Τετάρτη, Φεβρουαρίου 27, 2008

Εδώ Πρίστινα: Ημέρες Ανεξαρτησίας

Ο δρόμος που σε πάει από τα Τίρανα στα σύνορα με το Κόσοβο είναι για γερά αυτοκίνητα, γερή μέση και πολύ γερά νεύρα. Χρειάζεσαι περισσότερα από οκτώ ώρες για να τον διανύσεις λιγότερα από 200 χλμ. Μεγάλη κίνηση από την Αλβανία προς το Κόσοβο δεν υπάρχει. Παρ’όλο τις φήμες που έκαναν λόγο για μαζική μετακίνηση των Αλβανών προς τη Πρίστινα, ώστε να συμμετέχουν στους πανηγυρισμούς. Ο δρόμος είναι τόσο κακός που αποθαρρύνει ακόμα και τους πιο ορκισμένους εθνικιστές. Δεξιά και αριστερά του χωματόδρομου βλέπω πολλούς εκσκαφείς. Είναι εκεί για την κατασκευή της μεγάλης οδικής αρτηρίας που θα συνδέει τη Πρίστινα με το λιμάνι του Δυρραχίου. Ο Πρωθυπουργός της Αλβανίας, κ. Μπερίσα, έχει αποκαλέσει τον δρόμο «πατριωτική λεωφόρο». Οι εργασίες όμως διακόπτονται κάθε τόσο και κάοια δικαστική έρευνα αρχίζει. Πριν από μερικούς μήνες άρχισε έρευνα σε βάρος του τότε Υπουργού Μεταφορών Λουλζίμ Μπάσα. Η αιτία είναι κάτι εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ που, αντί να γίνουν άσφαλτος, έκαναν φτερά σε άγνωστες κατευθύνσεις. Η έρευνα βρίσκεται σε εξέλιξη. Ο τότε Υπουργός Μεταφορών άλλαξε Υπουργείο. Πήγε στο Εξωτερικών και αυτές τις μέρες τρέχει με την υπόθεση του Κοσόβου. Η «πατριωτική λεωφόρος» είναι η βασιλική οδός για πατριωτικές ομιλίες και για μεγάλες μίζες. Και τα δυο εξάλλου πάνε μαζί, ειδικά στα Βαλκάνια…


Μόλις περνάς τα σύνορα με το Κόσοβο το τοπίο αλλάζει. Σαν να μπαίνεις από το Αφγανιστάν στην Ιταλία. Μπαίνεις σε κανονικό δρόμο. Στο Πρίζρεν, ένα από τα μεγαλύτερα αστικά κέντρα των Αλβανών στο Κόσοβο, φθάνουμε κοντά στα μεσάνυχτα. Κάνει πολύ κρύο και ρίχνει χιόνι ασταμάτητα. Τα καταστήματα, τα σπίτια, τα τζαμιά της πόλης, έχουν καλυφθεί από τις αλβανικές σημαίες. Άλλες σημαίες επίσης. Αμερικάνικες, της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αγγλικές, γαλλικές, γερμανικές... Νομίζεις ότι η πόλη φιλοξενεί τους Χειμερινούς Ολυμπιακούς Αγώνες της Δύσης…

***

Φθάνουμε στη Πρίστινα στις δυο μετά τα μεσάνυχτα. Κάνει τσουχτερό κρύο και το χιόνι έχει καλύψει τους δρόμους. Τα αυτοκίνητα έχουν κατακλύσει τον κεντρικό δρόμο της πόλης και κορνάρουν ασταμάτητα. Οι αλβανικές και οι αμερικάνικες σημαίες επικρατούν. Κάθε τόσο περνάει κάποιο τεθωρακισμένο της KFOR, με την δική του εθνική σημαία, καθιστώντας το όλο θέαμα ακόμα πιο παράξενο. Σε κάθε κατάστημα, σε κάθε μπαλκόνι κρέμεται μια αλβανική σημαία. Και παντού η επιγραφή «Ροφτ Παβαρεσία!» («Ζήτω η Ανεξαρτησία»)…


Την Κυριακή το πρωί, 17 Φεβρουαρίου, η Πρίστινα ξύπνησε καλυμμένη από τις αλβανικές σημαίες και το χιόνι. Ο ρεσεψιονίστας του ξενοδοχείου «Apollonia», όπου μένουμε, είναι κολλημένος στην τηλεόραση. Το τηλέφωνο στη ρεσεψιόν χτυπά συνέχεια. Εκείνος το σηκώνει και δίνει πάντα την ίδια απάντηση: «Μέχρι τη Τρίτη δεν υπάρχουν θέσεις». Είναι πιο εύκολο να κερδίσεις το λαχείο, παρά να βρεις θέσεις σε ξενοδοχείο στη Πρίστινα. Η καφετέρεια του ξενοδοχείου είναι γεμάτη από Αλβανούς μετανάστες, που έχουν έρθει για να πανηγυρίσουν, και ξένους δημοσιογράφους. Ο ρεσεψιονίστας μου αφηγείται πως ένας Αμερικανός δημοσιογράφος τον ρώτησε το πρωί εάν πιστεύει πως θα υπάρχουν συγκρούσεις Αλβανών και Σέρβων σήμερα. «Αυτοί οι Αμερικανοί τα βλέπουν όλα σαν ταινία» λέει. Πάντως, αρκετοί από τους δημοσιογράφους που βρίσκονται σήμερα στη Πρίστινα ελπίζουν να βγάλουν κάποια «πιασάρικη» είδηση. «Και συ τι απάντησες;» τον ρωτάω. «Ότι ο πιο σοβαρός κίνδυνος σήμερα είναι οι πορτοφολάδες» λέει και γελάει…




Στη κεντρική λεωφόρο Μητέρα Τερέζα, στο κέντρο της Πρίστινα, ο κόσμος έχει ήδη καταλάβει τον δρόμο και τα πεζοδρόμια. Πολλοί νέοι, τυλιγμένοι με την αλβανική σημαία, δίνοντας την εντύπωση φιλάθλων σε αναμονή προαναγγελθείσας νίκης. Κοντά στο κτήριο του Κοινοβουλίου του Κοσόβου, μια ομάδα νεαρών φωτογραφίζονται εναλλάξ μπροστά στο άγαλμα του Σκεντέρμπεη. Ο Έντι, είκοσι οκτώ χρονών, έχει έρθει από τα Τίρανα αποκλειστικά για τη «D Day» των Αλβανών. «Αυτός είναι ο αιώνας των Αλβανών» φωνάζει και κάνει το σήμα της νίκης. Τη θέση του καταλαμβάνει αμέσως ένας ηλικιωμένος. Κάνει και αυτός το σήμα της νίκης υπό το άκαμπτο βλέμμα του Σκεντέρμπεη. Ένα ισπανικό κανάλι προσπαθεί να «κλέψει» μια δήλωση από έναν μεσήλικα που έχει τυλιχθεί από τη μέση και πάνω με την αλβανική σημαία και από τη μέση και κάτω με την αμερικάνικη. Ο μεσήλικας αρνείται να μιλήσεις. «Μιλάω μόνο σε κανάλια χωρών που αναγνωρίζουν το Κόσοβο και η Ισπανία δεν είναι μαζί μας»» λέει στον Αλβανό μεταφραστή που συνοδεύει το συνεργείο. Εκείνη τη στιγμή, δύο πάνοπλοι αστυνομικοί, εμφανίζονται προσπαθώντας να ανοίξουν τον δρόμο. Ο Πρωθυπουργός του Κοσόβου, ο Χασίμ Θάτσι, κατευθύνεται προς το κτήριο της Βουλής, για να ζητήσει την έκτακτη συνεδρίασή της. Το πλήθος ζητωκραυγάζει. Οι δημοσιογράφοι τρέχουν λαχανιασμένοι…




Μέσα στο «Grand Hotel», όπου έχει στηθεί το κέντρο Τύπου, γίνεται χαλασμός κόσμου. Μπροστά στο ξενοδοχείο δεσπόζουν τα οχήματα των τηλεοπτικών συνεργείων. Πρόκειται ίσως για την πιο μιντιακή ανεξαρτησία της νεώτερης ιστορίας. Πλήθος ανθρώπων έχει μαζευτεί κοντά στην είσοδο του ξενοδοχείου, παρακολουθώντας τις εικόνες από την τηλεόραση. Κάποια στιγμή εμφανίζεται ο Θάτσι και διαβάζει το κείμενο της κήρυξης της ανεξαρτησίας. Το πλήθος ξεσπά σε χειροκροτήματα. Έξω ο βόμβος των κροτίδων καλύπτει τα πάντα. Εκείνη τη στιγμή, εμφανίζεται από το πουθενά μια καινούργια σημαία. Γαλάζια, με τον χάρτη του Κοσόβου στη μέση και έξι αστεράκια απάνω. Τη κρατά ένας νεαρός που ανακοινώνει πως είναι η σημαία του νέου κράτος. Το πλήθος ξεσπά σε χειροκροτήματα. Ο θόρυβος από τις κροτίδες γίνεται ανυπόφορος…






Στις δυο το μεσημέρι κατευθυνόμαστε προς τη Τσαγκλαβίτσα. Ένα χωριό κοντά στη Πρίστινα που κατοικείται από Σέρβους. Ο οδηγός του ταξί, ο Αγκρόν, δεν είναι σίγουρος ότι θα μας αφήσουν να περάσουμε. Για ασφάλεια σταματά και λύνει την αλβανική σημαία που είχε δέσει στη κεραία του ταξί. «Είναι καλύτερα έτσι» λέει. Τον ρωτώ για αυτό που συμβαίνει σήμερα. «Σαν όνειρο μου φαίνεται» λέει. «Αν και για να πούμε την αλήθεια θα έπρεπε αν φτιάξουμε ένα άγαλμα στον Μιλόσεβιτς. Εάν δεν ήταν αυτός δεν θα είχαμε φθάσει ποτέ έως εδώ» καταλήγει. «Τώρα όμως αρχίζουν τα δύσκολα» προσθέτει μετά από λίγο. Τον ρωτώ για τους Σέρβους. «Αυτοί που νομίζουν ότι εδώ είναι Σερβία ας πάνε στη Σερβία» απαντά κοφτά. Προσθέτει πως ο αδελφός του, που έχει μαγαζί με ηλεκτρικά είδη, όλο το εμπόριο το κάνει με τη Σερβία. Το ογδόντα τοις εκατό των προϊόντων στο Κόσοβο προέρχονται σήμερα από τη Σερβία…




Στην είσοδο της Τσαγκλαβίτσα ένα τεθωρακισμένο με Ιταλούς στρατιώτες μας περιεργάζεται για τα καλά. Παρ’όλα αυτά δεν μας σταματάνε. Το ταξί μας αφήνει στο κέντρο του χωριού. Στους δρόμους δεν υπάρχει ψυχή. Το χωριό μοιάζει σχεδόν ακατοίκητο. Τη σιωπή «ταράζουν» μόνο τα γαυγίσματα των σκύλων και ο θόρυβος από τις κροτίδες στη Πρίστινα που φθάνει έως εδώ. Ένα περιστέρι ψάχνει το φαγητό του πάνω στην αφίσα του Νίκολιτς, του υπερεθνικιστή υποψηφίου Προέδρου στις προεδρικές εκλογές στη Σερβία. Σε μια γωνία δυο νεαροί κάθονται μέσα στο αυτοκίνητο και μας κοιτούν με έντονη καχυποψία... Στρίβουμε δεξιά και μπαίνουμε στο «Ciao», το εστιατόριο του χωριού. Οι μοναδικοί θαμώνες είναι ένα ζευγάρι στρατιωτών της KFOR, ντυμένοι με πολιτικά. Ο σερβιτόρος παρακολουθεί τη σερβική κρατική τηλεόραση. Τον ρωτώ που βρίσκονται οι κάτοικοι του χωριού. «Είναι κλεισμένοι στα σπίτια τους και βλέπουν τηλεόραση» απαντά. «Σήμερα για μας είναι μέρα πένθους» προσθέτει ενώ αφήνει τα μενού στο τραπέζι. Η μόνη πληροφορία που καταφέρνουμε να μάθουμε είναι ότι αύριο στις 12 η ώρα οι Σέρβοι θα διαδηλώσουν ταυτόχρονα ενάντια στην ανεξαρτησία στη Γκρατσάνιτσα και Μιτροβίτσα. Η σερβική τηλεόραση μεταδίδει ότι Σέρβοι έφεδροι προσπάθησαν να μπουν στο Κόσοβο αλλά τους σταμάτησαν στα σύνορα οι Κοσοβάροι συνοριοφύλακες. Ο Σερβιτόρος μειδιάσει… Τον ρωτώ εάν μπορεί να μας βρει ένα ταξί για να γυρίσουμε στη Πρίστινα. Σηκώνει τους ώμους. «Να καλέσω έναν Αλβανό που έχει ταξί να έρθει από τη Πρίστινα να σας πάρει» προσθέτει. «Σήμερα κανένας Σέρβος δεν κατεβαίνει στη Πρίστινα» προσθέτει συνοφρυωμένος...



Επιστρέφουμε στη Πρίστινα γύρω στις επτά το βράδυ. Οι πανηγυρισμοί έχουν φθάσει στο απόγειό τους. Στο «Grand Hotel» το «πλήθος των περίεργων» παρακολουθεί στη τηλεόραση τα τεκταινόμενα στο Βελιγράδι. Μια ομάδα Σέρβων επιτίθεται στην Αμερικάνικη Πρεσβεία. Κάποιοι από το πλήθος των Αλβανών χειροκροτούν. Όσο πιο πολύ απομονώνεται ο αντίπαλος τόσο το καλύτερο. Εκείνη τη στιγμή μας πλησιάζει ένας νεαρός. «Είστε δημοσιογράφοι;» ρωτά. Του απαντώ καταφατικά. «Έχω μια πληροφορία. Οι Σέρβοι στη Βόρεια Μιτρόβιτσα έριξαν βόμβα στα γραφεία του ΟΗΕ». Τηλεφωνώ σε κάποιον γνωστό μου που βρίσκεται στη Βόρεια Μιτρόβιτσα. Διαψεύδει την είδηση. Είναι και η παραπληροφόρηση μέρος αυτού του ατέλειωτου πολέμου. Ευτυχώς χωρίς όπλα, αυτή τη φορά…

Τη Δευτέρα το πρωί κατευθυνόμαστε προς τη χωρισμένη πόλη της Μιτροβίτσα. Μπροστά στη γέφυρα που χωρίζει Σέρβους και Αλβανούς υπάρχει μεγάλη στρατιωτική δύναμη. Η Μιτρόβιτσα είναι η πόλη του εθνοτικού μίσους και του λαθρεμπορίου. Ο μοναδικός θεσμός άλλωστε όπου συνυπάρχουν αρμονικά Σέρβοι και Αλβανοί, είναι το λαθρεμπόριο. Στη Βόρεια Μιτρόβιτσα, όπου κατοικούν μόνο Σέρβοι, δεν υπάρχει ποικιλία σημαιών. Υπάρχουν μόνο σέρβικες και ρωσικές σημαίες, οργή και απελπισία. Διασχίζω την λεωφόρο «Ράτκο Μλάντιτς» και καταλήγω στη κεντρική πλατεία. Ο κόσμος αρχίζει να μαζεύεται από τις έντεκα το πρωί για τη διαδήλωση διαμαρτυρίας. Από τα μεγάφωνα ακούγονται πατριωτικά σερβικά τραγούδια. Στις δώδεκα οι διαδηλωτές έχουν γίνει χιλιάδες. Πλησιάζω έναν νεαρό, τον Ζόραν. Είναι τριάντα οκτώ χρονών και ήρθε στη Βόρεια Μιτροβίτσα από τη Πρίστινα το 2000. «Για να γλιτώσω το τομάρι μου» μου λέει. Ο Ζόραν είναι πολύ οργισμένος. «Το ξέρετε εσείς, οι ξένοι δημοσιογράφοι, ότι οι Αλβανοί θέλουν να μας αφανίσουν από την ίδια μας την πατρίδα; Τι σκατά κάνετε; Εσείς φταίτε που ο κόσμος υποστηρίζει αυτούς τους υπανάπτυκτους. Εδώ είναι και θα είναι Σερβία!» καταλήγει.

Το πλήθος φωνάζει «Νε νταμό Κόσοβο!» («Δεν δίνουμε το Κόσοβο!»). Θυμάμαι ξανά ότι αυτό είναι το αγαπημένο σύνθημα των φιλάθλων όταν παίζει η εθνική Σερβίας. Εκτός και αν παίζει με τη Βοσνία. Τότε το σύνθημα αλλάζει σε «Σρεμπρένιτσα, Σρεμπρένιτσα»! Δίπλα στις σερβικές σημαίες, οι φωτογραφίες του Νίκολιτς. Και εδώ είναι πολύ αγαπητός. Εκείνος και οι άνθρωποι του υπόσχονται στους Σέρβους ότι θα φέρουν στρατό για να τους απελευθερώσει από τους Αλβανούς τρομοκράτες. Ο κόσμος δεν πιστεύει οτι κάτι τέτοιο είναι εφικτό. Καλύτερα όμως να πιστεύεις σε παραμύθια παρά να αποδεχτείς την ήττα και την πραγματικότητα. Κάποιες φωτογραφίες του Κοστούνιτσα επίσης. Καμία φωτογραφία του Σέρβου Προέδρου, του φιλοδυτικού Τάντιτς, που κέρδισε πρόσφατα τις εκλογές. Εκείνος θεωρείται προδότης. Ένα δεκάχρονο αγόρι, με το πηλήκιο του Ράτκο Μλάντις κρατά την σερβική σημαία και φωνάζει «Κόσοβο jε Σρπια» («Το Κόσοβο είναι Σερβία»).

Το πλήθος πλησιάζει τη γέφυρα για να περάσει στην άλλη πλευρά. (Ειρωνεία της ιστορίας. Η πραγματική ονομασία της γέφυρας είναι «Γέφυρα της φιλίας»). Οι στρατιώτες της KFOR τίθενται σε επιφυλακή. Μια μικρή ομάδα Αλβανών έχει μαζευτεί από την άλλη πλευρά και παρακολουθεί τα τεκταινόμενα. Οι διαδηλωτές, κραδαίνοντας τις σερβικές σημαίες, στέκονται για κάποια λεπτά μπροστά στη γέφυρα. Μετά υποχωρούν. Τότε, για πρώτη φορά, εμφανίζεται η αμερικανική σημαία που παίρνει αμέσως φωτιά. Μετά από αυτό, το πλήθος αρχίζει και διαλύεται ήρεμα. Πίσω του αφήνει τον απόηχο των πατριωτικών τραγουδιών και τις στάχτες των καμένων σημαιών…



Πίσω στη Πρίστινα. Έχει βραδιάσει και οι πανηγυρισμοί έχουν αρχίσει ξανά. Οι ΗΠΑ και άλλες ευρωπαϊκές χώρες αναγνώρισαν το Κόσοβο. Μπαίνω σε ένα μπαρ. Μια νεαρή κοπέλα κρατά ένα μπουκάλι μπίρας στο ένα χέρι, τη καινούργια σημαία του Κοσόβου στο άλλο.


Στο μπλουζάκι της απάνω γράφει: «Independence is better than sex». Το μπλουζάκι μιας άλλης κοπέλας γράφει: «Independence is better than having electricity». Μετά από πέντε λεπτά το ηλεκτρικό διακόπτεται και το μπαρ μένει στο σκοτάδι. Οι δυο κοπέλες αναθεματίζουν και βρίζουν με πάθος. Ξεχνώντας πολύ γρήγορα τα ευρηματικά συνθήματα στα μπλουζάκια τους…

Φωτό: ENRI CANAJ

Κόσοβο: 16-18 Φεβρουαρίου 2008

73 σχόλια:

fpboy είπε...

Πολύ ωραίο κείμενο, αλλά πολύ λογοτεχνικό κάλε μου φίλε.
Η γνώμη σου είναι οτι το Κόσοβο είναι καλύτερα να είναι ανεξάρτητο κράτος η όχι ?
Φιλικά.

zouri1 είπε...

Πολυ ωραια η περιγραφη σου για αυτα που συμβαινουν στο νεο προτεκτορατο τους.
που δημιουργησαν οι Αμερικανοι.
Θα μας απασχολει για τα επομενα χρονια η περιοχη αυτη,και δυστυχως θα ειναι μονο για δυσαρεστα νεα.

Gazmend Kapllani είπε...

fboy δεν καταλαβαίνω ακριβώς τι σημαίνει «λογοτεχνικό κείμενο»; Εγώ πιστεύω ότι η κύρια δουλειά του δημοσιογράφου δεν είναι να εκφράζει γνώμη κατά ή υπέρ αλλά να ξέρει να περιγράψει τα γεγονότα και προπαντός να μην γράφει ψέματα. Δυστυχώς, για την γιουγκοσλαβική τραγωδία, στα ελληνικά ΜΜΕ έχουν ειπωθεί πολλά, πάρα πολλά ψέματα. Ανοίξτε εφημερίδες και δελτία ειδήσεων και θα δείτε τον Ράτκο Μλάντις και τον Κάρατζιτις που δολοφόνησαν το Σαράγιεβο να παρουσιάζονται ως ήρωες. Ο Μιλόσεβιτς περίπου ως ο τελευταίος Τσε της Ευρώπης. Αυτή όμως είναι μια άλλη ιστορία. Μιας και με ρωτάς όμως για τη γνώμη μου για την ανεξαρτησία, από το ρεπορτάζ ξέρω ότι οι Αλβανοί – και όχι Αλβανόφωνοι - που αποτελούν το 90% του πληθυσμού στο Κόσοβο, θεωρούν την ανεξαρτησία ως δικαίωση. Οι Σέρβοι – και όχι Σερβόφωνοι - την θεωρούν ως μεγάλη ήττα. Εγώ, με τις ταπεινές μου γνώσεις, θεωρώ ότι μετά την πολιτική του Μιλόσεβτις – που μετέτρεψε το «Ιερουσαλήμ των Σέρβων» περίπου σε "Λωρίδα της Γκάζας" και οδήγησε τη Σερβία στο περιθώριο της ιστορίας με αποτέλεσμα να θέλουν να πάρουν διαζύγειο ακόμα και οι Μαυροβούνιοι - και ειδικά τις θηριωδίες ικαι την εθνοκάθαρση σε βάρος των Αλβανών στο διάστημα ’98-’99, δεν υπήρχε καμία περίπτωση οι Αλβανοί να επιστρέψουν υπό σερβική διακυβέρνηση. Και αυτό το ήξεραν και οι ίδιοι οι Σέρβοι πολιτικοί. Το τι θα γίνει στο μέλλον, όχι μόνο στο Κόσοβο αλλά σε όλα τα δυτικά Βαλκάνια, θα το δούμε. Εδώ είμαστε και θα κάνουμε και άλλες αποστολές. Για την ώρα έχω να προτείνω το άρθρο του συναδέλφου μου του Μιχάλη Μητού που με βρίσκει σύμφωνο πέρα για πέρα

Ημέρες δόξας από τα παλιά

«Αντίθετα με πολλούς συμπατριώτες μου, δεν βλέπω στην ανεξαρτησία του Κοσόβου την εκπλήρωση των ονείρων μου. Χρειάζεται να πολεμήσουμε τη διαφθορά και το οργανωμένο έγκλημα, και να αναπτύξουμε μια έννοια ταυτότητας». Μπλέρτον Αγέτι, από τη Mη Kυβερνητική Oργάνωση Cohu.

Το αγαπημένο σπορ αυτών των ημερών στον ελληνικό Τύπο είναι το «ντόμινο» αυτονομήσεων που μπορεί να προκαλέσει το Κόσοβο. «Δώδεκα μικρά Κοσσυφοπέδια» έβλεπε χθες μια εφημερίδα, 15 πληγές μετρούσε μια άλλη. Τα σενάρια δίνουν και παίρνουν. Προς το παρόν, πάντως, το μόνο βέβαιο είναι ότι η Σερβία ζει ημέρες δόξας από τα παλιά. Στη διαδήλωση της περασμένης Πέμπτης κυριάρχησαν τα συνθήματα μίσους κατά της Δύσης. Ταινίες και σήριαλ αμερικανικής παραγωγής αποσύρονται από την κρατική τηλεόραση, διεθνή εμπορικά κέντρα δέχονται επιθέσεις με πέτρες και όποιος τολμά να απομακρυνθεί από την επίσημη γραμμή καταγγέλλεται με σφοδρότητα από τους «πατριώτες». Η διαφορά από τη δεκαετία του '90 είναι η ύπαρξη του YouTube, όπου έγινε αυτές τις ημέρες μεγάλο hit η "πατριωτική λεηλασία" στην οποία επιδόθηκαν την Πέμπτη το βράδυ δύο νεαρές Σέρβες - στο όνομα της υπεράσπισης του Κοσυφοπεδίου, φυσικά.

Ακόμη και ψύχραιμοι παρατηρητές επιρρίπτουν την ευθύνη για τη νέα αυτή εθνικιστική έξαρση στην αδίστακτη Αμερική και την ανίκανη Ευρωπαϊκή Ενωση, επαινώντας ταυτόχρονα τον υπερασπιστή της διεθνούς νομιμότητας που λέγεται Ρωσία. Υπάρχει όμως κι ένας άλλος τρόπος να δει κανείς τα πρόσφατα γεγονότα. Η ανεξαρτητοποίηση του Κοσόβου αποτελεί πράγματι ένα προηγούμενο, όχι όμως τόσο επειδή ενθαρρύνει άλλες αυτονομήσεις (η Σκωτία, η Καταλωνία ή η Κορσική αποτελούν τελείως διαφορετικές περιπτώσεις), αλλά επειδή αποθαρρύνει την εθνοκάθαρση ως μέθοδο επιβολής του δικαίου του ισχυρού. Το Κόσοβο, που έγινε μέρος της Σερβίας μόλις το 1912, έχαιρε επί τέσσερις δεκαετίες ευρείας πολιτικής αυτονομίας στην πρώην Γιουγκοσλαβία. Μετά τη διάλυση της χώρας, το 1989, η παραμονή του στη Σερβία γινόταν όλο και πιο δύσκολη. Η πολιτική του Μιλόσεβιτς, που κορυφώθηκε το 1999 με τον εκτοπισμό 800.000 Κοσοβάρων από τα σπίτια τους, κατέστησε αυτή την παραμονή αδύνατη. Η ανακήρυξη της ανεξαρτησίας ήταν θέμα χρόνου.

Ο Πούτιν, που έχει καταπατήσει κάθε έννοια διεθνούς δικαίου στην Τσετσενία, είναι ο τελευταίος που μπορεί να δίνει μαθήματα. Μπορεί βέβαια να ασκεί βέτο, μπορεί να απειλεί και να εκβιάζει. Όταν κατηγορείται από τη Δύση για καταπάτηση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων στη χώρα του (που φτάνει μέχρι τη φυσική εξόντωση των διαφωνούντων), χρειάζεται αντεπιχειρήματα, και το Κόσοβο είναι ένα απ' αυτά. Αυτό που κυρίως ενδιαφέρει όμως τη Μόσχα, εξίσου ή και περισσότερο από την Ουάσινγκτον, είναι η ενίσχυση της οικονομικής της θέσης στα Βαλκάνια. Πριν από λίγες εβδομάδες, υπέγραψε συμφωνίες με το Βελιγράδι για την απόκτηση του ελέγχου του μεγαλύτερου διυλιστηρίου της χώρας (NIS) και για τη διέλευση ενός αγωγού φυσικού αερίου από τη Σερβία. Στο όνομα της υπεράσπισης του Κοσυφοπεδίου, φυσικά.

Neli είπε...

Ωραια το κειμενω.
Δυστηχως στην ελλαδα δεν υπαρχουν ΜΜΕ υπαρχουν ΜΜΠ Μεσα Μαζικης Προπαγανδας η αν θες Μεσα Μαζικης Παραπληροφορησης.
Μας βγαλανε θυματα τους σερβους!!!Μονο στην ελλαδα μπορει να γινει κατι τετοιο,ασε που τωρα βρηκαν ευκαιρια να μιλησουν και για την "¨Μεγαλη Αλβανια" Στην ελλαδα παντρευεται το φως της αρχαιας ελλαδας με το σκοταδι της θρησκευτικης μισσαλοδοξιας,παντρευεται η δημοκρταια με τον εθνικισμο και τον φασισμο,,,τωρα πανε να παντρεψουν τον κομουνισμο με τον εθνικισμο...σε λιγο θα μιλαμε για τον "Εθνοκομουνισμο" .
Και εαν δεν εφταναν ολα αυτα εχουμε και καλιτεχνες να ξεχυουν δηλητηριο απεναντι στους αλβανους...που να παρει ο διαβολος πωσο αρρωστημενα μπορει να ειναι μερικα ατομα!!!
Rrofte pavaresia e Kosoves.Rrofte drejtesia!

Lardigos είπε...

Αντιλαμβάνομαι την ανάγκη ενός λαού να τον συντρέξουνε άλλοι λαοί -αν είναι δυνατόν, πιο δυνατοί, με πιο ισχυρή διεθνη φωνή που θα ενισχύσουν και τη δική του- την ώρα που προσπαθεί να βρει το νέο του στίγμα παγκοσμίως, την ώρα που προσπαθεί να σταθεί στα πόδια του κι ως εκ τούτου, την ώρα που το θυμικό του λαού αυτού λειτουργει εξίσου έντονα με το ανακλαστικό, το ένστικτο και τη λογική του. Αυτό νομίζω ότι δείχνει αυτές τις μέρες η υπερεθνουσιώδης χρήση ευρωπαϊκών και αμερικανικών συμβόλων (σημαίες, κλπ.)από τους Αλβανούς του Κοσόβου, η ευσπεσμένη εκφραση λατρείας τους προς τις χώρες που τώρα τους υποστηρίζουν (κι αύριο ίσως όχι, καθώς η υποστήριξη μιας χώρας προς μιαν άλλη κάθε άλλο παρα ανιδιοτελής είναι, αλλα αντίθετα στηρίζεται σε ένα πλαίσιο διεθνών σχέσεων που υπόκειται σε συνεχείς αλλαγές),από την μια, και η παράλληλη πεποίθηση περί ανεξαρτησίας, απελευθέρωσης, αυτοπραγμάτωσης και η διατράνωση αυτού του αισθήματος, από την άλλη. Δείνει ένα σύνολο από αντιφατικές εικόνες.
Καταδείχνει ένα μπερδεμένο αίσθημα ελευθερίας και υποτέλειας. Υποθέτω όμως ότι κάτι τέτοιο είναι απόλυτα φυσιολογικό να συμβαίνει, ιδίως στη
φάση δημιουργίας μια κρατικής οντότητας, κυρίως δε όταν τα μεγέθη είναι μικρά και οι πρώτοι βηματισμοί είναι ανασφαλείς και πειραματικοί.Το ίδιο άλλωστε δεν εντοπίζουμε και στην περίπτωση της δημιουργίας του ελληνικού κράτους, με τους πρώτους κομματικούς σχηματισμούς του να ονομάζονται αγγλικό, γαλλικό και ρωσσικό κόμμα;
Η έλλάδα είναι καεξοχήν βαλκανικό κράτος, γι' αυτό όταν κοιταει την γειτονιά της θα πρέπει να έχει και τις μνήμες της σε εγρήγορση. Ίσως τη βοηθάει αυτό να βλέπει καθαρότερα.

sapere aude είπε...

Εξαιρετικό το λογοτεχνικό σας κείμενο κ. Kapllani ;-)
Neli έχεις απόλυτο δίκιο. Σαν Έλληνας δεν είμαι ιδιαίτερα υπερήφανος για τους συμπατριώτες μου που έχουν ηρωοποιήσει τους χασάπηδες των Βαλκανίων και που δεν τους ενοχλούν στο ελάχιστο τα εγκλήματα πολέμου, αρκεί να τα έχουμε διαπράξει εμείς (πχ 1919-1922) ή τα "αδέρφια" μας (πχ Σρεμπρένιτσα).
Rrofte pavaresia!

tsiompanos είπε...

Επιστολή Μίκη Θεοδωράκη


Τέλος στην προδοσία και στην ασχήμια. Ανεξάρτητα από τα αποτελέσματα των αμερικανικών εκλογών, δηλαδή ανεξάρτητα από το ποιος θα είναι ο μελλοντικός πρόεδρος, η κολοσσιαία πολεμική μηχανή έχει ήδη μπει μπροστά με στόχο την εξόντωση όλων όσων θεωρεί εχθρούς της ακόμα και αυτών όπως η Ελλάδα που δεν υπακούνε τυφλά της εντολές της. Ιράν, Κορέα, Αραβικός κόσμος νέοι υποτελείς και φυσικά άμεσα η Ρωσία και στο βάθος η Κίνα.
Μετά θα έρθει η σειρά των "ατάκτων" της Νότιας Αμερικής, ένας νέος θανάσιμος κίνδυνος πολυπρόσωπος, πολυπλόκαμος σαν χταπόδι κάνει αργά αλλά σταθερά την εμφάνισή του στο προσκήνιο της παγκόσμιας ιστορίας. Σημερινός στόχος είναι τα Βαλκάνια, με κύριο σύμμαχο την "Μεγάλη Αλβανία" ξεκινώντας από το Κόσοβο με συνεργάτες τους υπεύθυνους για μαζικές δολοφονίες UCK. Και σα να μην έφταναν όλα αυτά, γεγονός πρωτοφανές για την χώρα μας, μερικοί "επιστήμονες" επέλεξαν το αμφιθέατρο του Παντείου Πανεπιστημίου για να αναπτύξουν δημόσια υποστήριξή τους σε ένα βασικό αίτημα της "Μεγάλης Αλβανίας" την κατάκτηση της Ηπείρου έως την Πρέβεζα με την δικαιολογία ότι ανήκει στην Αλβανική Τσαμουριά απ' όπου τους έδιωξαν με εγκληματικές πράξεις οι Έλληνες.

Ασφαλώς πρόκειται για οργανωμένη προβοκάτσια των ΗΠΑ ώστε να μελετηθούν οι δικές μας αντιδράσεις και να προπαρασκευαστεί ψυχολογικά η εδαφική επέκταση της Αλβανίας μετά το Κόσοβο και σε ένα μεγάλο τμήμα των αλβανόφωνων περιοχών των Σκοπίων και ακολούθως και σε δικά μας εδάφη. Από την άλλη μεριά η σύμπλευση της Τουρκίας με τις ΗΠΑ στο Κόσοβο που έσπευσε πρώτη αυτή να το αναγνωρίσει προετοιμάζει το έδαφος για πονηρά σχέδια σε βάρος της χώρας μας, με βάση όχι μόνο το Αιγαίο και την Κύπρο αλλά και την Μουσουλμανική μειονότητα στη Θράκη που ακολουθώντας το παράδειγμα του Κοσόβου μπορεί να διεκδικήσει τη δική της ανεξαρτησία.
Η ηγεσία των Σκοπίων φαίνεται να γνωρίζει από πρώτο χέρι τα σχέδια των ΗΠΑ και γι' αυτό δείχνει αυτή την αλαζονική αδιαλλαξία. Και πράγματι σε αυτή τη φάση συμπορεύονται με την πολιτική που εκθέσαμε. Όμως, τι θα κάνουν όταν ξεκινήσει η επόμενη φάση της φιλοαλβανικής τακτικής οπότε το κρατίδιό τους θα κοπεί στη μέση. Γιατί θα πρέπει να γνωρίζουν τόσο αυτοί όσο και οι ΗΠΑ ότι μπορούν να αυτοαποκαλούνται Μακεδόνες όμως φυλετικά είναι Σλάβοι και ως εκ τούτου κατατάσσονται ουσιαστικά στη χωρία των εχθρών των ΗΠΑ μαζί με τη Ρωσία τη Σερβία αλλά και την Βουλγαρία που και αυτή δεν πρέπει να έχει αυταπάτες.
Έτσι γυρίζοντας σε 'μας τους Έλληνες θα πρέπει να δούμε ότι η κατάσταση όντως εξελίσσεται όπως εξελίσσεται είναι παραπάνω από τραγική. Δεδομένου ότι οι Αμερικανοί δεν πείθονται πια από τις όσες υποκλίσεις και αν κάνουν απέναντί τους οι ποικιλόμορφες αμερικανόφιλες ηγεσίες και αυτό γιατί φοβούνται και μισούν το λαό μας για τον οποίο είναι βέβαιοι ότι στη μεγάλη του πλειοψηφία απορρίπτει τα φιλοπόλεμα σχέδιά τους και γι' αυτό θέλει να μας τιμωρήσει με κάθε τρόπο. Εκτός και αν αποφασίσουμε όλοι μαζί να γονατίσουμε και να φιλήσουμε τα πόδια τους παίρνοντας όρκους ότι από εδώ και στο εξής θα ήμαστε καλά παιδιά και πειθήνια όργανα στην όποια πολιτική τους, όμως αφού το παιχνίδι είναι έτσι και αλλιώς για εμάς χαμένο τότε ας πέσουμε με το κεφάλι ψηλά. Ας μην περιμένουμε βοήθεια από πουθενά ούτε έχουμε συμμάχους.
Είμαστε εμείς και εμείς. Ας προσπαθήσουμε λοιπόν να είμαστε τουλάχιστον ωραίοι, περήφανοι και γιατί όχι χαρούμενοι αφού θα έχουμε πάρει τη μεγάλη απόφαση να γίνουμε όλοι μας μια γροθιά ενωμένοι μπροστά στην προδοσία και την ασχήμια που χτυπάει την πόρτα μας, γιατί είναι προδοσία η αναγνώριση του Κοσόβου χωρίς την έγκριση της Διεθνούς Κοινότητας του ΟΗΕ δηλαδή μιας επαρχίας που από αιώνες αποτελεί τμήμα της Σερβίας, και τι θα νοιώθαμε εμείς αν μεθαύριο έπαιρναν με το έτσι θέλω την μισή Κύπρο, τη Θράκη ή την Ήπειρο.
Όπως είναι ασχήμια να ανεχόμαστε να μας περιφρονούν και να μας υβρίζουν οχυρωμένοι κάτω από τα σκέλια των Αμερικανών οι Σκοπιανοί και εμείς να τους παρακαλάμε και να ζητάμε μεσολάβηση των Αμερικανών χάνοντας κάθε μέρα πιο πολύ την αξιοπρέπειά μας και την υπερηφάνειά μας.
Ας κλείσουμε τα σύνορα ας σταματήσουμε τις διπλωματικές και οικονομικές μας σχέσεις και ας τους αφήσουμε να αυτοαποκαλούνται όπως θέλουν κοροϊδεύοντας τους εαυτούς τους. Οφείλουμε να περάσουμε και από αυτή τη νέα δοκιμασία με το κεφάλι ψηλά.
Μπορεί να υποφέρουμε όμως το ζητούμενο για μας είναι να παραμείνουμε Έλληνες. Και θα παραμείνουμε Έλληνες.
Ας μην ξεχνάμε από πόσες σκληρές δοκιμασίες περάσαμε ως τώρα όμως στο τέλος πάντα βγήκαμε νικητές. Το ίδιο θα συμβεί και στο μέλλον.

Μίκης Θεοδωράκης
Τετάρτη, 27 Φεβρουάριος 2008

sapere aude είπε...

> Επιστολή Mickey Θεοδωράκη

Boy, that was a long, smelly brainfart. Ανοίξτε κανένα παράθυρο!

VetemShqip είπε...

ta "pedhia" apo ti tetarti foto itan mazi mu sto leoforio apo to Fieri eos ti pristina, 18 ores ala aksize!

Shkrim interesant, une isha ate dite ne hotel Grand si edhe ne momentin qe Thaci beri parakalimin dhe me kujtove vertet momente emocionuese, Tung

Gazmend Kapllani είπε...

Αγαπητέ Vetem shqip ευχαριστώ για τα κομπλιμέντα. Σέβομαι τις συγκινήσεις σου. Οφείλω να σου πω ότι εγώ είμαι πολύ δύσπιστος με τους «πατριώτες» κάθε είδους. Δεν παθιάζομαι καθόλου με αυτό το θέμα, μα καθόλου μιλάμε. Είναι το σύνδρομό μου αυτό. Ίσως γιατί βρίσκομαι εδώ που βρίσκομαι ως μετανάστης, επειδή ένας τύραννος μετέτρεψε τη χώρα όπου γεννήθηκα σε κόλαση, υπό τη σημαία του «πατριωτισμού». Λίγο ως πολύ μας έλεγαν πράγματα όπως αυτά που γράφει ο Μίκης Θεοδωράκης. Βγάλε Ελλάδα, βάλε Αλβανία και θα έχεις ένα κείμενο από αυτά που μαθαίναμε από το δημοτικό. Γι’αυτό κάποτε έγραψα ένα άρθρο με τον τίτλο «Προδότες όλων των Βαλκανικών χωρών ενωθείτε!». Μπας και σωθούμε μια μέρα. Γιατί σύμφωνα με την γνώμη μου οι «προδότες» είναι οι αληθινοί πατριώτες. Οι προδότες των απόλυτων «εθνικών αληθειών», των «μεγάλων πατρίδων». Ο αληθινός πατριωτισμός είναι να μην αφήσεις τους ανθρώπους να αποβλακωθούν τελείως, να τους θυμίσεις ότι πρώτα από όλα είναι ατομικότητες με κριτική σκέψη. Αλλιώς αργά η γρήγορα θα πέσουν υπό το καθεστώς κάποιου Ενβέρ Χότζα ή Μιλόσεβιτς, βαδίζοντας προς τον γκρεμό τραγουδώντας δυνατά τον εθνικό ύμνο και γράφοντας κείμενα «ηρωικά», απολύτως παρανοϊκά, όπως αυτό του Θεοδωράκη…

Maria είπε...

Χθες το βράδυ κάποιοι μεθυσμένοι Αλβανοί κάνουν φασαρία στο δρόμο στις 1.30 μετά τα μεσάνυχτα. Βγαίνει μια γυναίκα στο μπαλκόνι, τους κάνει παρατήρηση και αυτοί τις απαντούν κάτι στα Αλβανικά που ακούγεται σαν βρισιά.
Απαντά η γυναίκα: Μίλα Ελληνικά να σε καταλάβω! Και ένας απο αυτούς απαντά:
(Η σύνταξη είναι περίπου όπως τα είπε) "Εσείς Ελληνοι αύριοι όλοι φύγετε απο εντώ. Σήμερα Αμερικάνος έδωσε μας Κόσοβα, αύριο δώσει μας Σαλονίκι. Ζήτω μεγάλη Αλβανία!"
Εγώ που έχασα τον ύπνο μου εκείνη την ώρα και την επαύριο πρέπει να αγωνιστώ για τον βασικό μου μισθό τι πρέπει να νοιώσω;

Gazmend Kapllani είπε...

Αχ καημενούλα μου που έχασες τον ύπνο. Μπέρδεψες το μπλογκ μου με το Τηλεάστυ και τον Στόχο. Σπαστά ελληνικά - σπαστά εγκέφαλα¨))))

Neli είπε...

@Μαρια
1 Εχουμε καιρο εδω περα οποτε τα ελληνικα μας δεν ειναι καθολου ετσι ...ασε τα εντω και τα εκι..για αλλους.
2 Εφοσον λες οτι ηταν μεθυσμενοι τοτε δεν υπαρχει θεμα και εαν κανανε λογο για τσαμουρια σιγουρα οτι ακουσαν τα ακουσαν απο την ελληνικη τηλεοραση.
3 Για το θεμα αυτο της τσαμουριας δεν υπαρχει καποιο αιτημα εκ μερους οποιουδηποτε αλβανικου κομματος ,δεν υπαρχει καποιο αλβανικο κομμα που να λεει παμε να παρουμε την Νοτα Ηπειρο η οτιδηποτε αλλο.Υπαρχουν οι τσαμηδες που ζητουν οχι να καταλαβνουν την ελλαδα αλλα να μπορουν να δουν το τα σπιτι στα οποια ειχαν μεγαλωσει.
4 Σε αντιθεση με την αλβανικη πλευρα υπαρχουν επισημα στοματα απο την ελληνικη κυβερνηση (απο το υποουργειο αμυνης) που μιλανε απροκαλυπτα για αυτονομια της νοτιας αλβανιας και αλλες μπορουδες,επισης και ενας δημαρχος που ανηκει στην ελληνικη μειονοτητα διαστρεβλωνει την ιστορια και αυτος δεν ζηταει αυτονομια αλλα ανεξαρτησια!!!Αυτο ειναι δειγμα του ελληνικου εθνικισμου!!!Α ναι ξεχασα δεν εχεις ακουσει τιποτα για ολα αυτα!!!Φυσιολογικο ειναι για να καταλανεις τη πλυση εγκεφαλου που εχουν υποστει οι ελληνες θεωρουν τους σερβους θυματα.Οι κασαπιδες των βαλκανιων θεωρουνται θυματα στην ελλαδα.
5 Τωρα εσυ πως να συμπερηφερθεις...δες καμια ειδηση για το ασφλαιστικο σε αφορα κιολας δες για τα πανεπιστημια τι γεινετε...θα αφορα τα παιδια σου αυριο...και μην φοβασαι τους αλβανους 1 εκ ειναι στην ελλαδα 1 εκκ σε αλλες ευρωπαικες χωρες 1,5 εκκ ειναι στην αλβανια εαν θεωρεις οτι κινδυνευεις απο μια τετοια χωρα τοτε σε συμβουλευω να πας σε κανενα ψυχολογο σε σενα και σε ολους που σκεφτονται σαν εσενα!!

Alexandros είπε...

"Υπαρχουν οι τσαμηδες που ζητουν οχι να καταλαβνουν την ελλαδα αλλα να μπορουν να δουν το τα σπιτι στα οποια ειχαν μεγαλωσει."

Συγγνώμη, αλλά δεν το κατάλαβα αυτό. Ποιος τους εμποδίζει να τα δουν;

tsiompanos είπε...

@neli

"1 Εχουμε καιρο εδω περα οποτε τα ελληνικα μας δεν ειναι καθολου ετσι ...ασε τα εντω και τα εκι..για αλλους."
Μην είσαι και τόσο σίγουρη...εξάλλου η λαθρομετανάστευση από τη χώρα σου συνεχίζεται.

"2 Εφοσον λες οτι ηταν μεθυσμενοι τοτε δεν υπαρχει θεμα και εαν κανανε λογο για τσαμουρια σιγουρα οτι ακουσαν τα ακουσαν απο την ελληνικη τηλεοραση."

Σίγουρα ,σίγουρα ήσουν εκεί και ξέρεις.Αφού τόσα χρόνια οι Αλβανοίμετέχουν του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος ,φαντάζομαι θα έχουν διαβάσει κάτι για την Ελληνική Μεγάλη Ιδέα και που κατέληξε...Επίσης ξέρουν που κατέληξαν και οι Τσάμηδες εγκληματίες...
"3 Για το θεμα αυτο της τσαμουριας δεν υπαρχει καποιο αιτημα εκ μερους οποιουδηποτε αλβανικου κομματος ,δεν υπαρχει καποιο αλβανικο κομμα που να λεει παμε να παρουμε την Νοτα Ηπειρο η οτιδηποτε αλλο.Υπαρχουν οι τσαμηδες που ζητουν οχι να καταλαβνουν την ελλαδα αλλα να μπορουν να δουν το τα σπιτι στα οποια ειχαν μεγαλωσει".
Οι εκπρόσωποι των αλβανικών κομμάτων στον αλβανικό νότο στηρίζουν τα "δικαιώματα" των Τσάμηδων.Οπως εξάλλου και το αλβανικό ακαδημαικό κατεστημένο.Οι Σουδήτες μπορούν να πάνε να δούν τα σπίτια τους ή οι Γερμανοί της Πολωνίας;Πως τους υποδέχονται οι ντόπιοι;

"4 Σε αντιθεση με την αλβανικη πλευρα υπαρχουν επισημα στοματα απο την ελληνικη κυβερνηση (απο το υποουργειο αμυνης) που μιλανε απροκαλυπτα για αυτονομια της νοτιας αλβανιας και αλλες μπορουδες,επισης και ενας δημαρχος που ανηκει στην ελληνικη μειονοτητα διαστρεβλωνει την ιστορια και αυτος δεν ζηταει αυτονομια αλλα ανεξαρτησια!!!Αυτο ειναι δειγμα του ελληνικου εθνικισμου!!!Α ναι ξεχασα δεν εχεις ακουσει τιποτα για ολα αυτα!!!Φυσιολογικο ειναι για να καταλανεις τη πλυση εγκεφαλου που εχουν υποστει οι ελληνες θεωρουν τους σερβους θυματα.Οι κασαπιδες των βαλκανιων θεωρουνται θυματα στην ελλαδα."
Ελληνικός εθνικισμός;χαχαχα που τον είδες βρε;
"5 Τωρα εσυ πως να συμπερηφερθεις...δες καμια ειδηση για το ασφλαιστικο σε αφορα κιολας δες για τα πανεπιστημια τι γεινετε...θα αφορα τα παιδια σου αυριο...και μην φοβασαι τους αλβανους 1 εκ ειναι στην ελλαδα 1 εκκ σε αλλες ευρωπαικες χωρες 1,5 εκκ ειναι στην αλβανια εαν θεωρεις οτι κινδυνευεις απο μια τετοια χωρα τοτε σε συμβουλευω να πας σε κανενα ψυχολογο σε σενα και σε ολους που σκεφτονται σαν εσενα!!"
Καλό είναι να ασχοληθείς και συ με το ασφαλιστικό μιας και θα αφορά και τους συμπατριώτες σου μεθαύριο.

VetemShqip είπε...

Akrivos dhen iparxi kanenas Camis pu na theli na pari piso tin thesprotia eleos, to mono pu theloun ine na lithi to provlima tis eleftheris metakinisis ke tis apozimiosis ton periousion, simera ta sinora ine klista avrio omos tha aniksun ke tote na dhis ti tha gini gjati kapii malakes tipou papandreu ke ali megaloethnarxes dhen exoun dhosi lisi sto thema ala antitheta, se 5 xronia otan i camidhes tha mboroun na episkefthoune ta spitia tous(logo E.E fisika) fantazese ti tha gini?
pios tha exi dhikio o neos i o palios idhioktitis, to mono sigouro ine to pii exoun kani ti malakia.

Gaz apo pu katalaves oti ime kati se alvano kara-xhaferri?
ego dhen ime ethnikistis se kamia periptosi ala i agapi gja to meros su ine kati dhiaforetiko, otan prospathis na "megalosis" tin agapi enantia stous alous giro su ine i malakia, eleos prospathis na mu pis oti ean endhiaferome gja tin alvania ke xerome pu mia ali meridha katarxas anthropon ke meta alvanon eleftherothikan apo tous killer-ethnikistes-xasapidhes ime ethnikistis, oxi re file fisika ke xerome ke xoropidhao, auto prospathis na mou pis?

fpboy είπε...

αγαπητέ Καπλάνι , οι απαντήσεις σας με κάλυψαν !
Διαβάζοντας όλες τια απαντήσεις όλων μας, μου φάνηκε λίγο αστείο να κατηγορεί ο ένας λαός τον άλλο για Εθνικισμο μιας και όλοι μας έχουμε καεί απο αυτόν !

Neli είπε...

@ Στο 4 θελω να πω ..Αλβανικος εθνικισμος
.Οι κασαπιδες των βαλκανιων θεωρουνται θυματα στην ελλαδα."
Ελληνικός εθνικισμός;χαχαχα που τον είδες βρε;...θελω να πω αλβανικος !

sapere aude είπε...

Για όσους ενδιαφέρονται να μάθουν περισσότερα για το θέμα των Τσάμηδων της Ηπείρου το βιβλίο του πανεπιστημιακού καθηγητή Γιώργου Μαργαρίτη είναι ανεκτίμητο:

-------------------------------------------------------------------
Γιώργος Μαργαρίτης
Ανεπιθύμητοι συμπατριώτες: Τσάμηδες - Εβραίοι
Στοιχεία για την καταστροφή των μειονοτήτων της Ελλάδας
Εκδόσεις Βιβλιόραμα, 2005
220 σελίδες μικρού μεγέθους
τιμή 13,20 ευρώ (Πρωτοπορία)
-------------------------------------------------------------------

Αντιγράφω από το blurb του βιβλίου:

"Υπάρχουν μερικά σημεία στη σύγχρονη ιστορία της Ελλάδας που γεννούν σκληρά ερωτήματα. Με το 70% του προπολεμικού εβραϊκού της πληθυσμού να έχει εξοντωθεί στα στρατόπεδα του ναζισμού, η χώρα βρίσκεται σε μια από τις πρώτες θέσεις στη θλιβερή σύγκριση, ξεπερνώντας ακόμα και το ίδιο το Ράιχ. Φταίνε μόνο οι ξένοι κατακτητές γι' αυτή την επίδοση;
Την ίδια εποχή, στη διάρκεια του τελευταίου Παγκοσμίου Πολέμου, μια ιστορική μειονότητα, οι μουσουλμάνοι Τσάμηδες της Ηπείρου, «εκκαθαρίστηκαν» με τον πλέον απόλυτο τρόπο.
Δεν είναι παιχνίδια προπαγάνδας- ανθελληνικής ή φιλελληνικής- αυτά τα ζητήματα. Είναι θέματα ιστορικά, με καίριο και πολύπλευρο ενδιαφέρον. Η τυχόν αποφυγή των απαντήσεων, της έρευνας για το τι έγινε και πώς έγινε, υπονομεύει καθοριστικά την ιστορική και πολιτική μας παιδεία και ανοίγει τον δρόμο για νέες «απρόσμενες» εξάρσεις των παθών και των εγκλημάτων. Αλίμονο στα έθνη και στις κοινωνίες που πιστεύουν ότι βρίσκονται πάνω και πέρα από την ιστορία και ότι είναι «εξ ορισμού» αναμάρτητες..."

tsiompanos είπε...

" to mono pu theloun ine na lithi to provlima tis eleftheris metakinisis ke tis apozimiosis ton periousion"
Από πότε οι εγκληματίες δικαιούνται αποζημίωσης;Δικαιούνται οι Σουδήτες Γερμανοί και αυτοί της Πολωνίας που συνεργάστηκαν με τους ναζί συμπατριωέτες τους αποζημίωση;Θα μας κουφάνεις τελείως;Εξάλλου όπως είπαν και οι καθηγητάδες στην Πάντειο στην ημερίδα για τους Τσάμηδες το Ευρωπαικό διακστήριο δεν επεδίκασε αποζημίωση σε Σουδήτες που την ζήταγαν από το Τσεχικό κράτος.Τα θύματα στν Αλβανοκοσσοβάρων και των Γερμανών αποζημιώθηκαν;
"simera ta sinora ine klista avrio omos tha aniksun ke tote na dhis ti tha gini gjati kapii malakes tipou papandreu ke ali megaloethnarxes dhen exoun dhosi lisi sto thema ala antitheta, se 5 xronia otan i camidhes tha mboroun na episkefthoune ta spitia tous(logo E.E fisika) fantazese ti tha gini"
Τι θα γίνει για πες;
"pios tha exi dhikio o neos i o palios idhioktitis, to mono sigouro ine to pii exoun kani ti malakia."
Δε λες και σε μας ποιοι έχουν κάνει τι μαλακία για να έχουμε έτοιμη την συγγνώμη;Και αφού όλα τα Βαλκάνια θα μπουν κάποτε στην Ε.Ε και τα σύνορα θα πέσουν προς τι η ανεξαρτησία του Κοσσυφοπεδίου;

Αρχαίος είπε...

Κ. Καπλάνι σας ευχαριστώ για τις ωραίες ανταποκρίσεις σας. Είσαστε μια απο τις λίγες φωνές που εκφράζουν τη λογική σε αυτό το βαλκανικό τρολοκομείο.
Ελπίζω κάποτε να περισσέψουν αυτές οι φωνές κα πνίξουν τις ιαχές των κάθε είδους εθνικιστών που βλέπουν παντού εχθρούς. Συνεχίστε μπορεί αυτοί που σας βρίζουν να κάνουν περισσότερη φασαρία αλλά αυτό συμβαίνει γιατί είναι άδειοι ντενεκέδες και και αυτοί πάντα κάνουν πολύ θόρυβο.

Αρχαίος είπε...

Και κάτι ιστορικό (επειδή δεν το γνωρίζω) είπατε ότι το Κόσσοβο έγινε μέρος της Σερβίας το 1912 πρίν που άνηκε;
Τόσο λάθος κάνει ο Μίκης που αναφέρει ότι ανήκει στη Σερβία εδω και αιώνες. Τον Μίκη τον τιμώ σαν συνθέτη και σαν αγωνιστή αλλά οι πολιτικές του απόψεις τώρα στα γεράματά του συγκλίνουν με αυτές του Καρατζαφέρη

sapere aude είπε...

> είπατε ότι το Κόσσοβο έγινε μέρος της Σερβίας το 1912 πρίν που άνηκε;

12ος αιώνας: Σερβία
15ος αιώνας: Οθωμανική Αυτοκρατορία
20ός αιώνας (1912): Σερβία

sapere aude είπε...

Για όσους δεν το γνωρίζουν, η πολιτική εθνοκάθαρσης απέναντι στους Τσάμηδες της Ηπείρου είχε ήδη ξεκινήσει από τη δεκαετία του 1920. Ναί, πολλοί συνεργάστηκαν με τους Ιταλούς & Γερμανούς στη διάρκεια της κατοχής, όμως αρκετές εκατοντάδες Τσάμηδες ανήκαν στους μαχητές του ΕΛΑΣ (M.Mazower: After the War Was Over - Reconstructing the Family, Nation, and State in Greece, 1943-1960, σελ. 26). Η συνεργασία με τους κατακτητές ήταν η ευκαιρία που έψαχνε το Ελληνικό Κράτος για να επιρρίψει συλλογική ευθύνη σε όλη τη μειονότητα και να ολοκληρώσει, έτσι, την εθνοκάθαρση.
Και ξανά προς τη δόξα τραβά...

fpboy είπε...

Και εσύ φίλε sapere τι ζητάς τώρα μέσα στην πόρωση σου ? γουστάρεις θέμα με τους Έλληνες ? Γιατί κάναμε χρόνια να ''μαζέψουμε'' τα δικά μας παλικάρια που ''μισούν'' τους Αλβανούς και θέλανε να κάνουμε ντου να ελευθερώσουμε την ''Βόρεια Ήπειρο''.
Οι παλιές πληγές και υποθεσείς μόνο κι άλλο μίσος θα φέρουνε !!!!
τι διαφορά έχουν οι Έλληνες φασίστες με τους Αλβανούς φασίστες ?
Για μένα καμιά.
Ελπίζω και για σένα .

sapere aude είπε...

> Οι παλιές πληγές και υποθεσείς μόνο κι άλλο μίσος θα φέρουνε !!!!

Ναι, θα φέρουν μίσος απέναντι σε κάθε είδους εθνοκάθαρση, από όπου και αν προέρχεται. Καλώς να το δεχτούμε!

Neli είπε...

Στην Ελλαδα μιλανε για τσαμουρια και κανουν υποθεσεις οτι καλιεργειτε ενας
αλυτρωτισμος στην αλβανια οσο αναφορα το θεμα αυτο .Αλλα τα ιδια αυτα ατομα
χρησιμοποιουνε προπαγανδιστικους και αλυτρωτικους χαρακτισισμους για μια περιοχη της αλβανιας!!!
Βορειοηπειρωτης ειναι αυτος που ζει στην ηπειρο δεν υπαρχει καμια "¨φυλη" που να λεγετε ετσι...στην περιοχη που λεγεται βορειοηπειρος υπαρχει μια ελληνικη μειονοτητα ενω οι υπολοιπη ειναι αλβανοι.Βεβαια τα ελληνικα ΜΜΠ με την ανοχη της ελληνικης κυβερνησης (διοτι αυτο διδασκει στα παιδια)οταν μιλανε για βορειοηεπειρο ενοουνε οτι ολοι οι κατοικοι της ειναι ελληνικης καταγωγης ενω οι αλβανοι πολιτες ελληνικης καταγωγης αποτελουν μειονοτητα σε αυτην την περιοχη!

sapere aude είπε...

Και, φυσικά, οι εθνοτικά Τούρκοι που ζουν στην Ελλάδα είναι απλώς "μουσουλμάνοι", ενώ οι δικοί μας που ζουν στην Τουρκία είναι, παρακαλώ, Έλληνες! Τυπική Ελληνική τακτική των double standards: τα δικά μου δικά μου και τα δικά σου δικά μου.

VetemShqip-AlbanianBrother είπε...

sto blog mu exo ena kimeno gja tous camidhes ke tin katastasi edho stin alvania, sto servietes

sapere aude είπε...

VetemShqip, πολύ ενδιαφέρον το κείμενό σου για τους Τσάμηδες στο http://servietes.blogspot.com/2008/02/camidhes-afto-pu-i-edho-alvani.html

> ... ke tin episkepsi stous tafous ton dhikon tous anthropon, pragma pu dhen tous epitrepete apo tin eliniki pleura.

Εννοείς ότι τη γλύτωσαν οι τάφοι; How odd.

Alexandros είπε...

". ke tin episkepsi stous tafous ton dhikon tous anthropon, pragma pu dhen tous epitrepete apo tin eliniki pleura.
"

Σας παρακαλώ, επειδή ξαναρώτησα και απάντηση δεν πήρα. Γράφτηκε εδώ ότι η ελληνική κυβέρνηση δεν επιτρέπει στους τσάμηδες Αλβανούς να επισκεφτούν τα σπίτια των παππούδων τους και τους τάφους των προγόνων τους. Είναι τόσο δύσκολο να βγάλει ένας Αλβανός υπήκοος τουριστική βίζα για Ελλάδα; Yπάρχει ειδικός περιορισμός για τους Αλβανούς που δηλώνουν εαυτούς τσάμηδες; Ευχαριστώ.

VetemShqip-AlbanianBrother είπε...

Opios exi genithi stin eladha apla dhen perni viza se periptosi pu me kapio tropo pari molis to dhi kapios sta sinora oti exi genithi stin eladha, tu lei me oxi eugeniko tropo -Piso.

Fisika ke elexonte ta panta apo elinikis pleuras, kanenas Camis dhen prepi na mbi stin eladha dhioti etsi tha arxisi na zitai periousies, i perisoteri alvani dhen theoro na exoun megalo provlima to 2008 metakinisis, to idhio isxii ke tous Makedones pu zoun sto FYROM ke alou, to proto mu kimeno itan gja auto to thema, tis eleftheris metakinisis ton Makedhonon, kapoou 30.000 Makedones apo to FYROM dhen epitreponte se kamia periptosi na mboun afou mbori na zitisoun periousies

Alexandros είπε...

Δεν είμαι σίγουρος ότι καταλαβαίνω τι εννοείς vetemshqip. Εννοείς ότι αν πάω εγώ σήμερα στη Σμύρνη, ή στο Αιδίνι, ή στο Κεσάν (όλα είναι στη σημερινή Τουρκία) και ζητήσω πίσω την περιουσία των παππούδων μου και των γιαγιάδων μου, υπάρχει περίπτωση να με πάρει κανείς στα σοβαρά; Θέλω να πω, θεωρείς ότι η παρουσία μου εκεί θα αποτελούσε κίνδυνο για τους σημερινούς (Τούρκους πιστεύω) ιδιοκτήτες;

Ο εθνικισμός δεν είναι ελληνικό προνόμιο. Υπάρχει σε πολλά σχέδια και χρώματα: ελληνικός, αλβανικός, σλαβομακεδονικός, αμερικανικός, γαλλικός, ρωσικός... Σε παρακαλώ, μη δαιμονοποιείς στη συνείδησή σου τους Έλληνες και την Ελλάδα. Υπάρχουν και χειρότερα.

sapere aude είπε...

> Σε παρακαλώ, μη δαιμονοποιείς στη συνείδησή σου τους Έλληνες και την Ελλάδα. Υπάρχουν και χειρότερα.

Η αλήθεια είναι ότι η Ελλάδα δαιμονοποιείται από μόνη της: Έχουμε το θλιβερό προνόμιο να είμαστε η μοναδική χώρα της Ευρώπης (είτε εντός είτε εκτός της Ε.Ε.) που δεν αναγνωρίζει την ύπαρξη εθνικών μειονοτήτων. Ακόμα χειρότερα: Όποιος κάνει το λάθος να αναφέρει καν τον όρο αυτό, θεωρείται αυτόματα εθνοπροδότης και ανθέλληνας -- εκτός βέβαια αν πρόκειται για τις δικές μας εθνικές μειονότητες που ζουν σε γειτονικές χώρες. Δέχομαι ότι ο όρος "εθνοφασισμός" δεν περιγράφει επακριβώς τη θλιβερή αυτή κατάσταση, την προσεγγίζει όμως σε σημαντικό βαθμό.

Alexandros είπε...

Θα συμφωνήσω μαζί σου ότι η δημοκρατία μας δεν έχει την ποιότητα που θα έπρεπε να έχει, κυρίως διότι δεν έχει πίστη στις δυνάμεις της.

Αν μπόρεσαν οι Ολλανδοί, οι Βέλγοι, οι Πορτογάλοι, οι Ιταλοί, οι Γάλλοι και οι Άγγλοι που ξεσκίσανε την Αφρική σε (όχι τόσο) παλιά χρόνια, να κάνουνε την αυτοκριτική τους και να προχωρήσουνε μπροστά, μπορούμε κι εμείς οι Βαλκάνιοι (και κανείς μη βγάλει την ουρά του απ'έξω).

fpboy είπε...

σάπερε , έχεις καταλάβει οτι αν στην ελλάδα είμασταν τόσο άσχημα όσο έλεγες, η ''ΦΥΡΟΜ'' η όπως αλλοιώς θες θα ήταν Ελληνική επαρχία ? Και η Νότια Αλβανία η Βόρεια Ήπειρος η Κάτω Πετράλωνα (βαρέθηκα με τα ονόματα!) επίσης !!!

sapere aude είπε...

Alexandros:
> ... και κανείς μη βγάλει την ουρά του απ'έξω

Couldn't agree more. Όλες οι ουρές μέσα, κύριοι!

Αρχαίος είπε...

Αγαπητέ sapere η ύπαρξη αναγνωρισμένης μειονότητας προυποθέτει την ύπαρξη ενός συμπαγούς πληθυσμού που να αριθμεί ένα σεβαστό πλήθος ατόμων. Π.χ 1000 άτομα δεν μπορούν να αναγνωριστούν σαν εθνική μειονότητα (και δεν αναγνωνρίζονται απο κάνενα κράτος στον κόσμο). Η μόνη εθνική μειονότητα στην Ελλάδα είναι η Τούρκικη την οποία για λόγους πολιτικής την αποκαλούν Μουσουλμανική. Το πρόβλημα των Τσάμηδων είναι παρόμοιο με το πρόβλημα εκκατομυρίων Ευρωπαίων που μετα το 2ο Παγκόσμιο Πόλεμο ανανγκάστηκαν να αφήσουν τα σπίτα τους και να πάνε σε κάποιο άλλο κράτος. Φαντάζεσαι να ζητήσουν π.χ οι Γερμανοί τα εδάφη τους ή αποζημίωση απο τους Πολωνούς Τσέχους κ.λπ τι έχει να γίνει στην Ευρώπη; Περασμένα ξεχασμένα λοιπόν να κοιτάξουμε το μέλλον και να δούμε πως θα βαδίσουμε προς μια Ευρώπη η οποία δεν θα χρειάζεται να τρώει τα παιδιά της. Οι βόρειοι και οι κεντρικοί λαοί της Ευρώπης το πετύχανε καιρός να το πετύχουμε και εμείς.

Αρχαίος είπε...

Και κάτι που δεν κατάλαβα τα Αλβανικά διαβατήρια γράφουν τον τόπο γέννησης;

VetemShqip-AlbanianBrother είπε...

lol

dhen xriazete apantisi afto pou rotas, dhiavatiria opos ola ta ala ston kosmo ine, ke ola fisika grafoun ton topo genisis.

Δεν είμαι σίγουρος ότι καταλαβαίνω τι εννοείς vetemshqip. Εννοείς ότι αν πάω εγώ σήμερα στη Σμύρνη, ή στο Αιδίνι, ή στο Κεσάν (όλα είναι στη σημερινή Τουρκία) και ζητήσω πίσω την περιουσία των παππούδων μου και των γιαγιάδων μου, υπάρχει περίπτωση να με πάρει κανείς στα σοβαρά; Θέλω να πω, θεωρείς ότι η παρουσία μου εκεί θα αποτελούσε κίνδυνο για τους σημερινούς (Τούρκους πιστεύω) ιδιοκτήτες;

Aleksandre dhen iparxi kamia sxesi auto pou les me to thema tis Cameris, esis ixate simfonia me tis dhio kivernisis, emis ti ixame?
ena oplo sto kefali pou mas apilouse oti tha kani bam ean dhen figoune.

I gjenoktonia dhen exi sxesi me auti tin alagi ton plithismon metaksi ton kiverniseon sas, ke ean i eliniki kivernisi tote to thema to ixe xrisimopisi oste na dhioksi tous Camidhes apo tote, pu tous edhiokse os turkus musulmanus, pano apo 25.000-35.000 efigan tote.

sapere aude είπε...

Αρχαίος:
> ... η ύπαρξη αναγνωρισμένης μειονότητας προυποθέτει την ύπαρξη ...
> ... να αριθμεί ένα σεβαστό πλήθος ατόμων ...
> ... Η μόνη εθνική μειονότητα στην Ελλάδα είναι ...

Με ποιό τρόπο πρέπει να γίνεται ο προσδιορισμός της εθνοτικότητας (ethnicity) των πολιτών ενός σύγχρονου δημοκρατικού κράτους; Με ποιό ακριβώς τρόπο γίνεται ο προσδιορισμός της εθνοτικότητας των πολιτών της Ελλάδας; Αν δεν απαντήσεις σε αυτό το ερώτημα δεν έχει κανένα απολύτως νόημα να συζητάμε για σεβαστά ή μη πλήθη.

Somsietha-VetemShqip-AlbanianBrother είπε...

Gazmend tha ithela na mas pis kati gja ton ENRI CANAJ.

Ka arsye terresisht objektive me te cilat ti deklarohesh i nje etnie, mos ta bejme si ne himare ku subjektivizmi kap kulmin dhe shikojme fenomenin e 300-eurove, cfare eshte ky fenomen deklarohesh grek kshu pa ndonje baze, qofte edhe nga burreli arsyeja 300-euro.
"Vorio-epirot" nga burreli

Clockwork Plum είπε...

@Maria

Μη χαλάς την καρδούλα σου. Τη Θεσσαλονίκη μας δε θα την πάρουνε μεθυσμένοι Αλβανοί.

sapere aude είπε...

Στο πάντα καλογραμμένο και άριστα τεκμηριωμένο blog του doctor αναρτήθηκε σήμερα μια πολύ ενδιαφέρουσα ανάλυση του ζητήματος των Τσάμηδων της Θεσπρωτίας. Η διεύθυνση είναι
http://dimitrisdoctor.blogspot.com/2008/03/blog-post.html

Δείγμα γραφής (από την εισαγωγή και από το συμπέρασμα):

------------------------------------------------
> Η επίσημη ελληνική εκδοχή των όσων συνέβησαν με τους Τσάμηδες είναι μεροληπτική, όπως επίσης είναι μεροληπτική και στην Αλβανία (υπέρ των Τσάμηδων φυσικά).
> … όσοι μένουν μόνο σε αυτά που έμαθαν στο σχολείο, είτε αυτό είναι στην Ελλάδα και διδάσκει μόνο τα κακά που έκαναν (όντως) οι Τσάμηδες, είτε αυτό είναι στην Αλβανία και διδάσκει μόνο τα κακά που έκαναν (όντως) οι Έλληνες, τότε μέσα από τις μη αμφισβητούμενες βεβαιότητες που διδάχθηκαν, και σε συνδυασμό με την εθνική γραμμή των ΜΜΕ (την οποία δεν παραβαίνουν διότι τότε θα χάσουν από την πίτα της τηλεθέασης, ακροαματικότητας, αναγνωσιμότητας κ.λπ.), προβαίνουν σε εσφαλμένες κρίσεις, και νιώθουν ότι ανήκουν σε ένα έθνος «αγνό» και «αμόλυντο», και έχουν απέναντι πάντα κακούς.
------------------------------------------------

Alexandros είπε...

Σχολιάζοντας το κείμενο του doctor:

"Απέναντι στην νέα απειλή δεν υπήρχαν πολλά περιθώρια ελιγμών για τους Τσάμηδες, μετριοποθείς ή μη. Η ενίσχυση των ενόπλων σωμάτων τους μετά το καλοκαίρι του 1943 και η ένταξή τους στο γερμανικό πλέον πλέγμα ασφαλείας ήταν, στην τότε συγκυρία, περίπου μονόδρομος [24]"

Παιδιά συγγνώμη αλλά ούτε και για τη δική σας αντικειμενικότητα πείθομαι. Σας αφήνω τώρα για να παρακολουθήσω τον εθνοφασίστα Λαζόπουλο. Καλή τύχη στις αναζητήσεις σας.

sapere aude είπε...

Αλέξανδρε, η παράθεση αποσπασμάτων out of context πολλές φορές αδικεί τον παρατιθέμενο συγγραφέα. Παρακαλώ να με συγχωρέσει ο οικοδεσπότης και οι συνφιλοξενούμενοι του blog, αλλά θα ήθελα να παραθέσω ένα πιο εκτεταμένο απόσπασμα στο οποίο εντάσσεται και το κομμάτι που, κατά τη γνώμη του Αλέξανδρου, αποδεικνύει την έλλειψη αντικειμενικότητας του doctor. Ας βγάλει ο καθένας τα συμπεράσματά του. Εξυπακούεται ότι όσοι ενδιαφέρονται να κρίνουν την αντικειμενικότητα του συγγραφέα θα πρέπει να μπουν στον κόπο να διαβάσουν *ολόκληρο* το κείμενό του.

-------------------------------------------
Από το κείμενο του doctor:

Από την αρχή του 1942 αυτή η φαινομενική «ηρεμία» [20] άρχισε προοδευτικά να δοκιμάζεται.
Το πρώτο συμβάν που μετέβαλε ριζικά το κλίμα και μετέτρεψε τις «βεντέτες» και τις «διαφορές» σε μετωπική σύγκρουση των δύο κοινοτήτων προήλθε παραδόξως από στελέχη της ελληνικής διοίκησης, της Χωροφυλακής. Στις 12/1/1942, στο κέντρο της Παραμυθιάς, ο ανθυπασπιστής της Χωροφυλακής Ηλίας Νίκου, Διοικητής του τοπικού σταθμού, μαζί με έναν σύντροφό του, δολοφόνησε δύο από τους πιο σημαντικούς παράγοντες των Τσάμηδων στην περιοχή, τον κτηματία Τεφήκ Κεμάλ και τον γιατρό Αχμέτ Κασήμ.
Οι Τσάμηδες βέβαια απέδωσαν την ευθύνη για τη δολοφονία σε σχέδιο των ελληνικών αρχών της Θεσπρωτίας και έναν μήνα αργότερα δολοφόνησαν, εις ένδειξη αντιποίνων, τον Νομάρχη Θεσπρωτίας Γεώργιο Βασιλάκο [21].
Η ρήξη στην κορυφή πολλαπλασίασε τις συγκρούσεις στη βάση. Καθώς το κύρος του ελληνικού κρατικού μηχανισμού ως παράγοντα ευταξίας και ισονομίας κατέρρευσε, τα πάντα μπορούσαν να συμβούν. Οι διεκδικούμενες περιουσίες έγιναν πλέον αντικείμενο αιματηρών αντιπαραθέσεων.
Η προοδευτική δημιουργία μεγάλου αριθμού φυγοδίκων, εξαιτίας των αμοιβαίων βιαιοτήτων, δημιούργησε ισχυρές συμμορίες στην ύπαιθρο, οι οποίες, με τη σειρά τους, μεθόδευσαν τις συγκρούσεις ανάμεσα στις δύο κοινότητες [22].
[.......................]
Από το καλοκαίρι του 1942, οι ιταλικές δυνάμεις είχαν αρχίσει να χρησιμοποιούν Τσάμηδες ένστολους ως βοηθητική Χωροφυλακή στην προσπάθειά τους να εντοπίσουν χριστιανούς φυγόδικους ή να καταδιώξουν χριστιανικές συμμορίες.
Η κίνηση αυτή έδωσε για πρώτη φορά στοιχεία «κρατικής οργάνωσης» στους μουσουλμάνους της Θεσπρωτίας, δικαιώματα δηλαδή στους ένοπλους μηχανισμούς καταστολής, έξω από τους οποίους τους κρατούσε, με πεισματική ευλάβεια, το ελληνικό κράτος.
Από την άλλη πλευρά, στους χριστιανούς, τη θέση του ολοένα και πιο αδύναμου ελληνικού κράτους πήρε σταδιακά η οργάνωση του ΕΔΕΣ, τροφοδοτούμενη από τους φυγόδικους και τα μέλη των συμμοριών που είχαν δημιουργηθεί την προηγούμενη έκρυθμη περίοδο. Εξυπακούεται ότι οι προθέσεις του ΕΔΕΣ στερούνταν οποιασδήποτε διάθεσης εξισορρόπησης και κατευνασμού καταστάσεων καθώς μάλιστα τις τροφοδοτούσε ακριβώς η ένταση, τα πάθη, ο φόβος και η διάθεση για εκδίκηση.
Απέναντι στην νέα απειλή δεν υπήρχαν πολλά περιθώρια ελιγμών για τους Τσάμηδες, μετριοποθείς ή μη. Η ενίσχυση των ενόπλων σωμάτων τους μετά το καλοκαίρι του 1943 και η ένταξή τους στο γερμανικό πλέον πλέγμα ασφαλείας ήταν, στην τότε συγκυρία, περίπου μονόδρομος [24].
Παρόμοια φαινόμενα είχαμε πολλά στην Eυρώπη του B΄ Παγκοσμίου Πολέμου. Σχεδόν παντού. Στην Eλλάδα είχαμε επίσης το αυτονομιστικό κίνημα των βλαχοφώνων υπό τον Διαμάντη και Mατούση, όπου όμως οι «κεφαλές» των Bλάχων, με πρώτο τον Eυ. Aβέρωφ, αντιστάθηκαν σθεναρά και αποφασιστικά.
Στο Kόσοβο, οι αλβανόφωνοι με κοινωνική οργάνωση παρόμοια με των Tσάμηδων, υποδέχθηκαν επίσης τους Γερμανούς κατακτητές ως «απελευθερωτές» από τη σερβική καταδυνάστευση και συνεργάστηκαν ευρύτατα και στενότατα μαζί τους.
Tα ίδια πάνω κάτω φαινόμενα παρατηρήθηκαν στην Oυκρανία, στη Λευκορωσία, στους Kοζάκους του Nτον και σε πολλά άλλα μέρη, όπου η εθνική καταπίεση ήταν τόσο γενικευμένη ώστε οι καταπιεζόμενες εθνότητες να διεκδικούν το δικαίωμα να επιλέγουν τον καταπιεστή τους [25].
--------------------------------------------

Alexandros είπε...

Σωστό: καθένας διαβάζει αυτό που θέλει να διαβάσει.

Οι Ανωχωριανοί τσακώνονταν με τους Κατοχωριανούς και επειδή οι Ανωχωριανοί τσαντίστηκαν πολύ, άρχισαν να χρησιμοποιούνται (με το ζόρι βεβαίως βεβαίως) από τους Ιταλοφασίστες ως χωροφυλακή και μετά υποχρεώθηκαν (με το μαστίγιο) από τους Γερμανούς να βάλουν στολή και να επιβάλουν την τάξη στους χριστιανούς.

ΟΚ.

Φώτιος είπε...

Με τους Γερμανούς στην κατοχή συνεργάστηκαν και πολλοί Έλληνες "Ταγματασφαλίτες, Γερμανοτσολιάδες", δεν διώχθηκαν από την Ελλάδα ούτε ποτέ δικάστηκαν, απλά τους δόθηκαν θέσεις στον κρατικό μηχανισμό!

Alexandros είπε...

Φώτιε νομίζω ότι έχεις δίκιο.

Ποιά κατά τη γνώμη σου θα ήταν μια δίκαιη τιμωρία για τους Γερμανοτσολιάδες, τους μαυραγορίτες και για όποιον τέλος πάντων συνεργάστηκε με τους Ναζί;

Ρε παιδιά το μόνο που θέλω να πω είναι ότι κάθε ιστορικό γεγονός πρέπει να το κρίνουμε στο δικό του πλαίσιο. Άντε να δεχτώ ότι οι Τσάμηδες είχαν καλούς λόγους να κάνουν αυτό που έκαναν. Βάσει ποιάς λογικής θα δικαιολογήσω τους Τσάμηδες (σύμφωνα με τον doctor η επιλογή τους ήταν "μονόδρομος") και θα καταδικάσω συλλήβδην τους Έλληνες;

Από κει και πέρα αν αυτά που υποστηρίζει ο vetemshqip για τα σύνορα είναι αληθινά, πρόκειται για κατάφωρη παραβίαση ανθρωπίνων δικαιωμάτων και πρέπει να καταγγελθούν από επίσημα χείλη.

Επιπλέον οι Τσάμηδες μπορούν πάντοτε να καταφύγουν με τη συνδρομή της κυβέρνησής τους στο Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων , και μπορεί να δικαιωθούν (μπορεί και όχι).

Το γιατί δεν το κάνουν αυτό (αν έχει ήδη γίνει ζητώ συγγνώμη) είναι δικό τους πρόβλημα και όχι δικό μας.

Αυτό που δε δέχομαι με τίποτα είναι κάποιες θεωρίες για συνωμωσία ανάμεσα στο ελληνικό παρακράτος και τα ΜΜΕ για να φιμωθούν κάποιες φωνές ("οι έλληνες τα ελέγχουν όλα"). Παιδιά η ΕΥΠ είναι τόσο άχρηστη που ούτε τέτοια σκηνικά δεν μπορεί να στήσει σωστά.

Εν πάσει περιπτώσει κι εγώ διαβάζω τον Gazmend επειδή τον εκτιμώ και επειδή πιστεύω ότι μπορούμε να αντιμετωπίσουμε (και όχι να ξεχάσουμε) το παρελθόν και να ζήσουμε όλοι όμορφα και ειρηνικά.

Για τα υπόλοιπα συνιστώ ψυχραιμία.

sapere aude είπε...

alexandros:
> Σωστό: καθένας διαβάζει αυτό που θέλει να διαβάσει.
Οι Ανωχωριανοί τσακώνονταν με τους Κατοχωριανούς και επειδή οι Ανωχωριανοί τσαντίστηκαν πολύ, άρχισαν να χρησιμοποιούνται (με το ζόρι βεβαίως βεβαίως) από τους Ιταλοφασίστες ως χωροφυλακή και μετά υποχρεώθηκαν (με το μαστίγιο) από τους Γερμανούς να βάλουν στολή και να επιβάλουν την τάξη στους χριστιανούς.
ΟΚ.

Ναι, Αλέξανδρε. Διαβάζεις αυτό που θέλεις να διαβάσεις.
Εγώ, από τη δική μου μεριά, "διαβάζω" τα παρακάτω:

Οι Τσάμηδες ζούσαν σαν παρείσακτοι σε μια εχθρική χώρα που, στα πλαίσια της εθνικής ομογενοποίησης, έκανε τα πάντα για να τους δείξει ότι είναι ανεπιθύμητοι, να πάρει τις περιουσίες τους, και να τους διώξει με τον ένα ή με τον άλλο τρόπο. Είναι πολύ εύκολο να στρογγυλοκάθομαι σήμερα στο high moral ground του αντιφασισμού μου και να κριτικάρω τους -- σε μεγάλο βαθμό αγράμματους και απληροφόρητους -- Τσάμηδες επειδή, στην απόγνωσή τους, διάλεξαν λάθος προστάτες. Σαφώς και πολλοί Τσάμηδες ευθύνονται για ειδεχθή εγκλήματα στη διάρκεια της κατοχής, το γεγονός όμως αυτό δεν δικαιολογεί με κανένα τρόπο τις κτηνώδεις σφαγές αμάχων από τον ΕΔΕΣ ούτε την εθνοκάθαρση της ανεπιθύμητης μειονότητας. Εξ άλλου, όπως είχα αναφέρει και σε προηγούμενο σχόλιό μου, αρκετές εκατοντάδες Τσάμηδες ήταν ενταγμένοι στον ΕΛΑΣ (M.Mazower: After the War Was Over - Reconstructing the Family, Nation and State in Greece, 1943-1960, σελ. 26).

Αλλαγή σκηνικού:

Στα νότια παράλια της Μαύρης Θάλασσας διαδραματίστηκε (τηρουμένων των αναλογιών) κάτι παρόμοιο το 1916, όταν τα Τσαρικά στρατεύματα κατέλαβαν την Τραπεζούντα. Εκεί ο στρατός κατοχής δεν ήταν Ιταλογερμανικός αλλά Ρωσικός (ναι, το ξέρω, ο Τσάρος δεν ήταν Χίτλερ), οι κατακτημένοι δεν ήταν Έλληνες αλλά Οθωμανοί, και οι μειονοτικοί συνεργάτες των κατακτητών δεν ήταν Τσάμηδες αλλά Πόντιοι. Τί έκαναν, λοιπόν, οι Πόντιοι Οθωμανοί υπήκοοι το 1916;
-- Αντάρτικο κατά του στρατού της χώρας τους χτυπώντας τον στα μετόπισθεν ενώ αυτός πολεμούσε τους εισβολείς
-- Επιθέσεις σε Τουρκικά χωριά με τις απαραίτητες λεηλασίες και σφαγές αμάχων.
Φυσικά για τα παραπάνω δεν ευθύνονταν *όλοι* οι Πόντιοι που κατοικούσαν στην περιοχή, όμως σχεδόν όλοι είδαν με καλό μάτι την κατάληψη Οθωμανικών εδαφών από τον στρατό μιας εχθρικής δύναμης. Αλλά, βέβαια, "... καθένας διαβάζει αυτό που θέλει να διαβάσει. Οι Ανωχωριανοί τσακώνονταν με τους Κατωχωριανούς και επειδή οι Ανωχωριανοί τσαντίστηκαν πολύ, άρχισαν να χρησιμοποιούνται (με το ζόρι βεβαίως βεβαίως) από ..." κλπ κλπ (από υποθετικό σχόλιο Τούρκου σωσία του Αλέξανδρου).

Σίγουρα θα υπάρχουν κάποιοι pinheads που την κατάληψη Οθωμανικών εδαφών στην περιοχή της Μαύρης Θάλασσας θα την βάφτιζαν "απελευθέρωση Ελληνικών εδαφών". Όμως στα τρία βιλαέτια (νομούς) του Πόντου, οι Πόντιοι αποτελούσαν σαφώς την μειοψηφία (26% στο βιλαέτι της Τραπεζούντας, 9% στο βιλαέτι της Σεβάστειας και 2,5% στο βιλαέτι της Κασταμονής). Τα στοιχεία αυτά (που τα υιοθέτησε και τα χρησιμοποίησε η κυβέρνηση Βενιζέλου στις διεθνείς συνδιασκέψεις για την υποστήριξη των εθνικών επιδιώξεων) είναι του 1912 και τα αναφέρει ο τότε καθηγητής του Πανεπιστημίου της Αθήνας Γ. Σωτηριάδης:
Sotiriadis, G. (1918): An ethnological map illustrating Hellenism in the Balkan Peninsula and Asia Minor. London, Edward Stanford Ltd.

Πού θέλω να καταλήξω; Είμαι Έλληνας (συγκεκριμένα Πόντιος), αλλά δεν μου διαφεύγει το γεγονός ότι θα μπορούσα κάλιστα να είχα γεννηθεί Αλβανός ή Τούρκος ή Μελανήσιος. Προσπαθώ (στο μέτρο του δυνατού) οι απόψεις μου να μη χρωματίζονται από το τυχαίο γεγονός της γέννησής μου σε αυτή την απόφυση της Βαλκανικής χερσονήσου. Α, και κάτι άλλο: Τα ατοπήματα (to put it mildly) της χώρας μου με ενοχλούν στο πολλαπλάσιο, γιατί κατά κάποιο τρόπο νοιώθω συνυπεύθυνος.

sapere aude είπε...

φώτιος:
> Με τους Γερμανούς στην κατοχή συνεργάστηκαν και πολλοί Έλληνες "Ταγματασφαλίτες, Γερμανοτσολιάδες", δεν διώχθηκαν από την Ελλάδα ούτε ποτέ δικάστηκαν, απλά τους δόθηκαν θέσεις στον κρατικό μηχανισμό!

alexandros:
> Ποιά κατά τη γνώμη σου θα ήταν μια δίκαιη τιμωρία για τους Γερμανοτσολιάδες, τους μαυραγορίτες και για όποιον τέλος πάντων συνεργάστηκε με τους Ναζί;

Ίσως θα έπρεπε να ενταχθούν στον κρατικό μηχανισμό όσοι Τσάμηδες φόρεσαν τη στολή των ναζί και να εκδιωχθούν από τα σπίτια τους μόνο όσοι πολέμησαν μαζί με τον ΕΛΑΣ ή έμειναν ουδέτεροι;

alexandros:
> ... πρόκειται για κατάφωρη παραβίαση ανθρωπίνων δικαιωμάτων και πρέπει να καταγγελθούν από επίσημα χείλη.

Εννοείς labia majora ή labia minora;

Alexandros είπε...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
Alexandros είπε...

Ναι ρε συ Σάπερε, το προτελευταίο που είπες για όλους μας ισχύει. Στο τελευταίο είναι που διαφωνούμε.

Προσωπικά αρνούμαι να νοιώσω συνυπεύθυνος. Στον πόλεμο οι λαοί γίνονται και θύτες και θύματα.

Το κυριότερο: αρνούμαι να κρίνω τους δικούς μου παππούδες πιο αυστηρά από ότι θα κρίνω τους παππούδες των Ιταλών, των Γάλλων ή των Εγγλέζων.

Τα υπόλοιπα σχόλιά σου για τα μου...χειλα δεν τα καταλαβαίνω.

Alexandros είπε...

lol

"Ίσως θα έπρεπε να ενταχθούν στον κρατικό μηχανισμό όσοι Τσάμηδες φόρεσαν τη στολή των ναζί"

τώρα σε έπιασα ρε Σάπερε! Αυτή θα ήταν πραγματική τιμωρία για τους Τσάμηδες: να μπουν στο (εγκεφαλοφάγο) δημόσιο!

doctor είπε...

Μιας και είδα ότι η συζήτηση ... με αφορά θα πω ότι πριν διαβάσουμε ιστορία (και αν θέλουμε να διαβάσουμε σωστά την ιστορία) θα πρέπει να είμαστε αμερόληπτοι και αντικειμενικοί.
Αν το πατριωτικό συναίσθημα είναι τόσο ισχυρό που αδυνατούμε να δούμε την πραγματικότητα, τότε έχουμε δύο λύσεις:
α) να υποτάξουμε την πραγματικότητα στις εθνικές μας επιδιώξεις. Τότε όμως δεν μπορούμε να μιλάμε για ιστορική αντικειμενικότητα.
β) να μην ασχολούμαστε με την ελληνική ιστορία, αλλά με την ιστορία άλλων εθνών, που δεν έχουν σχέση με εμάς, π.χ. την ιστορία των Η.Π.Α., ή των σκανδιναβικών κρατών. Τότε, και μόνον τότε, θα είμαστε αντικειμενικοί διότι δεν θα έχουμε "προσωπικό" συμφέρον.

Διαβάζω στα σχόλια του alexandros και βλέπω έναν εκνευρισμό και μια προσπάθεια να υπερασπιστεί αυτή την συμπαγή "εθνική γραμμή".

Και όμως, ένας ιστορικός επιστήμονας, ή ένας απλός ιστορικός ερευνητής, μπορεί να κινηθεί μέσα στις πηγές, στην βιβλιογραφία και στις παραπομπές με κύριο σκοπό την ψηλάφηση της αντικειμενικότητας.
Εγώ έχω διαβάσει αρκετά βιβλία, και μάλιστα προσεκτικά, πριν γράψω το ποστ.
Καλό είναι να τα διαβάσουν ΟΛΟΙ, και να αποκτήσουν ΔΙΚΗ τους γνώμη, και κυρίως, να μην νομίσουν πως ό,τι κινείται πέραν των "καθιερωμένων" συνιστά και εθνική απειλή.

Δεν αγαπώ αυτόν τον τόπο λιγότερο από τον Άδωνι Γεωργιάδη, ίσως μάλιστα τον αγαπώ και περισσότερο από αυτόν.

Γράφει ο Νίκος Δήμου, στην "απολογία ενός ανθέλληνα":

"Όπως έχω γράψει και αλλού, η εικόνα που έχω για την πατρίδα δεν είναι ιδέα, αλλά αίσθηση - μία θαλπωρή του οικείου. Δεν θεωρώ τη χώρα μου ούτε καλύτερη ούτε σημαντικότερη από τις άλλες, την αγαπώ επειδή είναι η γωνιά μου μέσα στην οικουμένη - όπως αγαπώ την γειτονιά μου. Αλλά όπως δεν θα σκεπτόμουν ποτέ να μετατρέψω την γειτονιά μου σε ιδεολόγημα και να σκοτώσω γι αυτήν, έτσι δεν θεωρώ λογικό να μετατρέπουμε την πατρίδα σε έθνος – και να θυσιάζονται άνθρωποι για «ένα πουκάμισο αδειανό…»

Αγαπάω την Ελλάδα όπως αγαπάει κανείς το σπίτι του και τους δικούς του. Όμως αυτό δεν με κάνει να παραβλέπω τα στραβά της, ούτε να θεωρώ το δικό μου σπίτι και τους δικούς μου συγγενείς καλύτερους από τους άλλους ανθρώπους. Από μικρό παιδί απορούσα όταν έβλεπα φανατικούς – κάθε είδους. Κι ακόμα δεν μπορώ να καταλάβω πως γίνεται κανείς ορκισμένος οπαδός, ή καραμπινάτος πιστός. Έβλεπα τους μεγάλους να τσακώνονται για πολιτικά κόμματα ή ποδοσφαιρικές ομάδες, να «κόβουνε την καλημέρα» σε φίλους διότι υποστήριζαν άλλη παράταξη - και ξαφνιαζόμουν".

http://www.ndimou.gr/articledisplay.asp?cat_parent=2&time_id=428&cat_id=2

Ευχαριστώ για τον χρόνο σας.

με εκτίμηση,

doctor

Somsietha-VetemShqip-AlbanianBrother είπε...

Επιπλέον οι Τσάμηδες μπορούν πάντοτε να καταφύγουν με τη συνδρομή της κυβέρνησής τους στο Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων , και μπορεί να δικαιωθούν (μπορεί και όχι).

Το γιατί δεν το κάνουν αυτό (αν έχει ήδη γίνει ζητώ συγγνώμη) είναι δικό τους πρόβλημα και όχι δικό μας.


Fantazeze ti tha kani i eliniki diplomatia tin epomeni mera, min ksexname oti imaste sta valkania ke oxi skandhinavia, me mias mbori na paroun fotia ean gini kati se tetio epipedho, kiverniseon

sapere aude είπε...

--------------------
Alexandros:
> Προσωπικά αρνούμαι να νοιώσω συνυπεύθυνος. Στον πόλεμο οι λαοί γίνονται και θύτες και θύματα.
Το κυριότερο: αρνούμαι να κρίνω τους δικούς μου παππούδες πιο αυστηρά από ότι θα κρίνω τους παππούδες των Ιταλών, των Γάλλων ή των Εγγλέζων.
--------------------
ΚΑΤΩ ΤΑ ΧΕΡΙΑ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΠΑΠΠΟΥΔΕΣ!
Grandpa, I love you! <3

--------------------
doctor:
> Αν το πατριωτικό συναίσθημα είναι τόσο ισχυρό που αδυνατούμε να δούμε την πραγματικότητα, τότε έχουμε δύο λύσεις:
α) να υποτάξουμε την πραγματικότητα στις εθνικές μας επιδιώξεις. Τότε όμως δεν μπορούμε να μιλάμε για ιστορική αντικειμενικότητα.
--------------------
All good people agree,
And all good people say,
All nice people, like Us, are We
And every one else is They
/Rudyard Kipling/

Alexandros είπε...

doctor,

με τιμά που διάβασες τα σχόλιά μου. Ειλικρινά σου μιλάω, συμφωνώ με το 95% αυτών που λες.

Πιστεύω ότι πρέπει να κρίνουμε τα γεγονότα μέσα στο ιστορικό τους πλαίσιο αλλιώς είμαστε καταδικασμένοι σε βαθιά κατάθλιψη: όταν έρχεται η κουβέντα στην αρχαία Αθήνα θα βροντοφωνάζουμε για τους δούλους της και τη σφαγή των Μηλίων, όταν έρχεται η κουβέντα στο Βυζάντιο θα καταριόμαστε το Βελισσάριο και το Βουλγαροκτόνο, και καταλήγοντας στο '21 θα κλαίμε για τη σφαγή των Τούρκων της Τριπολιτσάς.

ΔΕ ΛΕΩ ΝΑ ΞΕΧΑΣΟΥΜΕ ΤΙΣ ΜΑΥΡΕΣ ΣΕΛΙΔΕΣ.
Λέω ότι θεωρώ παράλογο να φορτιζόμαστε γι αυτές. Πρέπει να τις δούμε με ψυχραιμία και διάθεση αυτοκριτικής, όχι όμως και να αυτομαστιγωνόμαστε όποτε μας δίνεται η ευκαιρία.

Είμαστε κι εμείς παιδιά της εποχής μας. Τα τελευταία μόνο χρόνια άρχισε να γίνεται κουβέντα για τις μειονότητες στην Ελλάδα και σε όλο τον κόσμο. Δεν έχουμε το δικαίωμα εμείς οι καλοζωισμένοι και καλοσπουδαγμένοι να ντρεπόμαστε για την ιστορία μας.

Αυτές είναι οι θέσεις μου γενικά.

Σχετικά με το post σου δεν έχω πειστεί για ένα πράγμα μόνο: ότι για τους Τσάμηδες ήταν μονόδρομος η συνεργασία με τους Ιταλούς και τους Γερμανούς. Δεν ξέρω, δε μου κάθεται καλά, δεν έχει νόημα.

Όποια και να ήταν τα κίνητρά τους όμως, όλοι παραδεχόμαστε ότι δεν ήταν και πολύ ευγενή, κάτι είχαν στο μυαλό τους. Θέλω να πω ότι αν γύριζε αλλιώς η ρόδα μπορεί να ήμασταν εμείς στη θέση τους. Γι αυτό: ούτε δαιμονοποιώ ούτε αγιοποιώ. Προσπαθώ να δω κάθε τι στο ιστορικό του πλαίσιο.

Δατς ολ.

sapere aude είπε...

-----------------------------------
Alexandros:
> ... και καταλήγοντας στο '21 θα κλαίμε για τη σφαγή των Τούρκων της Τριπολιτσάς.
-----------------------------------

Σίγουρα δεν πρέπει να νοιώθουμε ρίγη εθνικής συγκινήσεως για το μεγαλύτερο και πιο σαδιστικό έγκλημα πολέμου κατά αμάχων που έγινε στον Ελλαδικό χώρο την περίοδο 1821-1829. Τα παρακάτω τρία κείμενα του Θανάση Τριαρίδη είναι μόνο για αναγνώστες με γερά νεύρα:

Η «Ελευθερία» που σφάζει αμάχους
www.triaridis.gr/keimena/keimD035.htm

Για τη σφαγή της Τριπολιτσάς: μέρη ενός διαλόγου
www.triaridis.gr/keimena/keimD048.htm

Το πτωματόστρωτο - ή αυτό δεν είναι ποίημα
www.triaridis.gr/keimena/keimD053.htm

Για όσους το αγνοούν, η σφαγή των 32.000 γυναικών, βρεφών, παιδιών, γερόντων κλπ ("οι σκύλοι", βλ. πιο κάτω) της Τριπολιτσάς περιγράφεται με βαλκανική elegance από τον εθνικό μας ποιητή (υπάρχει άλλος εθνικός ύμνος που να περιγράφει λεπτομερώς και να υμνεί τη μαζική σφαγή αμάχων;) My favourite: η στροφή 65 με τα "λαχταριστά σωθικά" -- μάλλον κανένα κοκορέτσι θα ονειρευόταν ο Νιόνιος ενώ υμνούσε την Ελευθερία:

Τ’ ακαρτέρε. – Εφαίνοντ’ ίσκιοι
Αναρίθμιτοι γυμνοί,
Κόρες, γέροντες, νεανίσκοι,
Βρέφη ακόμη στο βυζί. (στροφή 48)

Κοίτα χέρια απελπισμένα
Πως θερίζουνε ζωές
Χάμου πεφτουνε κομμενα
Χέρια, πόδια, κεφαλιές, (στροφή 64)

Και παλάσκες και σπαθία
Με ολοσκόρπιστα μυαλά,
Και με ολόσχιστα κρανία
Σωθικά λαχταριστά. (στροφή 65)

Ολιγότευαν οι σκύλοι,
Και Αλλά εφώναζαν, Αλλά·
Και των Χριστιανών τα χείλη
Φωτιά εφώναζαν, φωτιά. (στροφή 68)

Σαν ποτάμι το αίμα εγίνη
Και κυλάει στη λαγκαδιά,
Και το αθώο χόρτο πίνει
Αίμα αντίς για τη δροσιά. (στροφή 72)

Να με συμπαθάς Αλέξανδρε, αλλά με κάτι τέτοια γίνομαι Τούρκος.

Alexandros είπε...

Σάπερε,

ευχαριστώ για τα links.

Tα αισθήματα οργής και απογοήτευσης εξαρτώνται απόλυτα από τις προσδοκίες μας: ήταν τραυματικό για όλους μας να ανακαλύπτουμε σιγά-σιγά ότι η Ελλάδα δεν είναι ακριβώς ο τόπος του ωραίου του μεγάλου και του αληθινού όπως μας μαθαίνανε στο σχολείο.

Νομίζω όμως ότι είναι άδικο να περάσουμε στο άλλο άκρο, ξεχειλίζοντας από οργή, θεωρώντας την Ελλάδα σαν μια χώρα τρελών εθνικοφρόνων.

doctor είπε...

Αλέξανδρε, αν διαβάσεις περισσότερο τα ποστ μου και γενικά τον τρόπο σκέψης μου θα δεις ότι το να νιώθει ένας νεοέλληνας υπερηφάνεια για τον Λεωνίδα, αλλά όχι ντροπή για τον Εφιάλτη, είναι οι δύο όψεις ενός κίβδηλου νομίσματος.
Η ιστορία δεν είναι συναισθηματικές ταυτίσεις ή διέξοδος και αναπλήρωση των όσων μας λείπουν με έπη και ένδοξο παρελθόν.
Η ιστορία είναι η προσπάθεια "ενσυναίσθησης" και πάντα η προσπάθεια θεώρησης των γεγονότων με βάση τα ισχύοντα της εποχής και όχι με βάση τα σημερινά δεδομένα.
Ευχαριστώ για την επικοινωνία.

doctor

doctor είπε...

Ο φίλος μου ο Θανάσης Τριαρίδης κρίνει με βάση τα σημερινά δεδομένα τις σφαγές του 1821.

Αυτό που πρέπει να βγαίνει ως συμπέρασμα είναι το εξής: "Αν θεωρούμε έγκλημα την σφαγή της Χίου, θα πρέπει να θεωρήσουμε και αυτήν της Τριπολιτσάς".

Αν όμως μεροληπτούμε και βλέπουμε μόνο την μία, τότε σκεφτόμαστε λάθος.

doctor

sapere aude είπε...

-----------------------------------
Alexandros:
> Νομίζω όμως ότι είναι άδικο να περάσουμε στο άλλο άκρο, ξεχειλίζοντας από οργή, θεωρώντας την Ελλάδα σαν μια χώρα τρελών εθνικοφρόνων.
-----------------------------------
Αν αναφέρεσαι σε μένα, δεν νομίζω ότι έχω περάσει στο άλλο άκρο. Οι Οθωμανοί (οι παππούδες των Τούρκων) ήταν αυτοί που ήταν, και όλοι γνωρίζουμε με κάθε λεπτομέρεια τα εγκλήματά τους. Τώρα, όμως, μιλάμε για τους *δικούς μας* παππούδες, για τις πράξεις των οποίων η πληροφόρηση που έχει ο μέσος Έλληνας κάθε άλλο παρά πλήρης και ισορροπημένη είναι.

Στο πολύ καλό blog του τουκιθεμπλόμ αναρτήθηκε πριν από λίγο ένα πολύ ενδιαφέρον post για τους Τσάμηδες και τα double standards στην αντιμετώπιση των δοσίλογων μετά τον πόλεμο. Αξίζει μια βόλτα από εκεί:
http://tuki8eblom.blogspot.com

sapere aude είπε...

On with my ramblings (και ζητώ συγγνώμη από τον κ. Kapllani για το εκτός θέματος ξεστράτισμα των σχολίων):

Σίγουρα και η Τριπολιτσά και η Χίος αποτελούν κτηνωδίες πρώτου μεγέθους (ας σημειωθεί όμως ότι η σφαγή της Τριπολιτσάς προηγήθηκε χρονικά και είχε περισσότερα θύματα, συμπεριλαμβανομένων και όλων των Εβραίων της πόλης). Εγώ, σαν Έλληνας, θεωρώ υποχρέωσή μου να συμμετέχω στο outing των *δικών μας* σφαγέων αμάχων -- αν ήμουν Τούρκος σίγουρα θα επικεντρωνόμουν στη σφαγή της Χίου παρά της Τριπολιτσάς. Όταν ο Ορχάν Παμούκ καταδικάζει τις εκκαθαρίσεις Αρμενίων και Κούρδων από τους συμπατριώτες του φυσικά και *δεν* υπονοεί ότι οι Τούρκοι υπήρξαν πάντα θύτες και ποτέ θύματα, πολλοί, όμως, στη χώρα του τον ψέγουν ακριβώς γι' αυτό!
Για τον Ορχάν Παμούκ και την "εύκολη και αδάπανη" συμπαράσταση που εισέπραξε από αυτή την πλευρά του Αιγαίου είχε γράψει ο Νίκος Δήμου το 2005· στό σχόλιό του, μάλιστα, αναφέρει και το βιβλίο του Γιώργου Μαργαρίτη για τους Τσάμηδες & Εβραίους. Το link είναι:
http://www.ndimou.gr/newsarticle_gr.asp?news_id=126

sapere aude είπε...

-----------------------------------
Αρχαίος:
> ... η ύπαρξη αναγνωρισμένης μειονότητας προυποθέτει την ύπαρξη ...
> ... να αριθμεί ένα σεβαστό πλήθος ατόμων ...
> ... Η μόνη εθνική μειονότητα στην Ελλάδα είναι ...
-----------------------------------
sapere aude:
> Με ποιό τρόπο πρέπει να γίνεται ο προσδιορισμός της εθνοτικότητας (ethnicity) των πολιτών ενός σύγχρονου δημοκρατικού κράτους; Με ποιό ακριβώς τρόπο γίνεται ο προσδιορισμός της εθνοτικότητας των πολιτών της Ελλάδας; Αν δεν απαντήσεις σε αυτό το ερώτημα δεν έχει κανένα απολύτως νόημα να συζητάμε για σεβαστά ή μη πλήθη.
-----------------------------------

Αρχαίε, αν τυχόν διαβάζεις αυτές τις γραμμές, σου υπενθυμίζω ότι μου χρωστάς μια απάντηση.

Tannhauser είπε...

Pershendetje,

Kam verrejtur se ne shkrimin grek te emrave te Kosoves po perdorni nje standart te ndryshem nga ai i shqipes. P.sh. ''Πρίστινα'', ''Πρίζρεν'' (ne vend te Πριστίνα, Πριζρέν) etj; madje edhe kur shkruani toponimet ne formen latine i shkruani ''Pristina'' dhe jo ''Prishtina''. Jam ne kureshtje se si do permendni toponimet qe kane emra alternative ne serbisht e shqip.

Me respekte.

Έχω παρατηρήσει πως χρησιμοποιείτε στα γραπτά σας διαφορετική μορφή για τα τοπωνύμια του Κοσόβου από την καθιερωμένη αλβανική. Κανονικά θα περίμενε κάποιος να χρησιμοποιήσετε την αλβανική. Γιατί συμβαίνει αυτό; Επίσης είμαι περίεργος να δω ποιό τοπωνύμιο θα χρησιμοποιείσετε όταν αναφέρετε κάποια περιοχή με διπλή ονομασία.

Orlando είπε...

Tannhauser,sorry που απαντω εγω αντι του Καπλανι αλλά πες μου. Αν ήταν να γράψει "München" θα έγραφε "Μόναχο" και όχι "Μινχεν". Σωστα? Ετσι και το "Πρίστινα" και το "Πρίζρεν" ,αυτές είναι οι ελληνικες ονομασίες και εφοσον το αρθρο γραφεται στην ελληνικη γλώσσα έτσι πρέπει να λέγεται. Όπως επίσης ο Αμερικανός θα γράψει "Rome" kai oxi "Roma" στο αμερικάνικο άρθρο.
Οσως αφορά στα τοπωνύμια με διπλή ονομασία από ότι έχω προσέξει συχνά αναγράφεται σε παρένθεση η δευτερη ονομασία. Τώρα...η σειρά προτεραιότητας...τι σημασία έχει? :)

Maria είπε...

Δεν καταλαβαίνω την απάντηση σου Γκάζι! Γιατί με ειρωνεύσαι; Επειδή δεν έχεις τίποτε να πείς; Να χαρώ δημοσιογράφος!!!
Και αυτές οι "πονεμένες" ιστορίες σου με μετανάστές!!! Αμάν πια!!! Μην κατηγορείς την Ελλάδα για έλλειψη μεταναστευτικής πολιτικής γιατί απλά ποτέ δεν σας ζητήσαμε να ρθείτε! Παράνομα μπήκατε οι περισσότεροι, ρίξατε τα μεροκάματα στην οικοδομη και κάνατε πλουσιότερους τους εργολάβους. Αλλά και το αφεντικό σου, ο Λαμπράκης αυτούς υπηρετεί, το μεγάλο κεφάλαιο, που θησαυριζει σε βάρος Αλβανών και Ελλήνων εργαζομένων!!!

sapere aude είπε...

Πάλι αϋπνίες έχεις Μαρία; Κι εγώ ομοιοπαθής. Πρέπει επιτέλους να κάνουμε κάτι μ' αυτούς τους μεθυσμένους Αλβανούς εθνικιστές που δεν μας αφήνουν να κλείσουμε μάτι.

doctor είπε...

Μαρία, εκφράζετε έναν ρατισμό που διαχέεται μέσω των ΜΜΕ αλλά είμαι σίγουρος ότι θα απαντήσετε ότι δεν είστε ρατσιστής.
Τόσο το χειρότερο τότε, διότι τότε είστε ένα φερέφωνο του οποίου η μόνη ενημέρωση είναι η τηλεόραση...

doctor

dryokolaptis είπε...

sapere aude μαστιγώσου 1821 φορές για την σφαγή της τριπολιτσάς να εξιλεωθείς...
Θέλω να δω αν αύριο ανάλογες σφαγές ξεσπάσουν πάλι στα βαλκάνια με συμμετοχή της Ελλάδας και υπο την μαεστρική μπαγκέτα των αμερικάνων ερμηνεύοντας το γνωστό άσμα "διαίρει και βασίλευε", θέλω να δω λοιπόν πόσο αμέτοχοι θα μείνετε όσοι αφορίζετε ένθεν και ένθεν εθνοσφαγείς και εθνοκαθαριστές αλλά αποδέχεστε σιωπηλά το γεγονός ότι οι Αμερικάνοι έχουν την ευθύνη της προστασίας της "δημοκρατίας" στην περιοχή...

sapere aude είπε...

@ dryokolaptis:
Αφού σε τρώει η περιέργεια περίμενε και θα δεις. Meantime keep your pecker up.

είπε...

情趣商品,情趣用品,情趣用品,情趣,情趣,情趣用品,情趣商品,情趣用品,情趣,情趣,情趣用品,情趣商品,情趣用品,情趣,情趣,情趣用品,情趣用品,情趣用品,情趣用品,情趣用品.情趣,情趣,情趣,情趣,視訊聊天室

麻將,台灣彩卷,六合彩開獎號碼,運動彩卷,六合彩,遊戲,線上遊戲,cs online,搓麻將,矽谷麻將,明星三缺一, 橘子町,麻將大悶鍋,台客麻將,公博,game,,中華職棒,麗的線上小遊戲,國士無雙麻將,麻將館,賭博遊戲,威力彩,威力彩開獎號碼,龍龍運動網,史萊姆,史萊姆好玩遊戲,史萊姆第一個家,史萊姆好玩遊戲區,樂透彩開獎號碼,遊戲天堂,天堂,好玩遊戲,遊戲基地,無料遊戲王,好玩遊戲區,麻將遊戲,好玩遊戲區,小遊戲,電玩快打

情趣用品,情趣,A片,AIO,AV,AV女優,A漫,免費A片,情色,情色貼圖,色情小說,情色文學,色情,寄情竹園小遊戲,色情遊戲,AIO交友愛情館,色情影片,情趣內衣,情趣睡衣,性感睡衣,情趣商品,微風成人,嘟嘟成人網,成人,18成人,成人影城,成人圖片,成人貼圖,成人圖片區,UT聊天室,聊天室,豆豆聊天室 ,哈啦聊天室,尋夢園聊天室,聊天室尋夢園,080苗栗人聊天室,080聊天室,視訊交友網,視訊

借錢,黃金,黃金回收,黃金價格,黃金買賣,當舖

A片,A片,成人網站,成人影片,色情,情色網,情色,AV,AV女優,成人影城,成人,色情A片,日本AV,免費成人影片,成人影片,SEX,免費A片,A片下載,免費A片下載,做愛,情色A片,色情影片,H漫,A漫,18成人

a片,色情影片,情色電影,a片,色情,情色網,情色,av,av女優,成人影城,成人,色情a片,日本av,免費成人影片,成人影片,情色a片,sex,免費a片,a片下載,免費a片下載,成人網站,做愛,自拍