Τρίτη, Σεπτεμβρίου 22, 2009

Να. ο καταφερτζής

Προχθές μου τηλεφώνησε ο Να. Είχα χρόνια να τον ακούσω. Το αληθινό του όνομα είναι Λα., αλλά το άλλαξε σε Να. όταν ήρθε στην Ελλάδα. Με τον Να. γνωριζόμαστε από το δημοτικό. Μου ήταν πάντα αντιπαθητικός και εάν δεν βρισκόμασταν σε μια ξένη χώρα, ως μετανάστες, δεν θα του μίλαγα καν. Αλλά στην ξενιτιά ακόμα και ο πιο αντιπαθητικός συγχωριανός σού φαίνεται οικείος. Ο Να., όπως συνηθίζει, άρχισε αμέσως να με βομβαρδίσει με ερωτήσεις. Με ένα ύφος μπαγάσα και ανακριτή μαζί. Ήθελε να ξέρει πολλά, αλλά κυρίως αν έχω παντρευτεί, αν έχω αγοράσει σπίτι, αν έχω παιδιά, αν έχω αυτοκίνητο, αν έχω αγοράσει εξοχικό, τουλάχιστον στην Αλβανία. Του απάντησα ότι δεν έχω παιδιά, ούτε έχω αγοράσει σπίτι, ούτε αυτοκίνητο, ούτε εξοχικό. «Μα, τι κάνεις;» φώναξε ο Να., με το ύφος ενός πατέρα που ψέγει τα παιδιά του. «Εμένα μου είπαν ότι έχεις γίνει γνωστός». Για τον Να., σαφώς, το να γίνεις γνωστός συνεπάγεται αμέσως παιδιά, αυτοκίνητα, σπίτια και εξοχικά. Από ευγένεια τον ρώτησα αν ο ίδιος έχει παντρευτεί και αν έχει παιδιά. Μου είπε πως όλα στην ζωή του είναι επί δυο. Έχει δυο παιδιά, δυο (ακριβά) αυτοκίνητα και δυο εξοχικά, ένα εδώ και ένα στην Αλβανία. Έγινε λίγη σιωπή και μετά ακούστηκε ξανά η φωνή του Να. «Εγώ το ήξερα, τα βιβλία θα σε φάνε εσένα» είπε προσπαθώντας να αστειευτεί. Και έπειτα από λίγο, σοβαρός, προσέθεσε: «Άσε τα βιβλία και μάθε τα κόλπα φίλε». Το είπε αυτό με το ύφος ενός μετρ που τα ξέρει όλα. Εκεί γύρω άρχισα να εκνευρίζομαι πολύ. Ο Να. έτσι κι αλλιώς μού είναι ανυπόφορος. Ήθελα να τον διαολοστείλω αλλά, πιστέψτε με, δεν είναι εύκολο να διαολοστείλεις τύπους σαν τον Να. «Ναι, εσύ Να. πάντα ήξερες τα κόλπα» του είπα. Ο Να. γέλασε δυνατά. Ο Να., πράγματι, τα ξέρει τα κόλπα. Είναι γεννημένος καταφερτζής. Από την αρχή που ήρθε στην Ελλάδα άλλαξε το όνομά του. Το έκανε "ελληνικό". Πήρε «κάρτα ομογενούς» όταν οι άλλοι μετανάστες κυκλοφορούσαν παράνομα και έτρεμαν από τις επιχειρήσεις- σκούπα. Τώρα έχει δικό του συνεργείο και βάφει σπίτια σε ακριβές γειτονιές. Έχει στη δούλεψή του Γεωργιανούς, Ρουμάνους και Πακιστανούς. Τους τελευταίους ο Να., ως εργοδότης, τους θεωρεί «αράπηδες» και «χοντροκέφαλους». Ετοιμαζόμουν να του πω «γεια» όταν ο Να. έκανε την τελευταία ερώτηση: «Την ελληνική υπηκοότητα την έχεις πάρει;». «Όχι» του απάντησα. Τότε, ξανά, ο Να. είπε κάτι για τα βιβλία και τα κόλπα. Με πληροφόρησε, με ύφος νικητή, ότι εκείνος θα την πάρει σύντομα την ελληνική υπηκοότητα. Είχε βρει άκρη μέσω ενός βουλευτή, προσέθεσε. «Στην Ελλάδα τα πάντα γίνονται, αρκεί να έχεις μέσον» κατέληξε. Όταν είπαμε επιτέλους «γεια» ανακουφίστηκα. Αλλά τα λόγια του Να., του καταφερτζή, για τα κόλπα μού έμειναν. Ίσως ο Να. στάθηκε πιο τυχερός από μένα. Ίσως να έπεσε σε καλό «δάσκαλο» στην Ελλάδα που του έμαθε όλα τα κόλπα. Εγώ, δυστυχώς, από την αρχή, γνώρισα Έλληνες που δεν ήξεραν από κόλπα, που δεν λάτρευαν το αυτοκίνητο, δεν ψόφαγαν για ένα αυθαίρετο εξοχικό και δεν είχαν μέσον. Εκείνοι, αντί να μου μάθουν τα κόλπα, μου έμαθαν τα ακούω Χατζιδάκι, να διαβάζω Καβάφη, να μπαίνω στα μυστικά της ελληνικής γλώσσας. Δεν είχαν ακριβά αυτοκίνητα. Είχαν μεγάλες βιβλιοθήκες και λάτρευαν τα ταξίδια. Αντικρύζοντας τώρα τη συντριπτική επιτυχία του Να. του καταφερτζή, έχω την υποψία πως εκείνοι οι Έλληνες που γνώρισα με πήραν στον λαιμό τους τελικά...

23 σχόλια:

Τσαλαπετεινός είπε...

Αν έπρεπε να επιλέξω ανάμεσα στον Να. και στον Ga. και να ψηφίσω- μέρες που είναι- έναν από τους δυο θα έδινα δαγκωτό στον Ga.

Iptamenos Ollandos είπε...

Καλησπέρα από Ολλανδία.
Βίοι σχεδόν παράλληλοι! Λόγω ταύτισης απόψεων και βίων μου άρεσε η ανάρτηση σου, αλλά πιο πολύ μ'ενθουσίασε ότι υπάρχουν ακόμα Άνθρωποι ανάμεσα στους ομοεθνείς μου.
Είσαι πολύ τυχερός που τους γνώρισες.
Α! και δεν σε πήραν στο λαιμό τους γιατί μάλλον ...τα ήθελες και τα έπαθες;-)
Καλή δύναμη για την συνέχεια!

ΑΓΡΥΠΝΟΣ ΦΡΟΥΡΟΣ είπε...

Το σπουδαίο ειναι οτι ΕΣΥ με τον λόγο σου προσφέρεις και στους μεν και στους δε (καταφερτζήδες και μη καταφερζηδες)
Συνεχισε να γράφεις...

Πηνελόπη είπε...

Έκανα αμάν να αφήσω σχόλιο! Θύμωσα.
Ήθελα να αφήσω ένα σχόλιο με την ταυτότητά μου στη wordpress αλλά δεν... ευτυχώς που απ' το παλιό μου μπλογκ έχω κρατήσει το προφιλ. Ανώνυμα δε δέχεσθε... τι να κάνω?
Τώρα σας άφησα το θυμωμένο σχόλιο.
Λυπάμαι. Την επόμενη φορά.
Καλησπέρα και χαίρομαι που σας ανακάλυψα.

ΞΕΝΗ είπε...

Δυστυχώς για τέτοιους ανθρώπους όλα είναι όπως στις Αμερικάνικες ταινίες.... ο κολπατζής τα παίρνει όλα. Αλλά στην ζωή, θέλω να πιστεύω, ότι τα πράγματα είναι αλλιώς. Κερδισμένος είναι εκείνος που μένει πιστός στο όνειρό του. (Αν το όνειρό του Να ήταν να βάφει σπίτια πλουσίων τότε οκ. Αλλά κάτι μου λέει ότι μάλλον συμβιβάστηκε αλλιώς δεν θα είχε τέτοια τάση έπαρσης για τα "κεκτημένα" του)

admiljan είπε...

Καλύτερα να μπαίνω στα μυστικά της ελληνικής γλώσσας (και κάθε άλλης γλώσσας), να με φάνε τα βιβλία, να διαβάζω Καβάφη κ.λπ., παρά να μαθω "τα κόλπα" και να τα έχω όλα επί δυο: δυο παιδιά, δυο αυτοκίνητα, δυο σπίτια, δυο υπηκοότητες.
Εσύ, Γκάζι, προσφέρεις πολλά περισσότερα με "τα τόσο λίγα" που κατέχεις. :)

Ezechiel είπε...

Ti na sas pw, kirie Kaplani, me apogoiteusate, ì mallon mou ipen8imisate poso eualwtes einai oi aksies tis skepsis kai tis gnwsis mprosta stin xidaiotita tou xrimatos kai tou volematos (na to pw apla apla). Alla iparxei kapoios logos na mas ekplissei? Den to kserame idi, apo panta? Mono pou isws i proswpiki anametrisi mas mazi tous einai poli pio epiponi apo to na to skeftomaste mesa apo lampra paradeigmata "megalwn (ftwxwn plin timiwn) andrwn". Ta grafw auta, epeidi exw ki egw analoges empeiries, malista mia sxetika nwpi. O diavolos se mena ir8e me tin morfi plousiou 8eiou pou mou ekane ma8imata zwis (mallon eniwse tin anagki epeidi ki egw den exw autokinita, spitia ktl, kai me lipi8ike). Einai i xairekakia pou me ekneurizei perissotero kai to ifos, pws lene oi Italoi, "klaiei kai gamaei", na mou leei diladi oti stin Ellada pane mprosta oi kolpatzides, oi anais8itoi ktl. kai meta na kamarwnei pou einai enas apo autous kai na mou leei oti einai kalitera na meinw stin Germania, opou eimai, epeidi edw pane mprosta oi ... aksioi! Kai ekei pou elega na tou pw oti isws epeidi einai ekeinos stin Ellada, den mporw na meinw egw, ì oti ir8e kairos na rapsoume tsepes kai sta savana, skeftika oti apla tipota apo o,ti einai simantiko gia auton den simainei kati gia mena, oti apla milame gia diaforetika pragmata kai oti den exei noima telika na eimaste kakoi, oute mesa mas: 8eloume pragmatika na katalavoun oti o,ti mas anikei pragmatika einai o,ti exoume mesa sto kefali mas?

harryentism είπε...

Ο Λανα εχει μυαλο & εκανε προκοπη...

Εσυ εμεινες αφραγκος & με τους ομοφυλοφιλους Χατζηδοκαβαφηδες στο χερι...

Donnie είπε...

Ma kala re Ezekiel,apo ti apogoiteusai? den katalaves oti to telos einai eironiko? Ores ores mou fainetai oti kapoioi diavazoun kati apla gia na simfonisoun sto telos ME TON EAUTO TOUS kai na epivevaiothoun poso dikio exoun, asxeta apo to ti diavazoun.

Ezechiel είπε...

Kala, ennoeitai oti diavazoume gia auto, alla den 8a to analisoume twra ... ì mallon as prospa8isoume:
den apoiteutika toso apo ton kaplani, oso apo mena, giati kata va8os o,ti kai na leme - nomizw - den exoume tropo na antimetwpisoume tipous san ton "katafertzi" apo adinamia epikoinwnias mazi tous kai to mono parigoro einai oti sto telos telos "simfwnoume mono me ton eauto mas" ...

simeon είπε...

Να πω και εγώ την μικρή μου ιστορία.
Έχω την ατυχία να με περικυκλώνουν πόλοι από αυτούς τους καρατζαφεριδες.

Δεν λέω ότι δεν με αγαπάνε αλλά ουκ ολίγες φορές μέχρι και οι γονείς μου θέτουν θέμα συγκρίσεις με τους καρατζαφεριδες ( πχ..κοίτα αυτός τι έχει καταφέρει..εσύ??? μεγάλη ειρωνεία γιατί οι ίδιοι μου μάνθανε να είμαι μακριά από τα κόλπα..αλλά φαίνεται πως η τελική μορφή των καρατζαφεριδων τους γοητεύει-αλλά δεν θα ήσαν καλοί δάσκαλοι εάν ο μαθητής δεν γινόταν καλύτερος )

Εγώ έχω πάρει της επιλογές μου ξερώντας πολύ καλά πως σε λίγα χρόνια θα βρεθώ σε καθημερινή βάση με ΚΑΡΑΤΖΑΦΕΡΗΔΕΣ. Να με ρωτήσουν με ένα ύφος για το αν έκανα οικογένεια και όλα όσα οι ίδιοι έχουν καταφέρει..διότι θα ξέρουν πως εμείς δεν τα έχουμε..είμαι σίγουρος όμως και το επιβεβαιώνει ο δικός σας καρατζαφερης πως όσα -εις διπλούν -υλικά αγαθά και να έχουν δεν θα είναι ποτέ τους ευχαριστημένοι-ευτυχισμένοι αν εμείς δεν είμαστε χαμηλότερα.
Όντας κάποιος στην 'κατηγορία' σας κύριε Gazi –άνθρωπος που έχω ως πρότυπο- δεν υπάρχει ουδέ μια περίπτωση να μην είναι ευχαριστημένος με την ζωή και τα ΟΣΑ ΥΛΙΚΑ ΑΓΑΘΑ που (ΔΕΝ) έχει αποκτήσει

Στα 20 μου χρόνια όταν συναντώ καρατζαφεριδες οι οποίοι μου την λένε- γελάω και διασκεδάζω πραγματικά- μπορεί αυτό να αλλάξει στη συνεχεία και σε μερικά χρόνια να μου κοπεί αυτό το γέλιο..αλλά έως τότε θα συνεχίσω να ακούω ΧΑΤΖΙΔΑΚΗ και να διαβάσω ΚΑΒΑΦΗ

Iptamenos Ollandos είπε...

"Οι περισσότεροι άνθρωποι πιο εύκολα ανέχονται να είναι κακοί και να λέγονται καταφερτζήδες, παρά να είναι καλοί και να λέγονται αφελείς."
Θουκιδίδης (Γ' 82)

airgood@gmail.com είπε...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
airgood@gmail.com είπε...

"Με όποιον δάσκαλο καθίσεις εκείνα τα γράμματα μαθαίνεις" ή τ' ανάποδα βεβαίως. Ομως αυτοί οι δύο τύποι μπορούν να συναντηθούν στον ίδιον άνθρωπο σε διαφορετικές περιόδους, όπως εξάλλου μεταξύ τους υπάρχει μία κατάσταση ισοροπίας σαν συγκοινωνούντα δοχεία. Πως ορίζεται αυτή; Τι συμβαίνει όταν οι καταφερτζήδες γέρνουν το καράβι;

sananthi είπε...

Ο καθένας είναι ευτυχισμένος με τον τρόπο του, με τον κόσμο του..η ευτυχία είναι ένα τόσο σχετικό πράγμα.Από τη στιγμή που ο Να χαίρεται με τη ζωή του και ο Κα επίσης για τη δική του ποιο είναι το πρόβλημα?Πάντα πέφτουμε στην παγίδα να κρίνουμε εξ ιδίων τα αλλότρια και να ανησυχούμε για το πώς μας βλέπουν οι άλλοι.Σιγά.Για τους άλλους ζούμε?

ele είπε...

Βιβλιοφάγε μην μασάς, γιατί ο χάρτινος κόσμος του Να. καταρρέει εύκολα με την πρώτη φουρτούνα, ο δικός σου θα αντέξει, όσο ο λίθος και η δίψα για γνώση.

airgood@gmail.com είπε...

Πολύ συγκινούμαι απτών σχολιαστών τήν συμπόνια ενώ ο κόσμος γυρίζει σαν μερόνυχτα και κλαυσίγελος, ακούστε λοιπόν τον κυρ Μέντιο να γελάσει το χείλι κάθε πικραμένου/ης.
http://www.youtube.com/watch?v=C8pp_gMjAns

airgood@gmail.com είπε...

Αν "όλα είναι όπως στις Αμερικάνικες ταινίες και ο κολπατζής τα παίρνει όλα" μάλλον δεν ισχύει στην ταινία όπου παίζει http://greek-movies.eu/video/0166/
και τραγουδά, ο Γ. Αγγελάκας.

Ezechiel είπε...

Ax,kai na mporousame na "ka8arisoume" tous katafertzides petwntas tous "Mpampiniwtides" kai tin "Britannica" katakefala!

Αρχαίος είπε...

Εμείς σε θεωρούμε περισσότερο Έλληνα απο μερικούς που απλά έχουν την υπηκοότητα.
Συνέχισε φίλε μου και άσε τοςυ άλλους να νομίζουν ότι έκαναν "προκοπή".

sakidio είπε...

σε καταλαβαίνω απόλυτα για τι πράγμα μιλάς...

ειδικά μέσα στο στρατό να δεις χαρά που κάνουν οι καταφερτζήδες... (είμαι φαντάρος)

τυχαία χτες άκουσα την εκπομπή σου με την ρικάκη. πολύ ενδιαφέρουσα.

δεν με ενδιαφέρουν οι καταφερτζήδες γιατί απλά δεν με ενδιαφέρει η ζωή τους που μου είναι αδιάφορη...

cortlinux

nikos είπε...

Ναι, αλλα καπου υπερτερεις του Να. Ο φιλος του ειναι αποτυχημενος Αλβανος συγγραφεας. Ο δικος σου φιλος ειναι πετυχημενος ελαιοχρωματιστης επιχειρηματιας με 2 εξοχικα, 2 αυτοκινητα και θα γινει και Ελληνας ;-) Τελικα μηπως ο ΝαΛα ειναι λιγο ΜαΛα?

Tanila είπε...

Aπαντώ στην τελευταία σας φράση: καλά να πάθετε, ας προσέχατε. Αλλά μάλλον τα ήθελε και σας ο κώλος σας.