Κυριακή, Δεκεμβρίου 16, 2007

Πολιτισμικές ιδιαιτερότητες


Ακούστε το εξής περιστατικό: Ένας Ιταλός μετανάστης στο Ανόβερο της Γερμανίας βιάζει μια κοπέλα, η οποία ήταν (κάποτε) η αρραβωνιαστικιά του. Πριν από μερικές εβδομάδες καταδικάστηκε. Και ο δικαστής αναγνώρισε «ελαφρυντικά λόγω εθνικών και πολιτισμικών ιδιαιτεροτήτων». Ο μετανάστης είναι από τη Σαρδηνία, γράφει στην απόφασή του ο δικαστής, όπου οι σχέσεις ανάμεσα στον άνδρα και τη γυναίκα χαρακτηρίζονται από κάποια ιδιαιτερότητα... «Αυτό δεν αποτελεί δικαιολογία για την πράξη του, αλλά πρέπει να το λάβουμε υπ΄ όψιν ως ελαφρυντικό», καταλήγει. Σύμφωνα με αυτήν τη λογική, θα κάνω και εγώ (προσωρινά) τον δικαστή για τα εξής φανταστικά περιστατικά:
Ένας Γερμανός βάζει βόμβα σε συναγωγή και τινάζει στον αέρα δεκάδες Εβραίους. Καταδικάζεται σε τρεις μήνες με αναστολή, με την υποχρέωση να ακούει για έναν χρόνο το κήρυγμα του ραβίνου. «Πρέπει να αναγνωρίζουμε τις εθνικές και πολιτισμικές ιδιαιτερότητες του υπόδικου. Η παράδοση του αντισημιτισμού στην ιδιαίτερη πατρίδα του δεν δικαιολογεί την πράξη του, αλλά πρέπει να το λάβουμε υπ΄ όψιν ως ελαφρυντικό».

***
Πακιστανός μετανάστης σφάζει τη γυναίκα του γιατί φλέρταρε με άλλον άνδρα. Καταδικάζεται με το ποσό των 500 ευρώ, το οποίο πρέπει να πληρώσει σε μια φεμινιστική οργάνωση. «Πρέπει να αναγνωρίζουμε τις εθνικές και πολιτισμικές ιδιαιτερότητες του υπόδικου: Η σχέση ανάμεσα στους άνδρες και τις γυναίκες στην πατρίδα του, την οποία έχει εμπεδώσει από τα παιδικά του χρόνια. Το γεγονός ότι έκανε παρέα με κάποιον Αλβανό μετανάστη που του είχε μιλήσει για το Κανούνι των Βουνών (σύμφωνα με το οποίο ο άνδρας μπορεί να κάνει ό,τι θέλει στη γυναίκα του). Το επιπλέον γεγονός ότι είχε δουλέψει για μεγάλο χρονικό διάστημα στα Σφακιά της Κρήτης, όπου πιθανόν άκουσε ιστορίες με βεντέτες, δεν δικαιολογεί την πράξη του, αλλά πρέπει να το λάβουμε υπ΄ όψιν ως ελαφρυντικό».
Ένας Αμερικανός τουρίστας κραδαίνει το όπλο του και αρχίζει να πυροβολεί όποιον βρει μπροστά του, μέχρι που του τελειώνουν οι σφαίρες. Καταδικάζεται με απαγόρευση εισόδου στη χώρα τους καλοκαιρινούς μήνες. «Πρέπει να αναγνωρίζουμε τις εθνικές και πολιτισμικές ιδιαιτερότητες του υπόδικου. Είναι Αμερικανός και είναι γνωστό πως στην Αμερική τα όπλα πωλούνται με το κιλό και κάθε τόσο βρίσκεται κάποιος τρελός που παίρνει το όπλο του και ξεκληρίζει ολόκληρο σχολείο. Αυτό δεν δικαιολογεί την πράξη του, αλλά πρέπει να το λάβουμε σοβαρά υπ΄ όψιν ως ελαφρυντικό».

***

Κάποιος υπουργός στην Ελλάδα απορρόφησε μεγάλα ποσά που ήταν προορισμένα για υποδομές της χώρας και τα έβαλε στην τσέπη του ή των συνεργατών του. Του επιβάλλεται ποινή αποχής από το καζίνο της Πάρνηθας για εξήντα ημέρες. «Πρέπει να αναγνωρίζουμε τις εθνικές και πολιτισμικές ιδιαιτερότητες του υπόδικου. Στην Ελλάδα είναι πολύ αναπτυγμένες οι πελατειακές σχέσεις και η διαφθορά δεν είναι άγνωστο φαινόμενο. Αυτό δεν δικαιολογεί την πράξη του, αλλά πρέπει να το λάβουμε υπ΄ όψιν ως ελαφρυντικό».

***

Συνελήφθη επικίνδυνος δολοφόνος που έγδερνε τα θύματά του αφού τα σκότωνε. Καταδικάστηκε σε έξι μήνες εθελοντικής εργασίας σε βυρσοδεψείο. «Πρέπει να αναγνωρίζουμε τις εθνικές και πολιτισμικές ιδιαιτερότητες του υπόδικου. Αγαπούσε ιδιαίτερα τον πολιτισμό των Αζτέκων, σύμφωνα με τον οποίο ήταν αρκετά διαδεδομένη η θυσία των ανθρώπων και το γδάρσιμο των θυμάτων. Αυτό δεν δικαιολογεί την πράξη του, αλλά πρέπει να το λάβουμε υπ΄ όψιν ως ελαφρυντικό».

Η λίστα μπορεί να είναι ατέλειωτη. Μπορεί να αφορά τον κάθε πολιτισμό και την κάθε πολιτισμική ιδιαιτερότητα. Αυτό που μένει, όμως, είναι το εξής: αυτή η μορφή «σεβασμού της διαφορετικότητας των άλλων» σημαίνει τη συντριβή των αδύναμων και την προστασία των πολιτισμικών και πολιτικών μαντραχαλάδων...

27 σχόλια:

NIEMANDSROSE είπε...

Καταπληκτικό και ευρηματικότατο άρθρο!
Και η πολιτισμική ιδιαιτερότητα δεν χρησιμοποιείται παρά για να μας υπενθυμίσει πως όλοι είμαστε ίσοι στο νόμο αλλά κάποιοι είναι πιο ίσοι.

pølsemannen είπε...

ΦΟ-ΒΕ-ΡΟ ποστ!

Όμοια λειτουργεί και η "πολιτική ορθότητα" όπου τελικά χρησιμοποιείται σαν όπλο του δυνατού που δρα ασύδοτα, ενώ παράλληλα ελέγχει απόλυτα τον αδύνατο...

ΥΓ.

Πιθανόν να σας ενδιαφέρει μία σειρά ρεπορτάζ του Bo Holmström για το Σουηδικό TV4, αναφορικά με τους πρόσφυγες / λαθρομετανάστες στην Ελλάδα. Έχω περάσει ελληνικούς υπότιτλους και η playlist με τα 4 βίντεο μαζεμένα βρίσκεται εδώ.

valandi είπε...

Είναι απαράδεκτη αυτή η καταστάσταση... όταν ζεις σε μια άλλη χώρα πρέπει να προσαρμόζεσαι σε αυτούς τους νόμους και όχι στους δικούς σου...

http://seralidis.blogspot.com

J95 είπε...

Πολύ καλό. :)

An-Lu είπε...

Ανατριχιστικότατο από όποια πλευρά κι αν το δει κανείς...

morfeas είπε...

αυτό είναι σάτιρα. πολύ καλό...

πως άραγε θα σταματήσουν αυτές οι συμπεριφορές γύρω μας?

NdN είπε...

Πραγματικά ευρηματικότατο το post σου!

Ακόμα απορώ για το σκεπτικό του δικαστή. Εχω φίλους από τη Σαρδηνία και ουδέποτε υπέπεσε στην αντίληψη μου μία τέτοια "ιδιαιτερότητα" στις σχέσεις ανάμεσα στον άνδρα και τη γυναίκα στην συγκερκιμένη περιοχή.

NdN είπε...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
b. είπε...

Mας κατακεραυνωσατε με την 'εμβερχοτζιανή κουλτούρα', μέσω κάποιων τυπικών αποφάσεων 'αποδείξατε' την ουσία.
Πιθανώς δεν περιγράφετε τη πραγματικότητα ούτε γνωρίζετε τι σημαίνει επιείκια είτε τη διαφορά ιεροεξέτασης και εκκλησιαστικής ορθόδοξης οικονομίας. Ούτε τι σημαίνει να δικάζεται άνθρωπος από δικαστή χωρίς τη παιδεία του δικαζομένου.
Εισπράξατε τα εύκολα έπιφωνήματα της δημοσιογραφικής δημαγωγίας. β

b είπε...

Οπως λέει και ο ndn
''ΑΝΤΕ ΝΑ ΕΞΗΓΗΣΕΙΣ ΣΤΟΝ
....ΑΓΓΛΟ''

gb winzip. είπε...

..εκτός εάν, επειδή δεν πολιτικολογείς, σε ενδιαφέρουν οι "διαβρωμένοι" πρός εξυγίανση.

Φώτιος είπε...

Μόνο που οι πολιτισμικές και εθνικές ιδιαιτερότητες, λαμβάνονται υπόψιν για τους "έχοντες και κατέχοντες" και όχι για της γης τους "κολασμένους".

fpboy είπε...

Φοβερό στιλ , ίσως το καλύτερο για να αναδειχθεί το ''κύριο θέμα'' .
Σου-μας εύχομαι κάποια μέρα να μην υπάρχουν τέτοια ''θέματα'' για να γράψει κάποιος ! Η έστω να χρειάζεται να ψάξει πολύ και να μην είναι παντού γύρω μας ....

voros είπε...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
doctor είπε...

Οι ιδιαιτερότητες σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να εκλαμβάνονται ως ελαφρυντικά ή ως επιβαρυντικά στοιχεία σε μία δίκη.

Παντελώς άστοχος ο παραλληλισμός στην σκέψη του δικαστή στην Γερμανία.

doctor

ritsmas είπε...

Η αιώνια διαφορετικότητα. Οι κλασσικές διαχωριστικές γραμμές. Ενας συγκεκριμένος τρόπος ζωής
καλημερα και ευχές για τις μέρες που ερχονται. Πολυγραφότατος πάντα και γεματος εκπλήξεις
ριτς

Charalambos Kappa είπε...

Αγαπητέ κ. Kapllani, τον τελευταίο καιρό παρακολουθώ το ιστολόγιο σας με προσοχή και ειλικρινά θα ήθελα να σας συγχαρώ για τις εξαιρετικές αναρτήσεις σας και την ευαισθησία σας σε θέματα δημοκρατίας και ανθρωπίνων δικαιωμάτων.

Δυστυχώς όμως, δε θα συμφωνήσω με τη θέση που παίρνετε πάνω στο συγκεκριμένο θέμα. Νομίζω ότι οι χώρες υποδοχής μεταναστών, όπως είναι για παράδειγμα τα τελευταία χρόνια και η Ελλάδα, έχουν το δημοκρατικό καθήκον να σέβονται τις πολιτιστικές ιδιαιτερότητες των ανθρώπων που φιλοξενούν. Σε αυτή τη λογική ενδεχομένως εντάσεται και η αναγνώριση ελαφρυντικών από πλευράς των Γερμανικών δικαστηρίων. Βεβαίως για να μη παρεξηγηθώ, αυτό σε καμιά περίπτωση δε νομιμοποιεί την ανοχή σε παραβατικές και αντικοινωνικές συμπεριφορές που υπονομεύουν την κοινωνική ειρήνη ή σε περιστατικά καταπάτησης δικαιωμάτων. Και προφανώς καμιά ανοχή ή έστω συγκατάβαση δε χωρά σε μια πράξη όπως επί πσρσδείγματι ο βιασμός. Όμως, δε μπορούμε από την άλλη να αγνοούμε ότι αυτό που στη δική μας κοινωνία μπορεί να θεωρείται ηθικά (ή ακόμα και νομικά) μεμπτό, σε κάποια άλλη κοινωνία μπορεί να είναι αποδεκτό. Και θέτω το εξής ερώτημα: Μήπως μια άτεκτη στάση μη αναγνώρισης κανενός ελαφρυντικού λόγω πολιτιστικών και εθνικών ιδιαιτεροτήτων, υποκρύπτει τη σιωπηλή αποδοχή μιας επικίνδυνης πεποίθησης περί πολιτιστικής υπεροχής;

Και τέλος θα ήθελα να διευκρινίσω ότι το παραπάνω ερώτημα δεν αφορά σε καμιά περίπτωση ούτε εσάς, κ. Kapllani, που έχετε επιδείξει τεράστια ευαισθησία σε θέματα ανοχής της διαφορετικότητας, αλλά ούτε και κάποιον από τους φίλους που έγραψαν παραπάνω.

Ανώνυμος είπε...

@DOCTOR & CHARALAMPOS K.
Ma to keimeno ayto einai satyriko. Exei kathara to yfos tou "fantasteite ti tha ginotan an...". Apo kei kai pera, kamia politistiki kai ethniki idiaiterotita den tha prepei na einai apodekti APO KANENAN apo tin stigmi pou vlaptei orismenes pio adynames omades anthropon kai katapata ta dikaiomata twn allwn.
Ean omws ayth h "politistiki yperoxi" diasfalizei tin isotita metaksi ton politwn tote kala kanei kai theoreitai anoteri.

Charalambos Kappa είπε...

Φίλε ανώνυμε, η δική μου προσωπική άποψη είναι ότι κανένας πολιτισμός δεν είναι ανώτερος από κανένα άλλο και ότι κανείς δε νομιμοποιείται να επιβάλει τον δικό του "ανώτερο" πολιτισμό στον άλλο. Αυτές είναι επικίνδυνες απόψεις, κατά τη ταπέινή μου άποψη πάντα. Παράλληλα βέβαια, θεωρώ ότι ο σεβασμός των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και ελευθεριών είναι αδιαπραγμάτευτος. Όμως, δε νομίζεις πως αυτά τα δικαιώματα μπορεί να υπηρετούνται και από μια λογική επιοίκιας και "θετικών διακρίσεων" απέναντι στις εθνικές ή όποιες άλλες μειωνότητες; Επαναλαμβάνω κουραστικά, αυτό δε σημαίνει ατιμωρησία και ανοχή στην τέλεση εγκλημάτων ή στην καταπάτηση δικαιωμάτων.

Ανώνυμος είπε...

File charalampe,poso epikyndynes tha mporousan na theorithoun oi apopseis pou epimenoun stin isotimi antimetopisi olwn ton anthropwn kai ston apolyto sevasmo se opoion sevetai tin diki mou eleytheria? Oson afora to arthro tou gazi,se poia apo tis periptoseis pou perigrafei tha mporouses na theoriseis pos dikaiws tha eprepe na yparxei elafryntiko? Perimeno apantisi.
Filika.
A.
(oso gia ton "anoteros politismos" ,apo sena pira tin ekfrasi,min to pareis tois metritois. Ennow kathara ton politismo opou den yparxoun adynames koinonika omades).

Charalambos Kappa είπε...

Πρώτα απ' όλα θελω να ξεκαθαρίσω ότι προθεσή μου δεν είναι να αντιδικήσω με κανένα και θεωρώ την μεταξύ μας διαφωνία ως απλά μια δημιουργική ανταλλαγή απόψεων. Και ελπίζω το ίδιο να ισχύει και για σένα.

Επί της ουσίας τώρα, προφανώς ο σεβασμός της ελευθερίας των άλλων και η ισονομία δεν μπορούν ποτέ να είναι επικίνδυνες. Το αντίθετο μάλιστα! Όσον αφορά την ερωτησή σου, τίποτα, ούτε προφανώς η πολιτιστική ιδιαιτερότητα, δεν δικαιολογεί ή νομιμοποιεί εγκλήματα ή πράξεις βίας. Όμως η επιοίκια και η συνειδητοποίηση ότι το δικαστήριο δεν εκδικείται αλλά επιβάλει πεινές σωφρονισμού είναι κεκτημένα του νομικού πολιτισμού μας τα οποία νομίζω ότι πρέπει να μην τα ξεχνάμε. Έτσι, θεωρείς ότι είναι δίκαιο να μην αντιμετωπίζεται με περισσότερη ευαισθησία και επιοίκια κάποιος που διαπράτει ένα αδίκημα λόγω κάποιας πολιτιστικής ιδιαιτερότητας, σε αντίθεση με κάποιον άλλο που διαπράτει το ίδιο έγκλημα χωρίς να έχει προηγουμένως "εκτεθεί" σε ένα συγκεκριμένο πολιτιστικό σύστημα αξιών που επιτρέπει ή και επιβάλει το αδίκημα του αυτό; Εγώ απαντώ ευθαρσώς όχι. Σαφώς δεν τον αθωώνουμε, αλλά του το αναγνωρίζουμε ως ελαφρυντικό, όπως θα του αναγνωρίζαμε και οποιοδήποτε άλλο ελαφρυντικό. Και ελαφρυντικά μπορεί να υπάρχουν ακόμα και σε εγκληματίες και το δικαστήριο τους τα αναγνωρίζει (τουλάχιστον σε δικαστήρια δημοκρατικών καθεστώτων). Είναι δίκαιο και μπορεί να θεωρηθεί ισονομία, να αγνοούμε ένα ελαφρυντικό επειδή είναι πολιτισμικό ή εθνικό, ενώ όλα τα άλλα ελαφρυντικά να γίνονται δεκτά; Δεδομένου μάλιστα ότι τα ελαφρυντικά αυτά μπορούν να αφορούν αποκλειστικά μετανάστες ή εθνικές μειωνότητες. Εγώ απαντώ ότι δε μπορεί να θεωρηθεί ισονομία. Γι’ αυτό και έγραψα πριν για «θετικές διακρίσεις» υπερ των μεταναστών ή των μειωνοτήτων που διασφαλίζουν την ισονομία

Καλό απόγευμα σε όλους..

evaggelia είπε...

Το πρόσωπό σου Είμαι Κοινωνία και σου Μοιάζω...
Αυτό αν είναι ελαφρυντικό !!!

Ανώνυμος είπε...

Κε Καπλάνι ετοιμαστείτε όπου νάναι να γυρίσετε με τους ομοεθνείς σας στην πατρίδα σας. Πρέπει να αναγνωρίσουμε τις εθνικές και πολιτισμικές ιδιαιτερότητες σας. Αγαπάτε ιδιαίτερα τον πολιτισμό των Ελλήνων, και προβάλετε τρομάρα σας το πρότυπο του πολιτισμένου μετανάστη. Αυτό δεν δικαιολογεί την παρουσία σας εδώ αλλά πρέπει να το λάβουμε υπ΄ όψιν ως ελαφρυντικό.

babel είπε...

Anonyme prepei na eisai poly dystyxismenos anthropos kai sfodra kakogamimenos. Exo kataliksei sto symperasma oti oloi oi kakogamimenoi einai ratsistes. Skepsou oti o Gazi san pairnei kai tis gkomenes tora, einai oraios, neos kai eksypnos. Gi'ayto menei edo malaka - ksero ti leo - oxi gia kati zoa san kai sena. Gia na po tou stravou to dikaio ayto to blog me voithaei na allakso gnomi gia tous Ellines. Eida oti ligoi malakes san to anonymo yparxoun, ginomaste politismenoi kai emeis tou 60 oi ekdromeis, emeis oi ksevraxotoi pou gemisame ton kosmo metanastes kai tora leme stous allous na fygoun, ante na to do kai na mh to pistepso

Roufa Tav Gosou & Mimi Lass είπε...

Xairete ki apo mas!

Mhws gnwrizete an o dikasths sth sunexeia paredwse ton kathgoroumeno stous adelfous, 8eious, 3aderfous tou 8umatos dia peretairw sofrwnismo, sumfwna me ta h8h kai e8ima ths Sardhnias?

Ανώνυμος είπε...

Αγαπητέ κε Babel, είναι γεγονός ότι 400 χρόνια σκλαβιάς άφησαν ανεξίτηλα σημάδια πάνω στην ψυχή αυτού του έθνους. Ήρθαν μετά ο μεγαλοϊδεατισμός, οι αριστερές κούφιες ιδέες και τώρα στις μέρες μας η αμερικανικής έμπνευσης παγκοσμιοποίηση. Προϊόν της σύγχυσης και της αναίδειας της εποχής μας είσαι και συ, δεν σε παρεξηγώ.

Λωτοφάγος είπε...

Οι πολιτιστικές ιδιαιτερότητες μπορούν να γίνουν αποδεκτές στο ντύσιμο ή στα έθιμα μόνο όσο δεν απειλούν τη ζωή και την ελευθερία του ανθρώπου. Δηλαδή θα επιτρέψουμε και την κλειτοριδεκτομή επειδή είναι "ιδιαιτερότητα" κάποιων αφρικανικών φυλών;
Πολύ σωστό το κείμενο, κύριε Καπλάνι. Σε όποιον δεν αρέσουν όσα γράφετε, μπορεί να πάει σε άλλα μπλογκ. Δημοκρατία έχουμε!