Σάββατο, Ιουνίου 21, 2008

Ο έρωτας, η παρθενιά, η παράδοση


«Θέλει να παντρευτούμε, αλλά εγώ δεν είμαι κορίτσι. Καταλαβαίνετε τι θέλω να πω... Μια φίλη μου μού λέει να ραφτώ. Ντρέπομαι κυρία Μίνα... Πώς να του το κάνω αυτό. Και πώς να τον αγαπάω έπειτα; Εσείς τι με συμβουλεύετε;»- από το «Στοιχεία για τη δεκαετία του ΄60», Θανάσης Βαλτινός
Μια έντονη συζήτηση γύρω από το σώμα της μουσουλμάνας γυναίκας ταρακούνησε πρόσφατα (ξανά) τη Γαλλία. Αφορμή η απόφαση του δικαστηρίου της Λιλ που ακύρωσε τον γάμο δυο Γάλλων μουσουλμάνων, επειδή τη νύχτα του γάμου ο γαμπρός αποκάλυψε ότι η νύφη δεν ήταν παρθένα. Πρωταγωνιστές της ιστορίας δυο τριαντάχρονοι, ο Αλί και η Βάφια: είναι τα «δημοσιογραφικά» τους ονόματα. Δυο νέοι Γάλλοι, με μαροκινή καταγωγή. Ήταν ήδη δυο χρόνια αρραβωνιασμένοι, χωρίς να έχουν ενδώσει στους πειρασμούς της σάρκας. Το Κοράνι και η παράδοση απαγορεύουν τις προγαμιαίες σχέσεις. Ο σαρκικός έρωτας είναι επιτρεπτός μόνο τη νύχτα του γάμου. Εκείνη την «μοιραία» νύχτα, λοιπόν, ο Αλί βγήκε από το γαμήλιο δωμάτιο πολύ πιο νωρίς. Είχε χάσει το χαμόγελο που έχουν, συνήθως, οι νιόπαντροι. Αναστατωμένος και περίλυπος ανακοίνωσε στους δικούς του και στους συγγενείς της νύφης, που ακόμα γιόρταζαν γύρω από το γαμήλιο τραπέζι, το φοβερό νέο: η γυναίκα του δεν ήταν παρθένα όπως πίστευε. Η συνέχεια δόθηκε στα δικαστήρια. Ο Αλί ζήτησε την ακύρωση του γάμου, επειδή η γυναίκα του είχε χάσει «μια ουσιαστική ιδιότητα της προσωπικότητάς της». Εκείνη, είπε, τον παραπλάνησε. Του είχε εκμυστηρευτεί ότι είναι παρθένα, ενώ δεν ήταν. Η Βάφια ανέλαβε την ευθύνη του ψέματος. Δίστασε να του πει ότι πριν τον γνωρίσει είχε μια άλλη ερωτική σχέση όπου είχε χάσει την παρθενιά της. «Σε τελευταία ανάλυση ο έρωτας είναι πάντα παραπλάνηση» πρόσθεσε. Το γαλλικό δικαστήριο ακύρωσε τον γάμο. Αναγνώρισε ότι η Βάφια «είχε χάσει μια ουσιαστική ιδιότητα της προσωπικότητάς της». Η απόφαση προκάλεσε έντονες συζητήσεις. Εκατόν πενήντα ευρωβουλευτές, αριστεροί και δεξιοί, έστειλαν επιστολή ενάντια στην απόφαση. «Η παρθενιά», γράφουν, «δεν αποτελεί ουσιαστική ιδιότητα της προσωπικότητας του ανθρώπου». Το Διαδίκτυο πήρε και αυτό φωτιά. «Κάτω το βάρβαρο Ισλάμ!» έγραφαν οι ισλαμόφοβοι. «Κάτω η έκφυλη Δύση!» ανταπαντούσαν έξαλλοι οι ισλαμιστές. Δίνοντας παράλληλα και γαμήλιες συμβουλές: «Τη νύχτα του γάμου καλό είναι να προσευχηθείς τουλάχιστον δυο φορές πριν αγκαλιάσεις τη νύφη. Να επικαλεστείς το όνομα του Θεού πριν διεισδύσεις μέσα της. Η γυναίκα δεν πρέπει να δει ποτέ τα γεννητικά όργανα του συζύγου της. Το ίδιο και ο άνδρας. Καλό είναι να αποφεύγει κανείς να δει ακόμα και τα δικά του γεννητικά όργανα, ακολουθώντας το παράδειγμα του Οσμάν Μπεν-Αφάν, του πιο συνεσταλμένου από τους φίλους του Προφήτη, ο οποίος δεν είχε δει ποτέ τα δικά του γεννητικά όργανα». Με όλο τον σεβασμό που με διακρίνει για τη διαφορετικότητα και τις θρησκείες την βρίσκω κάπως υπερβολική την προτροπή...
Η γυναικεία παρθενιά ως υπέρτατη αξία δεν είναι επινόηση του Ισλάμ. Δεν είναι αποκλειστικό μονοπώλιο της αραβικής κουλτούρας. Και οι αρχαίοι Αθηναίοι λάτρευαν την Παρθένα Αθηνά. Οι μονοθεϊστικές θρησκείες όμως μετατρέπουν την γυναικεία παρθενιά σε ύψιστο ιδεώδες. Από τη μια η λατρεία της παρθενιάς και την άλλη το μίσος για τον σαρκικό πειρασμό. Κάμποσοι αφοσιωμένοι χριστιανοί, ειδικά στους πρώτους αιώνες, έφθαναν στον αυτοευνουχισμό για να δαμάσουν τις σειρήνες της σάρκας. Ο Άγιος Ιερώνυμος φθάνει στο σημείο να καταδικάζει και τον γάμο: αφού η συντέλεια του κόσμου δεν θα αργήσει, γιατί χρειάζονται τα παιδιά; Όλο το χριστιανικό δόγμα σημαδεύτηκε από τη λατρεία της παρθενιάς. Ο «καλός χριστιανός» και ο «καλός μουσουλμάνος», εκείνοι που ακολουθούν κατά γράμμα το δόγμα, στην ουσία δεν πρέπει να έχουν και πολλές διαφορές μεταξύ τους πάνω στο θέμα.
Πολιτισμικά μιλώντας, τη σύνδεση της γυναικείας παρθενιάς με την τιμή και την ντροπή την βρίσκουμε σε πάμπολλες παραδοσιακές κοινωνίες, σε Δύση και Ανατολή. Η γυναικεία παρθενιά στην Ευρώπη είχε τέτοια αξία που ακόμα και ο Φρόυντ την επαίνεσε. «Ο άνδρας που για πρώτη φορά θα ικανοποιήσει τον φλογερό έρωτα μιας παρθένας [...] θα είναι εκείνος με τον οποίον εκείνη θα διατηρήσει σταθερή και μακρά σχέση, πράγμα που δεν ισχύει για τους άλλους άνδρες» γράφει. Μέχρι τη δεκαετία του ΄80, στην καθολική Νότια Ιταλία, μετά την πρώτη νύχτα του γάμου ο γαμπρός κρέμαγε στο μπαλκόνι του σπιτιού του, ως δημόσιο έκθεμα, ένα λευκό σεντόνι το οποίο έπρεπε να έχει μια κόκκινη κηλίδα στη μέση: το αίμα της γυναίκας ως πιστοποίηση της παρθενιάς της. (Οι πιο ανένδοτοι στο θέμα της παρθενιάς είναι οι μαφιόζοι). Η παρθενιά της γυναίκας στις παραδοσιακές κοινωνίες είναι στενά συνδεδεμένη με την έννοια της τιμής. Σε τέτοιες κοινωνίες υπάρχεις μόνο μέσα από τον τρόπο που σε βλέπουν οι άλλοι. Στους καθολικούς της ορεινής Αλβανίας, μέσα στην προίκα της γυναίκας υπήρχε πάντα μια σφαίρα: σε περίπτωση που η γυναίκα δεν είναι παρθένα. Στη χριστιανική Βραζιλία είναι συνήθης πρακτική σήμερα οι γυναίκες να καταφεύγουν στην υμενοπλαστική για να αποκαταστήσουν την παρθενιά τους. Στην Αμερική, για τη λευκή συντηρητική μεσαία τάξη, η παρθενιά παραμένει ταμπού. Τα τελευταία χρόνια στην Αμερική, μαζί με την αύξηση της επιρροής των θρησκόληπτων, έχουν αυξηθεί και οι επεμβάσεις υμενοπλαστικής.
Διαβάζοντας το καταπληκτικό βιβλίο της Έφης Αβδελά «Διά λόγους τιμής», καταλαβαίνεις την αξία της γυναικείας παρθενιάς στην Ελλάδα του ΄50. Ή διαβάζοντας τα γράμματα των ακροατριών της «Ώρας της Γυναίκας» στο βιβλίο του Θανάση Βαλτινού «Στοιχεία για τη δεκαετία του ΄60». «Δεν επιθυμούσα, ούτε επιθυμώ προ του γάμου σεξουαλικές σχέσεις» γράφει η Α.Τ. «Ξέρω ότι δεν ζούμε στο 1900 αλλά στο 1960 έτος, και πολλά πράγματα έχουν αλλάξει. Νομίζω όμως ότι κάθε άνθρωπος έχει το δικαίωμα να έχει τις αρχές του, έστω και αν αυτές δεν αρέσουν στους άλλους. Ή μήπως κάνω λάθος εγώ; Μήπως είμαι υπερβολική; Μήπως δεν έχει καμιά αξία να μένει μια κοπέλα ανέπαφη μέχρι την ημέρα του γάμου της;».
Μετά το τέλος του απαρτχάιντ, το «τεστ της παρθενιάς» ευδοκιμεί στην Νότια Αφρική, στη φυλή Ζουλού. Tα ανήλικα κορίτσια παίρνουν «πιστοποιητικό παρθενιάς». Τους χρησιμεύει για τον γάμο. Ο γαμπρός που θέλει να παντρευτεί μια παρθένα πρέπει να φέρει περισσότερες αγελάδες ως μέρος της προίκας του. Τα κορίτσια που δεν έχουν το «πιστοποιητικό παρθενιάς» γίνονται συχνά αντικείμενο στιγματισμού.


Στην Ευρώπη, η δεκαετία του ΄60 ήταν η δεκαετία της χειραφέτησης. Αν η γυναικεία παρθενιά στην Ευρώπη σήμερα δεν αποτελεί «ουσιαστική ιδιότητα», το οφείλουμε στα κινήματα χειραφέτησης και αυτοπροσδιορισμού αυτής της εποχής. Οι Γάλλοι δικαστές, που αποφάσισαν ότι η παρθενιά αποτελεί «ουσιαστική ιδιότητα της προσωπικότητας της γυναίκας», φαίνεται ότι αναφέρονται στις αξίες της Ιεράς Γραφής ή των παραδοσιακών κοινωνιών του 1900. Σε κάθε περίπτωση, ο Αλί, όταν διαπίστωσε ότι η γυναίκα του δεν ήταν παρθένα, δεν άρπαξε το μαχαίρι να τη σφάξει. Αυτή η ιστορία δεν είχε τα συστατικά που θα επιθυμούσε ένας ισλαμόφοβος. Ο Αλί και η Βάφια χώρισαν ειρηνικά. Πιο ειρηνικά από ό,τι χωρίζουν στη χριστιανική Νότια Ιταλία ή Βραζιλία. Ο Αλί είπε πως δεν μπορεί να ζήσει μαζί της επειδή εκείνη έχασε «μια ουσιαστική ιδιότητα της προσωπικότητάς της», την παρθενιά της. Εκείνη ανταπάντησε πως θέλει να χωρίσει επειδή και εκείνος άλλαξε. «Έχασε εκείνο το χαμόγελο και την επιθυμία για ζωή που με είχαν γοητεύσει» είπε. Εκείνο το χαμόγελο που γοητεύει και την επιθυμία για ζωή δεν μπορεί να σου τα χαρίσει κανένας πλαστικός χειρουργός, καμία ιερή παράδοση, καμία Ιερά Γραφή...
Ιnfo: Έφη Αβδελά, Διά λόγους τιμής, εκδ. Νεφέλη
Θανάσης Βαλτινός, Στοιχεία για τη δεκαετία του΄60, εκδ. Άγρα

17 σχόλια:

γεράσιμος μπερεκέτης είπε...

Νηφάλια ματιά:)

gay super hero είπε...

Δηλαδή αφού δεν την έσφαξε αλλά αρκέσηκε να βγάλει στη φόρα τα προσωπικά της δεδομένα και να ζητήσει διαζύγιο όλα είναι μια χαρα; Ο ίδιος έκανε τεστ παρθενίας;

Δεν αποτελεί σεβασμό στον πολιτισμό του οποιουδήποτε η ανοχή απέναντι σε πρακτικές που προσβάλλουν την προσωπικότητα, την αξιοπρέπεια και την ελευθερία του ατόμου. Ο πολιτισμός και η κουλτούρα δεν είναι κάτι το στατικό. Υπάρχουν περιπτώσεις που μπορεί και επιβάλλεται να αλλάξει.

anypopti είπε...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
anypopti είπε...

καταπληκτικό άρθρο!!
μια μπορντώ καλημέρα απο το νησί του Ήλιου!

Αρχαίος είπε...

Εγώ δεν θα μείνω στο γεγονός της παρθενίας αλλά στο γεγονός ότι ο κοπέλα εν γνώση της έλεγε ψέματα και απέκρυψε ένα γεγονός που ο σύντροφός της το θεωρούσε πολύ βασικό.
Συνεπώς είμαι υπέρ της λύσης του γάμου αλλά για διαφορετική αιτία.

Ελπίζω να μην θεωρηθεί ότι είμαι υπερ της παρθενίας των γυναικών (αλλά όχι των ανδρών).

Ερμής είπε...

Και εμένα αυτό μου έκανε την πιο κακή εντύπωση..το ψέμα της κοπέλας (φυσικά γνωρίζοντας τις πιθανές συνέπειες της αποκάλυψης του) και όχι το οτι δεν διέθετε πλέον την παρθενία της. Ενδιαφέρον θέμα...Θυμήθηκα την ταινία με την Ζωή Λάσκαρη "Στον αστερισμό της Παρθένου"...

gay super hero είπε...

Το θέμα είναι ή κοπέλα γιατί το απέκρυψε ή αυτός γιατί το θεωρούσε απαραίτητο;

'Ελεος θα μας τρελάνουν ορισμένοι

Λωτοφάγος είπε...

Εκπλήσσομαι με την απόφαση του δικαστηρίου (αν και δεν έχω σε μεγάλη υπόληψη τους δικαστές!). Και μάλιστα στη Γαλλία με τις... ζωηρές γυναίκες! Μας δουλεύουν, μου φαίνεται!
Όσο για τους Ζουλού, τα πράγματα είναι ακόμα χειρότερα: μέσα στην αμορφωσιά και τη φαλλοκρατική τους στενοκεφαλιά, οι άντρες προσπαθούν να καταπολεμήσουν το AIDS νυμφευόμενοι παρθένες με βούλα! Τώρα, αν οι ίδιοι είναι φορείς, αυτό δεν έχει καμιά σημασία!

maria_pin είπε...

Δυστυχώς οι σεξουαλικές πρακτικές στην Αφρική είναι λυπητερή ιστορία- θυμάμαι πριν από χρόνια ένα άρθρο για το λεγόμενο dry sex που επιφέρει πληγές και επομένως αυξημένη πιθανότητα μολύνσεων.

Οσο για τη Γαλλία, ας μην πάμε πολύ μακρυά. Μέχρι και την προηγούμενη γενιά στην Ελλάδα τέτοια συνέβαιναν, και ακόμα και τώρα σε κάποιους κύκλους ( εκκλησία ) τέτοιες απόψεις περί παρθενίας καλά κρατούν.

Ας ελπίσουμε όμως οτι σιγά σιγά θα αρχίσουν να σβύνουν..

.... τρεφώνιρος είπε...

άν η παρθενιά είναι ομερτά
τότε τα προσωπικά δεδομένα
είναι προδομένα;
αλλά δυό χρόνια τίμιας αποχής;
καλύτερη αιτία
σεβασμού ή διαζυγίου.

ritsmas είπε...

Το διαβασα στα Νεα και το βρήκα εξαιρετικό... Ειχα δει την πρωτη πρωτη μερα ενα συντομάκι στη Λιμπερασιόν και ειπα, να δεις που θα γίνει θέμα. Οπως και έγινε... τωρα διαβασα ότι το δικαστήριο ακυρωσε την προηγουμενη απόφαση και το ζευγος στη Λιλ θα περιμένει ως τον Σεπτεμβιο για να αποφασιστεί τελικά τί θα γίνει
χαιρετω

Manos Bairaktaris είπε...

Το κάθε λάθος έχει και την ανάλογη ποινή. Το να πεις ψέματα στο σύντροφό σου, ή ακόμα και στον φίλο σου ή τον συνάδελφό σου έχει τις επιπτώσεις στην σχέση σας. Σε καμία περίπτωση δεν δικαιολογείται η κοινωνική απομόνωση και η δημοσιοποίηση των προσωπικών δεδομένων σου. Ακόμα κι αν τα ονόματα δεν δημοσιοποιήθηκαν, η αναγγελία στον κοινωνικό περίγυρο από τον σύζηγο είναι κατακριτέα. Η επιλογή να χωρίσουν είναι δικαίωμα και ο λόγος κάθε φορά προσωπικός και μη κατακριτέος. Ο δικαστής είναι τουλάχιστον αχαρακτήριστος.

Αρμός είπε...

Καλημέρα!
Καταρχήν καλώς σε βρίσκω. Εκ των προτέρων ζητώ συγνώμη που δεν
δεν θα σχολιάσω το ποστ σου. Είμαι νέος στη blogosfera, και θέλω να σου κάνω γνωστό με αυτό το κόμεντς-μήνυμα την παρουσία μου. Έφτιαξα ένα blog που θα ασχοληθεί κυρίως με το βιβλίο και με τους συγγραφείς. Ελπίζω να συμπληρώσει έστω έναν πολύ μικρό κενό στο χώρο αυτό. Καλημέρα και πάλι και καλό σαββατοκύριακο!

Domenica είπε...

Επειδή συμφωνώ με την προσέγγιση σας και σε αυτό το θέμα, θα κάνω μονάχα ένα νομικής φύσης σχόλιο:

ο γάμος κατέστη ακυρώσιμος -και τελικά ακυρώθηκε με δικαστική απόφαση- γιατί η βούληση του ενός δεν ήταν πραγματική λόγω της πλάνης του σχετικά με ένα ζήτημα που για αυτόν ήταν σημαντικό. Ας μη μείνουμε στο αντικείμενο της εξαπάτησης, αλλά στην εξαπάτηση αυτή καθαυτή που κλόνισε την εμπιστοσύνη του άντρα προς τη γυναίκα.
Ίσως αν ήξερε τα δεδομένα από πριν να ήταν αλλιώς τα πράγματα...το πρόβλημα δεν είναι το σεξουαλικό ιστορικό της γυναίκας αλλά η εξαπάτηση για μένα!
Σε όλα τα άλλα συμφωνώ!

cortlinux είπε...

Δυστυχώς για μένα αποτελεί ένα πισογύρισμα της κοινωνίας μας. Την ενσωμάτωση του ισλάμ στην ευρώπη δεν την βλέπω εφικτή, ενώ το επιστροφή στην υπέρτατη αλήθεια των θρησκειών (κι όχι της πραγματικότητας) αποτελεί βασικό στοιχείο.

Θα συμφωνήσω με την γυναίκα. Αν είσαι τόσο ανίκανος να θεωρείς τόσο σημαντικό πράγμα την παρθενία και να χάνεις την αγκαλιά και το χαμόγελό σου, δε σου αξίζει μια τέτοια αγκαλιά.

Παραδόσεις λες και ζούμε σε βουκολικές εποχές (και για τους συντοπίτες μου τα λέω, δεν απέχουν και πολύ)

Ελένη Τροβά είπε...

Γκάζι, όπως πάντα έξοχος.

είπε...

情趣用品,情趣,A片,AIO,AV,AV女優,A漫,免費A片,AIO交友愛情館,愛情公寓,情色,情色貼圖,色情小說,情色小說,情色文學,色情,寄情築園小遊戲,色情遊戲,嘟嘟情人色網,一葉情貼圖片區,情色論壇,色情影片,微風成人,嘟嘟成人網,成人,18成人,成人影城,成人圖片區,成人圖片,成人貼圖,UT聊天室,聊天室,豆豆聊天室,哈啦聊天室,尋夢園聊天室,聊天室尋夢園,視訊聊天室,視訊聊天

麻將,台灣彩卷,六合彩開獎號碼,運動彩卷,六合彩,線上遊戲,矽谷麻將,明星3缺一,橘子町,麻將大悶鍋,台客麻將,公博,game,,中華職棒,麗的線上小遊戲,國士無雙麻將,麻將館,賭博遊戲,威力彩,威力彩開獎號碼,龍龍運動網,史萊姆,史萊姆好玩遊戲,史萊姆第一個家,史萊姆好玩遊戲區,樂透彩開獎號碼,遊戲天堂,好玩遊戲,遊戲基地,無料遊戲王,好玩遊戲區,麻將遊戲,好玩遊戲區,小遊戲,遊戲區,電玩快打,cs online

情趣用品,情趣,情趣商品,A片,AIO交友愛情館,AIOAV女優,AV,A漫,免費A片,本土自拍,自拍,愛情公寓,情色,情色貼圖,色情小說,情色小說,情色文學,色情,寄情築園小遊戲,色情遊戲,色情影片,情色網,色情網站,微風成人區,微風成人,嘟嘟成人網,成人,18成人,成人影城,成人圖片區,成人圖片,成人貼圖,成人文章,成人小說,UT聊天室,聊天室,豆豆聊天室,哈啦聊天室,尋夢園聊天室,聊天室尋夢園,080中部人聊天室,080聊天室,中部人聊天室,080苗栗人聊天室,苗栗人聊天室,免費視訊聊天,免費視訊,視訊聊天室,視訊聊天

情趣用品,情趣,情趣商品,愛情公寓,情色,情色貼圖,色情小說,情色小說,情色文學,色情,寄情築園小遊戲,色情遊戲,AIO交友愛情館,一葉情貼圖片區,情色論壇,色情影片,色情網站,微風成人區,微風成人,嘟嘟成人網,成人,18成人,成人影城,成人圖片,成人貼圖,成人圖片區,成人文章,成人小說,A片,AV女優,AV,A漫,免費A片,自拍,UT聊天室,聊天室,豆豆聊天室,哈啦聊天室,尋夢園聊天室,聊天室尋夢園,080中部人聊天室,080聊天室,080苗栗人聊天室

情趣用品,情趣,情趣商品,愛情公寓,情色,情色貼圖,色情小說,情色小說,情色文學,色情,做愛,寄情築園小遊戲,色情遊戲,AIO交友愛情館,AIO,色情影片,情色網,微風成人,嘟嘟成人網,成人,18成人,成人影城,成人圖片,成人貼圖,成人圖片區,成人文章,成人小說,成人電影,麗的色遊戲,自拍,A片,AV女優,AV,A漫,視訊交友網,視訊,視訊交友,免費視訊聊天室,免費視訊,視訊聊天,視訊聊天室,UT聊天室,聊天室,豆豆聊天室,哈啦聊天室,尋夢園聊天室,聊天室尋夢園