μέχρι και τραγικοί- εγώ που είμαι ελληνίδα και ποτέ μέχρι τώρα δεν αισθάνθηκα περιθωριακή ( εκτός από μια φορά που πήγαινα ταξίδι στην Αμερική, δεκαπέντε χρονών και μου έκαναν σωστή ανάκριση στο προξενείο), τώρα που ψάχνω και γω να πολιτογραφηθώ στη χώρα που ζω, καταλαβαίνω τί περνάτε όλοι, και τί πέρασαν ίσως και οι γονείς σας.

Κρίμα που δεν ψηφίζεις Φαντέλ. Είμαι σίγουρη οτί αν ψήφιζαν περισσότεροι σαν και σένα, η Ελλάδα θα ήταν καλύτερη!

aqua είπε...

To γραμμα του Φαντελ θα επρεπε
να περιέχεται στο σχολικό βιβλίο της Πολιτικής & Κοινωνικής Αγωγής...

Ελένη Τροβά είπε...

Αγαπητέ Φαντέλ,

δυό λέξεις μόνον για να σου θυμίσω ότι δεν είσαι μόνος.
Την ημέρα που θα δεις το ποσοστό της αποχής θα ξέρεις πως ένα κουκιδάκι της είμαι και εγώ. Και ο κύριος λόγος της αποχής μου αυτής είναι ότι (και)εσύ δεν ψηφίζεις. Σου είναι λίγο δύσκολο να το καταλάβεις τώρα αλλά για πολλούς ανθρώπους μια χώρα μπορεί να είναι ξενιτειά αν και έχουν εκλογικά δικαιώματα.
Οχι μόνον γιατί και η γιαγιά μου ήταν πρόσφυγας στην Ελλάδα του 22 από ένα πολιτισμένο πολυπολιτισμικό τόπο τη Σμύρνη όπως είσαι και εσύ από την Αίγυπτο.
Οχι μόνον γιατί εγώ παρέμεινα ξένη αφού ήταν "ξένος" ο νους μου και όλοι μα όλοι μου το θυμίζουν συχνά
Οχι μόνον γιατί στη ζωή μου, στο γάμο μου και στα βάσανά μου οι πιό καλοί μου φίλοι και οι πιό κοντικοί μου άνθρωποι ήταν ξένοι και αυτοί
Αλλά γιατί παρότι έχω πολιτικά δικαιώματα (που αργά ή γρήγορα θα αποκτήσεις και εσύ αν σε χρειάζονται τα κόματα) αυτή η πολιτεία έπαψε να με αφορά όταν μεγαλώνοντας κατάλαβα ότι δεν την αφορώ και εγώ.
Είχα βλέπεις μάθει από την προσφυγιά την ανεξαρτησία και την αυτονομία. Να στέκομαι όσο μπορώ στα πόδια μου. Και αυτό ήταν κακό!
Ομως Φαντέλ, έχω αποφασίσει στο "μικρό κόσμο" που είναι ο τόπος μου να κάνω ότι θέλω. Δουλεύω σκληρά γι'αυτό και (η Ελλάδα το προσφέρει ακόμη) επιβιώνω με αξιοπρέπεια πληρώνοντας φόρους και κάθε είδους τίμημα που απαιτείται. Χωρίς τραπεζικά ή ανθρώπινα δάνεια.
Σε αυτό τον κόσμο που με αφορά ψηφίζουμε όλοι. Εκλογικά δικαιώματα έχουν όσοι δουλεύουν και ονειρεύονται. Χτίσε και εσύ το δικό σου κόσμο όσο προλαβαίνεις. Ο τόπος μας δεν είναι οι χώρες που μας φιλοξενούν για λίγο.
Ο τόπος μας είναι αυτός που επιτρέπεται να ονειρεύεσαι!
Σου εύχομαι να τον φτιάξεις και να τον χαρείς εγκαίρως!

doctor είπε...

Ζητώ συγνώμη για την άσχετη δημοσίευση, αλλά νομίζω ότι είναι για καλό σκοπό και είναι πιθανόν να ενδιαφέρει κάποιους:

ΚΥΡΙΑΚΗ 23 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 2007 ΣΤΟ ΑΛΣΟΣ ΒΕΪΚΟΥ

Καθαρισμός του άλσους Βεϊκου από ξερόχορτα και σκουπίδια
Την Κυριακή 23/9/2007, στο άλσος Βεϊκου θα συνεχίσουμε αυτό που ξεκινήσαμε (και δεν θα σταματήσουμε ποτέ).

Θα συνεχίσουμε διότι η πρώτη μας κίνηση δεν ήταν μια σπασμωδική αντίδραση απέναντι στις εικόνες των πυρκαγιών της Πελοποννήσου και της Εύβοιας.

Θα συνεχίσουμε διότι αυτές οι φωτιές ήταν απλά η σταγόνα για να ξεχειλίσει το ποτήρι.

Η ώρα είναι κάπως ελεύθερη, νομίζω όμως ότι όσο πιο πρωί πάμε, τόσο πιο πολύ θα αποδώσουμε.

Από τις 8 και μετά είναι καλά.

Βασικά ο καθένας έρχεται όποτε θέλει και κάθεται όσο θέλει.

Σχετικά με τον τρόπο πρόσβασης και τα υλικά/εργαλεία που μπορεί να φέρει κανείς, στα προηγούμενα ποστ υπάρχουν χρήσιμες πληροφορίες.

Θα έχουμε σίγουρα ένα χορτοκοπτικό, αυτό του φίλου μου του Μίλτου, το οποίο το Σάββατο τα πήγε περίφημα αν και είχε να αντιμετωπίσει πολύ πυκνά και πολύ ψηλά χόρτα.

doctor

23/9/2007 ΣΤΟ ΑΛΣΟΣ ΒΕΪΚΟΥ

τουκιθεμπλομ είπε...

Το κράτος παρέχει στον Φαντέλ (και όσους βρίσκονται σε ανάλογη θέση) "δημόσια δωρεάν παιδεία". Όταν ο Φαντέλ αρχίσει να εργάζεται θα του προσφέρει ασφάλιση και θα τον φορολογεί, αλλά ποτέ δεν θα τον καλέσει να καταταγεί στον ελληνικό στρατό ή να ψηφίσει. Δεν το θεωρώ "ανθρωπιστικό ζήτημα" να γίνει ο Φαντέλ έλληνας πολίτης. Το βλέπω σαν φυσιολογική εξέλιξη. Γεννήθηκε στην Ελλάδα, όλη του τη ζωή την έζησε εδώ, δεν έχει άλλη πατρίδα.

DINOS TZORTZOGLOU είπε...

Ντρέπομαι...
Αγαπητέ Gazmend, θα μπορούσα να το αναδημοσιεύσω σε άλλα blog;
Ασφαλώς με αναφορά από πού το ... αλίευσα...

Gazmend Kapllani είπε...

Βεβαίως και μπορείτε! Να'στε καλά

DINOS TZORTZOGLOU είπε...

:)

ChristosK είπε...

ncoupe: Ένας "Ελληνας" θα σου έλεγε πως ο Ηρόδοτος ποτέ δεν έγραψε κάτι τέτοιο - αυτό που λες είναι μία συρραφή λέξεων από τον πανηγυρικό τού Ισοκράτους, παράγραφος 50. Και εάν ποτέ το διαβάσεις (3 Ευρώ από τον Πάπυρο) θα μάθεις πως λέει ακριβώς το αντίθετο από αυτό που πιστεύεις!
Από εκεί και πέρα φίλε μου fantel, την απάντηση στο άρθρο σου, διάβασέ το στο δικό μου blog - από αυριο!!!

areyousure? είπε...

αντιθετα με την φιλοαλβανικη συμπεριφορα των συμμετεχοντων,νομιζω πως η συντριπτικη πλειοψηφια των αλβανων,οπως φαινεται ας πουμε στο albanian.com ειναι μισελληνες και ακραιοι εθνικιστες...μπαινω στον πειρασμο να δωσω links...
τελικα,μηπως θα επρεπε λογω της τεραστιας ομαδας αλβανων μεταναστων που μπηκαν στην Ελλαδα,ν'αρχισουν οι Αλβανοι να μας συμπαθουν καπως περισσοτερο??
που οφειλεται η εθνικιστικη υστερια και μεγαλομανια των αλβανων,οπως τουλαχιστον την συναντω στο εν λογω σαιτ??

και,ρε παιδια,γιατι στο κατω κατω της γραφης ΠΡΕΠΕΙ ΟΙ ΑΛΒΑΝΟΙ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΤΟΣΟΙ ΠΟΛΛΟΙ???

areyousure? είπε...

Bebaia,ayto den exei sxesh me to sygkekrimeno thema sas,me sygxoreite.